3402
Sök

Volvo 142 - budget och lek projekt.

Volvo 142 B230 lh2.4 Detta är en projekt tråd för mitt budget / lek projekt. Jag kommer inte lägga ner några pengar på detta förutom eventuella slitdelar. Målet är att få bilen att rulla å köra tills nått rasar. Först ut blir nog... Visa mer

Inte som alla andra.
14 901 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2013
Inte som alla andra.
63 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#1
bytte åt mig en 142 av en granne för nån vecka sedan. bytte mot min amazon som stått på pallar i 2 år (vart för stort...) Bilen i sig var i fint skick om man bortser från avsaknaden av fjädrar fram. Motorn som satt i tidigare ( b20, steg3 ...) ville förra ägaren behålla så motorlös var man också. Någon dag efter bytet fick jag en 945 av en annan granne. Här var det b230, 531 portat å planat. Låter perfekt tyckte jag.

Efter mycket läsning och funderande så vart beslutet lutande motor och behålla m47an. Då jag inte anser att jag har ett korvöre över eventuelle slitdelar att lägga på bilen så får det bli ett budget projekt. tanken är att köra på motorn å lådan tills baxaxeln ger upp å därefter banka dit en 1031 ist. Då känns drivlinan säker nog för att eventuellt hänga på en stress fläkt. Men det får framtiden avgöra.

Ska verkligen göra mitt bästa för att uppdatera med bilder och dylikt till denna tråd. Är inte direkt en mästare på att uppdatera smile Och så är man ju sån så att man skruvar tills man ser ut som en sotare. Och man är inte direkt lockad över att plocka fram mobilen å sulla med ojliga fingrar.

Så här långt har jag kommit:

Nya motorn är inpassad och jag har tillverkat motorfästen. Växellådsbalken samt kudden passade finfint efter mindre modifikation från m40 lådan som satt i. Fick använda de bakre paret hål till detta.

Fick kapa ur en del av torpeden samt tunneln. Torpeden hade klarat sig om jag inte vart envis nog att ha bestämt mig för att köra den toppmonterade fördelaren. Bilen kommer köras med lh2.4 precis som motorn gjorde innan. Så denna härva har jag redan rensat.

Nu när motor och låda sitter på plats så börjar det egentliga arbetet. Dra elen till lh:t och placera säkringar, reläen, boxar på lämpligt lättåtkomligt ställe. Funderar på att göra en liten avskärmning i övre vänstra hörnet på motorutrymmet för detta. Då boxarna är helt plastade så borde detta gå bra tycker man.

Kardanen skall kortas och byggas om. Jag tar främre delen från 945an och sätter på främe 142 kardan. Så att den skarvar mellan stödlagret och hardy skivan. detta kan eventuellt byggas om i framtiden.

Tunneln är kapat högt (i princip bara ett lock med små kanter som skall göras) så jag tänkte göra nån slags snabb avtagning för detta. under mattan då så klart. Lite som att lyfta av motorkåpan på en van eller liknande. Detta för att så enkelt som möjligt komma åt att göra saker i framtiden då motorn sitter oerhört tajt. Och så är det ju hel najs å slänga ur en växellåda uppifrån.

Struten till bromsservon kommer jag att förlänga 20cm då den är ivägen.

Har många tankar och idéer som kretsar i huvudet. Men då det har spårat ut förr så är jag fast besluten om att få igång bilen. sedan dona lite med de yttre å komforten osv. Därefter köra tills de rasar / blir tråkigt. och då eventuellt hitta nån bra lösning.

Lite bilder på hur det sett ut / ser ut:

Bilen precis hemdragen till gården. Ställde de medföljande alu fälgarna framför plåtisarna för att få en bättre look.
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-e5723d53aad38f655f87f827a6575ae0.jpg

Donator bilen. tog 1½ timme för mig (ensam) att riva ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-bed952058e278cb53ce69552657b597b.jpg

inre mitten härvan från 945an... Detta är skrot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-5a533fa797e8754097cfe1ff1b9f45a1.jpg

kortat spakställ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-5d17ccd69b8d5cc7c22410651d3400e3.jpg

motorfästen. Gasen e slut i svetsen. Ska svetsas om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-acd064a21a3c99ec888c64bda59e52da.jpg

Motor och låda på plats för "egen maskin". Dvs motor å låda är monterad och står på egna fästen. NU börjar det roliga!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-f5b68a5e67646787fcc633c89d94097b.jpg

Hoppas någon ser intresse i detta. tar gärna emot tips och synpunkter på detta vansinne!
Senast redigerat av Steel88 (11 november 2013)

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

Inte som alla andra.
63 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#3
Tack smile

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

1 677 Inlägg
11 november 2013
#4
Ska följas! smile

555 Inlägg
11 november 2013
#5
Jodå...hejjar på härifrån också! smile


Inte som alla andra.
63 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#6
Var ute en sväng nu på kvällningen å försökte få nån ordning på lh 2.4 kablaget. Har ju lämnat hela härvan på motorn orörd för att underlätta. Sedan rensat höger  och vänster härva till respektive styrbox. Skulle ta ett kort på eländet men hann inte.

Jag funderar fortfarande på placering av styrboxarna. Ska dom få sitta på sina "ordinarie platser" dvs tändbox vid pedallställ och sprut box på högersidan? eller ska jag samla båda och resternade el på ett och samma ställe? och isf i motorrummet eller i kupén?

