3042
Sök

All olja rinner ut under motorn:/ Volvo 855 t5a

371 Inlägg
13 november 2013
#41
Xuri skrev:
lindstrome skrev:
det är inte ofta en motor suger ur oljestickan dock. som jag sa tidigare så är det antagligen komp som går ut den vägen tyvärr..

när jag jobbade på volvo anslöt vi alltid en vakuummätare i oljestickansrör å hade vi vakuum där så var vevhusventilationen OK.  då ventilerades blocket via insuget där de finns undertryck via vevhusfällan.

är vevhusfällan täppt brukar man alltid en mörk kväll kunna ta en ficklampa å lysa vid oljestickans öppning med stickan urtagen å rycker de upp där då så är de ingen ventialtion eller så läcker de ner mer förbränningstryck i blocket än vad motorn klara suga genom vevhusventen.

och hur ofta hade ni vakuum där på en volvo t5a årsmodell 1994??


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 november 2013
#42
lindstrome skrev:
Xuri skrev:
lindstrome skrev:
det är inte ofta en motor suger ur oljestickan dock. som jag sa tidigare så är det antagligen komp som går ut den vägen tyvärr..

när jag jobbade på volvo anslöt vi alltid en vakuummätare i oljestickansrör å hade vi vakuum där så var vevhusventilationen OK.  då ventilerades blocket via insuget där de finns undertryck via vevhusfällan.

är vevhusfällan täppt brukar man alltid en mörk kväll kunna ta en ficklampa å lysa vid oljestickans öppning med stickan urtagen å rycker de upp där då så är de ingen ventialtion eller så läcker de ner mer förbränningstryck i blocket än vad motorn klara suga genom vevhusventen.

och hur ofta hade ni vakuum där på en volvo t5a årsmodell 1994??

Just t5orna hade de ofta, värre var de med väldigt snällt körda sugmotorer dom var ofta täppta men fixade man bara vevhusburken å kanalen i blocken så lirade dom.  Dock är ju slita lopp vanligare på vitmotorerna jämfört med rödblockare.  Alla motorer bekar igen av lugn körning å korta körningarna


371 Inlägg
14 november 2013
#43
Xuri skrev:
lindstrome skrev:
Xuri skrev:

när jag jobbade på volvo anslöt vi alltid en vakuummätare i oljestickansrör å hade vi vakuum där så var vevhusventilationen OK.  då ventilerades blocket via insuget där de finns undertryck via vevhusfällan.

är vevhusfällan täppt brukar man alltid en mörk kväll kunna ta en ficklampa å lysa vid oljestickans öppning med stickan urtagen å rycker de upp där då så är de ingen ventialtion eller så läcker de ner mer förbränningstryck i blocket än vad motorn klara suga genom vevhusventen.

och hur ofta hade ni vakuum där på en volvo t5a årsmodell 1994??

Just t5orna hade de ofta, värre var de med väldigt snällt körda sugmotorer dom var ofta täppta men fixade man bara vevhusburken å kanalen i blocken så lirade dom.  Dock är ju slita lopp vanligare på vitmotorerna jämfört med rödblockare.  Alla motorer bekar igen av lugn körning å korta körningarna

okej, mina t5or har då alltid tryckt lite lite ur oljestickan, även alla mina kompisars t5or..


904 Inlägg
14 november 2013
#44
En liten fråga du sa att det läckte runt vatten pumpen om du tar bort höger däck å kollar så ser du två slangar som går till kylet oljekylningen i alla fall den packningen som sitter i mellan motor å den grejan som slangarna sitter i hade pajat för mig så det ran ut där för mig det ä en avlång packning

AUTOTECH S60 power

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 november 2013
#45
lindstrome skrev:
Xuri skrev:
lindstrome skrev:

och hur ofta hade ni vakuum där på en volvo t5a årsmodell 1994??

Just t5orna hade de ofta, värre var de med väldigt snällt körda sugmotorer dom var ofta täppta men fixade man bara vevhusburken å kanalen i blocken så lirade dom.  Dock är ju slita lopp vanligare på vitmotorerna jämfört med rödblockare.  Alla motorer bekar igen av lugn körning å korta körningarna

okej, mina t5or har då alltid tryckt lite lite ur oljestickan, även alla mina kompisars t5or..

dom har säkert varit långmilade, riktigt hårt körda med dåliga cylinderfoder eller snälllt körda med täppt kanal i blocket... vet många bilar som också rullat utan att få både oringar på stickan å ny packning till oljelocket..


371 Inlägg
14 november 2013
#46
Xuri skrev:
lindstrome skrev:
Xuri skrev:

Just t5orna hade de ofta, värre var de med väldigt snällt körda sugmotorer dom var ofta täppta men fixade man bara vevhusburken å kanalen i blocken så lirade dom.  Dock är ju slita lopp vanligare på vitmotorerna jämfört med rödblockare.  Alla motorer bekar igen av lugn körning å korta körningarna

okej, mina t5or har då alltid tryckt lite lite ur oljestickan, även alla mina kompisars t5or..

dom har säkert varit långmilade, riktigt hårt körda med dåliga cylinderfoder eller snälllt körda med täppt kanal i blocket... vet många bilar som också rullat utan att få både oringar på stickan å ny packning till oljelocket..

seriöst.. att tro att en volvo 850 t5-94 är snällt körd är ju som att tro på tomten.. godnatt..


