3557
Sök

Volvo 940 ltt 96, ladda 1.2 bar med säkerhet?

376 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#1
Tja!
Tänkte fråga vad man behöver göra för säkerhetsåtgärder för att ladda 1,1-1,2 bar i en 945 ltt 96a
Har nyligen köpt en och såg att den laddade så mycket utan någon pysventil så antagligen chippet som ställer upp så mkt?

Har värre soppa pump
annan intercooler
enligt ägare innan värre kolvar/stakar

Kan man behöva oljekyl?

Tacksam om nån vet vad de kan va för chipp och vad ja ska göra för att köra stabilt smile
(den spikar ingenting nu men 1,2 kanske är högt?)


Fixade en godkänd rubrik
mvh jonTe/moderator

1 230 Inlägg
15 november 2013
#2
först och främst kollar du om det sitter nåt chip i bränsleboxen! gör det de så äre bara köra! sen kan inte ett chip ställa upp laddet på 940, dom justeras mekaniskt och antingen har ägaren innan satt dit ett T-kors mellan tryckklockan och turbo.. eller också har han satt dit ett ställbar tryckklocka smile

bränsleboxen sitter till höger om passagerarens fötter smile


376 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#3
Zzoink skrev:
först och främst kollar du om det sitter nåt chip i bränsleboxen! gör det de så äre bara köra! sen kan inte ett chip ställa upp laddet på 940, dom justeras mekaniskt och antingen har ägaren innan satt dit ett T-kors mellan tryckklockan och turbo.. eller också har han satt dit ett ställbar tryckklocka smile

bränsleboxen sitter till höger om passagerarens fötter smile

Ok den ska va chippat å han babbla om steg 2 å sen steg 3 så ja e ganska osäker på vad de är..
De sitter dubbla slangar från tryckklockan kan de va där de blir så högt ladd?
Annars är de org turbo org spridare o så..

2 452 Inlägg
16 november 2013
#4
om det sitter värre grejer så kan man undra varför han snålat på spridare som inte kostar så mycket,för orginal flödar dom bara ca 330 cc,förmodligen har han köpt en annan tryckklocka som är ställbar finns ju sådana som är från 0,8 bar o uppåt....öppna boxen som är för bränsle o kolla vad för chip det sitter.

döden kommer tillbaka

376 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#5
turbodeath skrev:
om det sitter värre grejer så kan man undra varför han snålat på spridare som inte kostar så mycket,för orginal flödar dom bara ca 330 cc,förmodligen har han köpt en annan tryckklocka som är ställbar finns ju sådana som är från 0,8 bar o uppåt....öppna boxen som är för bränsle o kolla vad för chip det sitter.

de är så att delarna kommer från en motor som satt i karossen förr med 5-600 hjulhästar och turbon som satt i tände eld på skyddet under huven så sprider slangar m.m brann upp så kolvar å stakar osv ska va från den motorn, tycker de borde gett vika efter min körning nu (har testat bilen allmänt) laddar 1,2 normalt och utan problem.
tryckklockan ser ut å va en annan men kan inte se att den är speciellt omställd :s
Men de va ett bra tips å kolla upp för ja har bara blickat ner på klockan smile

10 287 Inlägg
20 november 2013
#6
Om du vill kan du få tel.numret till en duktig Volvotrimmare i Knivsta som kan titta på grejorna och avgöra vad som funkar och inte. Då slipper vi gissa åt dig här på forumet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

376 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Om du vill kan du få tel.numret till en duktig Volvotrimmare i Knivsta som kan titta på grejorna och avgöra vad som funkar och inte. Då slipper vi gissa åt dig här på forumet.

/Göran

Ja gärna! smile


Sök