En annan sak jag lurar på är vad jag ska göra med avgassystemet. Då jag har 531 topp som e portad å planad på firma samt vx3 kam så känns det som ett extraktor grenrör vore en bra grej. Någon som vet om det finns färdiga som passar en snedställd motor i 140? det är ju skapligt trångt mellan balken och motorn. Men de borde gå. sedan köra 2.5" hela vägen bak.

Lovar att ordna lite fler bilder imorgon!

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

39 Inlägg
11 november 2013
#7
Det här ser ut att bli nice! följer wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
sportbåt-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284207

Inte som alla andra.
63 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#8
Här kommer lite mer bilder. Jag låter dem tala för sig själva :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-fb4b6b261cc2d413c25f9c28d18bc9b9.jpg
grillen

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-4cc6ca3522064ac7c636ffd8e5c855b7.jpg
motorfäste

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-feb099038aafdf726035b243fce14af9.jpg
trångt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-0c86fc1aab2eec16136515e496e7ba1f.jpg
cockpit

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-20544dbab3df6bb9707407b162e5beab.jpg
eländet

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-19041835a27c540f21e2334cb8a4a863.jpg
tunnel

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-c047cbc96eb497a8b2626785acd3b614.jpg
kabelhärva

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
12 november 2013
#9
Trevligt bygge. (Älskar volvos 100 serie,har själv en 164) vilken års modell -73?


Outlaw
178 Inlägg
12 november 2013
#10
Om du har en M40 låda som ligger så använd den istället för M47an. Den lådan tål så jävla mycket stryk och är utan tvekan den mest bastanta lådan som Volvo tillverkat. Spöar en M90 med svetsad 3a utan bekymmer.

Ser bra ut annars! Prem lagd!

Diesel, pilsner & hemkört

Inte som alla andra.
63 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#11
Jo nog har jag en m40 liggande bredvid. Men har svårt att tro att den pallar lika mkt stryk? Och fast man är ute å leker så kan de va skönt å peta i 5an om man får brottom :-)


Har vart ute en.sväng å placerat styrboxarna och börjat klura på elen. Ser bra ut. Valde att sätta dem i motorrummet då jag får en bra översikt och enklare kan.felsöka eventuella.problem osv. Lite bilder.


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-4719a6e8ef313881ec47574433c4ca1a.jpg
styrboxar

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-5bb1036453e608dd83096222a0af3192.jpg
styrboxar

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-50933fafab5cbb93c7c922734fb61c49.jpg
elhärva...

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

555 Inlägg
12 november 2013
#12
Här händer det saker...smile

Om jag hade varit petig så hade jag monterat boxarna stående isf liggande för att minska risken för att vatten blir stående i kontakterna och för att minska risken för korrosion och "elfel" !


Inte som alla andra.
63 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#13
Ja tanken slog mig om de inte vore bättre att ställa dem. Att dom är i under huven ist för i kuoen tror jag inte är nått hinder. Ska ut å kika lite mer bara barnen somnat.


Någon som vet om det skiljer nått i färgkodning på elen till sprutet å tändningen melllan typ 250/740/940?

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

Inte som alla andra.
63 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#14
Har förlängt trumpeten nu. Vart lite mer plats då :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-72d8f98fc2d19aacfc2caf34f450b94a.jpg
det börjar likna nått!

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-a06bced39252f95b35d674fbc2f8ebb3.jpg
lmm

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

Outlaw
178 Inlägg
13 november 2013
#15
Steel88 skrev:
Jo nog har jag en m40 liggande bredvid. Men har svårt att tro att den pallar lika mkt stryk? Och fast man är ute å leker så kan de va skönt å peta i 5an om man får brottom :-)

Den pallar otroligt mycket. M90 har inte en chans mot den. Det är den starkaste lådan som volvo har hävt ur sig. Skulle utan tvekan stoppa ner en sån i min vinterholk om jag hade en liggandes.
Ja jo, visst kan det vara skönt med en femte växel. Men det känns ju som att man kan offra en växel mot en brutalt stryktålig låda.
Senast redigerat av Noisehero (13 november 2013)

Diesel, pilsner & hemkört

Inte som alla andra.
63 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#16
Alltså jag tror inte riktigt på det. Volvo var helt klart gjort starkare lådor. M400 t.ex. jag kommer köra på min m47.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

Inte som alla andra.
63 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#17
Åter igen några.timmar i garaget. Har dock inte allt för mkt att bjuda på.


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-132fedd076b5c7c7eccaa89e598070ca.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-71d85c165e52371763068defc6290c6e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-27d2ef78ac7672eb4eb17e64d1a2be92.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64482/64482-e0407cef4b9e0348996a0290430d818e.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

Inte som alla andra.
63 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#18
Håller på med elen för fulla muggar. Ångrar att jag inte tog.härvan av en 240 istället :-( men men. Ara å kämpa vidare!

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
19 december 2013
#19
börna!

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

Inte som alla andra.
63 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#20
haha ja börna bör man annars dör man!

Har inte uppdaterat här på ett tag. Men jag arbetar för fullt på bilen. Fick min kortade kardan igår och ev provmontering kanske sker till kvällen.

tunneln e klar och elen till boxarna e 80% klara

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein


Sök