One Man Clan
4 287 Inlägg
15 november 2013
#47
lindstrome skrev:
Xuri skrev:
lindstrome skrev:

okej, mina t5or har då alltid tryckt lite lite ur oljestickan, även alla mina kompisars t5or..

dom har säkert varit långmilade, riktigt hårt körda med dåliga cylinderfoder eller snälllt körda med täppt kanal i blocket... vet många bilar som också rullat utan att få både oringar på stickan å ny packning till oljelocket..

seriöst.. att tro att en volvo 850 t5-94 är snällt körd är ju som att tro på tomten.. godnatt..

De är ju inte världens snabbaste bil direkt så jo de finns t5or som är snällt körda dom är inga effektmonster..
Min R tex hade en dam på 63 bast haft i 9år, du tror den har blivit rastad varje dag?


332 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#48
Nu är iaf nya vevhusventilationen/oljefällan på plats o nya packningar o slangar och komptestet visade nästan 10 kg tryck i alla cylindrar,är de bra??sad Va ute o provkörde också men vågade inte gasa på i 150 haha...men märkte inge konstigt o inge oljeklet i motorn...
Senast redigerat av HBB (17 november 2013)

Forummoderator
26 351 Inlägg
17 november 2013
#49
HBB skrev:
Nu är iaf nya vevhusventilationen/oljefällan på plats o nya packningar o slangar och komptestet visade nästan 10 kg tryck i alla cylindrar,är de bra??sad Va ute o provkörde också men vågade inte gasa på i 150 haha...men märkte inge konstigt o inge oljeklet i motorn...

Så länge det är jämnt och bra så låter det som ganska bra komp.
Hoppas det håller!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

371 Inlägg
17 november 2013
#50
Xuri skrev:
lindstrome skrev:
Xuri skrev:

dom har säkert varit långmilade, riktigt hårt körda med dåliga cylinderfoder eller snälllt körda med täppt kanal i blocket... vet många bilar som också rullat utan att få både oringar på stickan å ny packning till oljelocket..

seriöst.. att tro att en volvo 850 t5-94 är snällt körd är ju som att tro på tomten.. godnatt..

De är ju inte världens snabbaste bil direkt så jo de finns t5or som är snällt körda dom är inga effektmonster..
Min R tex hade en dam på 63 bast haft i 9år, du tror den har blivit rastad varje dag?

95% av alla t5or är ju buskörda. Så är det bara..


371 Inlägg
17 november 2013
#51
Mack skrev:
HBB skrev:
Nu är iaf nya vevhusventilationen/oljefällan på plats o nya packningar o slangar och komptestet visade nästan 10 kg tryck i alla cylindrar,är de bra??sad Va ute o provkörde också men vågade inte gasa på i 150 haha...men märkte inge konstigt o inge oljeklet i motorn...

Så länge det är jämnt och bra så låter det som ganska bra komp.
Hoppas det håller!

Jag tror man ska ha 11kg+ i varje cylinder. Testa att hälla i typ 5 droppar olja i cylindrarna och gör sedan ett komptest igen. Har du typ 11kg då så är ringarna slitna. Då betyder det att ca 5kg+ kilo går ner i tråget. Mvh Calle


88 Inlägg
17 november 2013
#52
Och använd sen helsyntetiskt motorolja gärna Castrols eller Mobil 1, gärna viskositet (0-30) klassning A5 och byt olja + filter MINST var 12 månad och eller var 1500 mil vilket som uppnås först.

så många som slarvar med detta och resultatet blir som i ditt fall.

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge

367 Inlägg
17 november 2013
#53
När den bara sprutar ut sig olja så har det pågått väldigt länge. alltså borde vartenda packning läcka igentligen för när vevhusventilationen är igensatt så brukar det börja med att det rycker ur olje Stickan. sen om man inte gör rent så börjar det läcka ur bakkanten på kåpan som sitter över kamaxlarna. sen efter det packboxen mellan motor och låda sen kan det hålla på att rinna ur dom ställena. och tillsist brukar det sluta med att motorn inte klarar övertrycket alltså trycket den ut överallt. det är en väldig påfrestning på packningarna i motorn. så innan grejerna går sönder fixa det.  gör rent vevhusventilationen 1 gång per år så slipper man ta ner tråget då är det bara byta olje fällan och göra rent insuget och slangar hoppas informationen hjälper någon i alla fall.


Forummoderator
26 351 Inlägg
18 november 2013
#54
Expert skrev:
När den bara sprutar ut sig olja så har det pågått väldigt länge. alltså borde vartenda packning läcka igentligen för när vevhusventilationen är igensatt så brukar det börja med att det rycker ur olje Stickan. sen om man inte gör rent så börjar det läcka ur bakkanten på kåpan som sitter över kamaxlarna. sen efter det packboxen mellan motor och låda sen kan det hålla på att rinna ur dom ställena. och tillsist brukar det sluta med att motorn inte klarar övertrycket alltså trycket den ut överallt. det är en väldig påfrestning på packningarna i motorn. så innan grejerna går sönder fixa det.  gör rent vevhusventilationen 1 gång per år så slipper man ta ner tråget då är det bara byta olje fällan och göra rent insuget och slangar hoppas informationen hjälper någon i alla fall.

