bytte åt mig en 142 av en granne för nån vecka sedan. bytte mot min amazon som stått på pallar i 2 år (vart för stort...) Bilen i sig var i fint skick om man bortser från avsaknaden av fjädrar fram. Motorn som satt i tidigare ( b20, steg3 ...) ville förra ägaren behålla så motorlös var man också. Någon dag efter bytet fick jag en 945 av en annan granne. Här var det b230, 531 portat å planat. Låter perfekt tyckte jag.
Efter mycket läsning och funderande så vart beslutet lutande motor och behålla m47an. Då jag inte anser att jag har ett korvöre över eventuelle slitdelar att lägga på bilen så får det bli ett budget projekt. tanken är att köra på motorn å lådan tills baxaxeln ger upp å därefter banka dit en 1031 ist. Då känns drivlinan säker nog för att eventuellt hänga på en stress fläkt. Men det får framtiden avgöra.
Ska verkligen göra mitt bästa för att uppdatera med bilder och dylikt till denna tråd. Är inte direkt en mästare på att uppdatera Och så är man ju sån så att man skruvar tills man ser ut som en sotare. Och man är inte direkt lockad över att plocka fram mobilen å sulla med ojliga fingrar.
Så här långt har jag kommit:
Nya motorn är inpassad och jag har tillverkat motorfästen. Växellådsbalken samt kudden passade finfint efter mindre modifikation från m40 lådan som satt i. Fick använda de bakre paret hål till detta.
Fick kapa ur en del av torpeden samt tunneln. Torpeden hade klarat sig om jag inte vart envis nog att ha bestämt mig för att köra den toppmonterade fördelaren. Bilen kommer köras med lh2.4 precis som motorn gjorde innan. Så denna härva har jag redan rensat.
Nu när motor och låda sitter på plats så börjar det egentliga arbetet. Dra elen till lh:t och placera säkringar, reläen, boxar på lämpligt lättåtkomligt ställe. Funderar på att göra en liten avskärmning i övre vänstra hörnet på motorutrymmet för detta. Då boxarna är helt plastade så borde detta gå bra tycker man.
Kardanen skall kortas och byggas om. Jag tar främre delen från 945an och sätter på främe 142 kardan. Så att den skarvar mellan stödlagret och hardy skivan. detta kan eventuellt byggas om i framtiden.
Tunneln är kapat högt (i princip bara ett lock med små kanter som skall göras) så jag tänkte göra nån slags snabb avtagning för detta. under mattan då så klart. Lite som att lyfta av motorkåpan på en van eller liknande. Detta för att så enkelt som möjligt komma åt att göra saker i framtiden då motorn sitter oerhört tajt. Och så är det ju hel najs å slänga ur en växellåda uppifrån.
Struten till bromsservon kommer jag att förlänga 20cm då den är ivägen.
Har många tankar och idéer som kretsar i huvudet. Men då det har spårat ut förr så är jag fast besluten om att få igång bilen. sedan dona lite med de yttre å komforten osv. Därefter köra tills de rasar / blir tråkigt. och då eventuellt hitta nån bra lösning.
Lite bilder på hur det sett ut / ser ut:
Bilen precis hemdragen till gården. Ställde de medföljande alu fälgarna framför plåtisarna för att få en bättre look.
Donator bilen. tog 1½ timme för mig (ensam) att riva ur.
inre mitten härvan från 945an... Detta är skrot.
kortat spakställ.
motorfästen. Gasen e slut i svetsen. Ska svetsas om.
Motor och låda på plats för "egen maskin". Dvs motor å låda är monterad och står på egna fästen. NU börjar det roliga!!!
Hoppas någon ser intresse i detta. tar gärna emot tips och synpunkter på detta vansinne!
Efter mycket läsning och funderande så vart beslutet lutande motor och behålla m47an. Då jag inte anser att jag har ett korvöre över eventuelle slitdelar att lägga på bilen så får det bli ett budget projekt. tanken är att köra på motorn å lådan tills baxaxeln ger upp å därefter banka dit en 1031 ist. Då känns drivlinan säker nog för att eventuellt hänga på en stress fläkt. Men det får framtiden avgöra.
Ska verkligen göra mitt bästa för att uppdatera med bilder och dylikt till denna tråd. Är inte direkt en mästare på att uppdatera Och så är man ju sån så att man skruvar tills man ser ut som en sotare. Och man är inte direkt lockad över att plocka fram mobilen å sulla med ojliga fingrar.
Så här långt har jag kommit:
Nya motorn är inpassad och jag har tillverkat motorfästen. Växellådsbalken samt kudden passade finfint efter mindre modifikation från m40 lådan som satt i. Fick använda de bakre paret hål till detta.
Fick kapa ur en del av torpeden samt tunneln. Torpeden hade klarat sig om jag inte vart envis nog att ha bestämt mig för att köra den toppmonterade fördelaren. Bilen kommer köras med lh2.4 precis som motorn gjorde innan. Så denna härva har jag redan rensat.
Nu när motor och låda sitter på plats så börjar det egentliga arbetet. Dra elen till lh:t och placera säkringar, reläen, boxar på lämpligt lättåtkomligt ställe. Funderar på att göra en liten avskärmning i övre vänstra hörnet på motorutrymmet för detta. Då boxarna är helt plastade så borde detta gå bra tycker man.
Kardanen skall kortas och byggas om. Jag tar främre delen från 945an och sätter på främe 142 kardan. Så att den skarvar mellan stödlagret och hardy skivan. detta kan eventuellt byggas om i framtiden.
Tunneln är kapat högt (i princip bara ett lock med små kanter som skall göras) så jag tänkte göra nån slags snabb avtagning för detta. under mattan då så klart. Lite som att lyfta av motorkåpan på en van eller liknande. Detta för att så enkelt som möjligt komma åt att göra saker i framtiden då motorn sitter oerhört tajt. Och så är det ju hel najs å slänga ur en växellåda uppifrån.
Struten till bromsservon kommer jag att förlänga 20cm då den är ivägen.
Har många tankar och idéer som kretsar i huvudet. Men då det har spårat ut förr så är jag fast besluten om att få igång bilen. sedan dona lite med de yttre å komforten osv. Därefter köra tills de rasar / blir tråkigt. och då eventuellt hitta nån bra lösning.
Lite bilder på hur det sett ut / ser ut:
Bilen precis hemdragen till gården. Ställde de medföljande alu fälgarna framför plåtisarna för att få en bättre look.
Donator bilen. tog 1½ timme för mig (ensam) att riva ur.
inre mitten härvan från 945an... Detta är skrot.
kortat spakställ.
motorfästen. Gasen e slut i svetsen. Ska svetsas om.
Motor och låda på plats för "egen maskin". Dvs motor å låda är monterad och står på egna fästen. NU börjar det roliga!!!
Hoppas någon ser intresse i detta. tar gärna emot tips och synpunkter på detta vansinne!
Senast redigerat av Steel88 (11 november 2013)
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein
0
0
0
0