3400
Sök

Luftbubblor i bränsleledningarna på kangoo diesel 02

35 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder...
I de genomskinliga slangarna under huven, kommer en massa luftbubblor. Inte i bara en heller, utan allihopa.
Att det drar in luft nånstans förstår jag ju, men finns det ställen som är mer vanliga än andra, och hur åtgärdas det lättast isf?
När man glödat färdigt och startar bilen så går den hostigt och det går inte ge gas, sen tänds glödningslampan igen.
Sen när man glöder och startar en andra gång så går den oftast bra. Glödstiften är nya och det var så innan jag bytte dem också.
Kan dessa grejer hänga ihop på nåt sätt?


3 259 Inlägg
12 november 2013
#2
Vet att en bekant hade exakt samma på sin kangoo, det där med luftbubblorna, det var massor av bubblor som man såg i den genomskinliga slangen, dock gick den som den skulle så eventuellt är det ett annat fel du har på bilen, inget som jag kan garantera men som sagt, hans gick som den skulle.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 250 Inlägg
12 november 2013
#3
Min passat o båt (diesel) har råkat ut för samma sak.... gick bara på tomgång, massor av bubblor i slangarna. Tur att det är genomskinliga slangar, i var fall på returen. För som du säger, luft sugs in någonstans.

En gång var det en svetsloppa som gått in i sugledningen från tanken. På båten var det en gammal gisten torkad slang.
Vanligt på gamla båtar. Inget rinner ut, men luft sugs in.

Så detta med bränslefilter. Till passaten finns det en vattenavtappningsskruv i nederänden på filtret. En gång hade o-ringen spruckit - sög luft. En annan gång så låg returen från spridarna till filtret (typ förvärming av filtret på VW) mot en plåt och det skavdes hål på undersidan. I båda fallen, ett tåg av bubblor.

Något annat. Det går inte att bara öppna avtappningsskruven för att tömma vatten. Då sugs vattnet ned i i tanken!
örst måste man lossa kopplingen slangarna i övre änden av filtret. Då pissar det ut så grant när man öppnar avtappningen. Kolla sen tätningen.

Visst, byter man filter så får man bubblor i systemet den första tiden, kanske en halvtimme, beroende på konstruktion.
Men sen ska det vara bubbeltomt.

35 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#4
Nu har jag hittat läckan som drar in luft. ..
Det var en bit innan filtret och sitter så man kommer åt det skitenkelt.
Nu till nästa fråga. . Vad kan man använda för att täta med? Det är alltså ett hål i själva ledningen.


2 250 Inlägg
15 november 2013
#5
Ja, bäst är att byta ledning. Men både i båten och bilen så lagade jag med några varv vulktape. Höll flera år i både båt o bil, tills jag fick för mig att byta ledningarna. Det är ju inget tryck, utan sug. Så tapen - gummit sögs in lite i själva skadan. Men gör ordentligt rent först med nåt lösningsmedel.

Annars kanske du kan värma plaströret? med en värmepistol och trycka in ett smalt rör. Skulle tro att det även går att fixa en skarv med gummislang o 2 klämmor.

35 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#6
Jag löste problemet! Tänkte också först på att skarva, men ville inte riskera att spräcka plasten med klammorna.
På mekonomen hade de dock  en produkt; chemical metal/läckagefixare från märket hagmans.
Ett tvåkomponents-klet som tål diesel och sitter som berget. Lätt som en plätt och nu går bilen skitbra och drar inte in nån ny luft heller.. Fäster på lite allt möjligt tydligen.
Ett tips om nån skulle behöva lösa liknande problem.
Senast redigerat av graevling (16 november 2013)



Sök