En gång per år var väl lite att ta i..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

367 Inlägg
18 november 2013
#55
Nä tycker jag inte motorn hinner ju med mycket på ett år om inte bilen bara står stil då men har man bilen till jobbet så är det bättre att hålla det rent så den inte för en chans att gegga igen någonstans


Forummoderator
26 351 Inlägg
18 november 2013
#56
Expert skrev:
Nä tycker jag inte motorn hinner ju med mycket på ett år om inte bilen bara står stil då men har man bilen till jobbet så är det bättre att hålla det rent så den inte för en chans att gegga igen någonstans

Du vet om att det inte som att bara byta oljefilter på dessa, om man ska lös med vevhusventilationen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

367 Inlägg
18 november 2013
#57
Ja vet mycket väl hur svårt det är att byta och har man gjort det en gång så är det inte svårt bara att ta bort spridarbryggan och vrida den åt sidan sen ta bort övre skruvarna till insugningsröret och lossa lite på dom undre sen märka upp vaccum slangarna och ta bort gasreglaget sen tar bort olje stickans rör sen är det bara att lyfta bort insugningsröret och ta bort oljefällan sen göra allt tvärtom igen och göra rent grejerna runt insuget tar inte 10 minuter ens det tar ju inte ens 2 timmar att göra det och det är ju lite längd på ett år så man tänker ju liksom inte nä inte nu igen gör det så håller allitning mycket längre och drar mindre soppa det bara e så att grejerna håller längre om man sköter det


Forummoderator
26 351 Inlägg
18 november 2013
#58
Expert skrev:
Ja vet mycket väl hur svårt det är att byta och har man gjort det en gång så är det inte svårt bara att ta bort spridarbryggan och vrida den åt sidan sen ta bort övre skruvarna till insugningsröret och lossa lite på dom undre sen märka upp vaccum slangarna och ta bort gasreglaget sen tar bort olje stickans rör sen är det bara att lyfta bort insugningsröret och ta bort oljefällan sen göra allt tvärtom igen och göra rent grejerna runt insuget tar inte 10 minuter ens det tar ju inte ens 2 timmar att göra det och det är ju lite längd på ett år så man tänker ju liksom inte nä inte nu igen gör det så håller allitning mycket längre och drar mindre soppa det bara e så att grejerna håller längre om man sköter det

....och andas!
Alltså. Jag vet hur man gör. Du vet säkert hur man gör..men gör varenda människa det menar du? Tar det så kort tid för gemene man eller kvinna att rengöra vevhusventilationen?
Skulle inte tro det. Varken det, eller att det är gjort för att plockas lös en gång om år.

Jag förstår poängen dock men, nja. Då ser jag hellre till att blåsa ur bilen lite då och då, och ha fräsch olja med lite tätare byten emellan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

367 Inlägg
18 november 2013
#59
Mack skrev:
Expert skrev:
Ja vet mycket väl hur svårt det är att byta och har man gjort det en gång så är det inte svårt bara att ta bort spridarbryggan och vrida den åt sidan sen ta bort övre skruvarna till insugningsröret och lossa lite på dom undre sen märka upp vaccum slangarna och ta bort gasreglaget sen tar bort olje stickans rör sen är det bara att lyfta bort insugningsröret och ta bort oljefällan sen göra allt tvärtom igen och göra rent grejerna runt insuget tar inte 10 minuter ens det tar ju inte ens 2 timmar att göra det och det är ju lite längd på ett år så man tänker ju liksom inte nä inte nu igen gör det så håller allitning mycket längre och drar mindre soppa det bara e så att grejerna håller längre om man sköter det

....och andas!
Alltså. Jag vet hur man gör. Du vet säkert hur man gör..men gör varenda människa det menar du? Tar det så kort tid för gemene man eller kvinna att rengöra vevhusventilationen?
Skulle inte tro det. Varken det, eller att det är gjort för att plockas lös en gång om år.

Jag förstår poängen dock men, nja. Då ser jag hellre till att blåsa ur bilen lite då och då, och ha fräsch olja med lite tätare byten emellan.

Självklart jag förstår dig men man måste ju inte göra rent det säger bara att det håller längre men jag rekommenderar i alla fall att vid varje oljebyte ta bort slangen mellan luftburen och insuget och ta bort oljerester och gör rent slangarna det är ju inte speciellt svårt bara få fram lite avfettningsmedel ger lite bättre respons och motorn andas lite bättre


332 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#60
Efter allt slit me bilen så dök nästa skit upp.....ibland när man gasar på elr om man kör helt vanligt i 70 tex då börjar den skutta som fan i nåra sek sen går den som vanligt...e som den stryps:/
Senast redigerat av HBB (21 november 2013)


Sök