3403
Sök

Hej.. trimchip till calibra 16 ventilare 136hk..

62 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
Hej!!!
Jag har en opel calibra och jag skulle vilja chipa den.. Men är det någon som vet något bra hemsida?? sen tänkte jag skaffa avgassystem.. Jag tror jag vet vad jag ska ha men jag ställer den frågan endå.. tänkte ha 3tum rakt från katten och sen en simons dämpare och sen 3 Rostfri Ljuddämpare 3"-anslutning, 5"-utblås.. tror ni det är bra? och hur mkt effekt ger de??
skriv gärna!!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
12 november 2006
Angående det här med chippning kan du ju kolla stickyn. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854
Där står det mesta om chippning sen om du undrar hur mycket det ger så skulle jag väll säga att en max 7-10 hästar, personligen tycker inte jag att det är lönt att chippa en vanlig sug motor.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

2 911 Inlägg
13 november 2006
Med chipp kan du tjäna upp till 15 hästar på din bil, beroende på hur motorns skick är, däremot, att hänga på 3" + 5" utblås så blir du av med allt du chippat, förutom att det låter lite annorlunda, på tok för stort för den motorn.

10 287 Inlägg
13 november 2006
Nu kan jag inte Opel men det är en farlig generalisering att tro/säga att man tjänar upp till 15Hkr på en sugmotor genom att chippa den.

Det går att få högre effekt mha chip på sugmotorer men under vissa specifika randvillkor.

Exempel på sådana är motorer där effektkurvan inte har vänt vid varvstopp och där chippet flyttar varvstoppet eller motorer där man har segmenterat som tex Volvos nyare 140Hkr sugis där chippning ställer upp den till 170Hkr genom att 140Hkr de facto är strypt.
Man skulle även kunna tänka sig motorer med Vanosliknande system där omställning av kammar ger effekt.

Att normal öka från 136Hkr till 151 Hkr skulle innebära en mer än 10% ökning av motorns VE och det är ytterst sällsynt att sådant finns. Det skulle i princip innbär att orginal programvara är så dålig att den endera öser in soppa för att göra motorn effektmässigt ineffektiv eller har så låg tändning att det skulle var helt vansinnigt.

Brasklapp som sagt var - jag kan inte Opel specifikt, utan min diskussion ovan gäller generellt sugmotorer.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

62 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
Men.. Om 3 tum gör så att de minska effekt.. då kan jag väll köra med 2,5 tum rakt rör från katten och sludämpare.. eller?

2 911 Inlägg
13 november 2006
Sharky skrev:
Nu kan jag inte Opel men det är en farlig generalisering att tro/säga att man tjänar upp till 15Hkr på en sugmotor genom att chippa den.

Det jag sa är baserat på effektkurvor och bänkningar av flertalet bilar (just den motortyp det frågas om) snittresultatet är +14hk.

Men precis som du säger, skulle man göra ett antagande skulle jag nog gissa på snarare 8-10 rent generellt.

Sök