Om jag förstod det rätt så har killen tagit in bilen via sin polare som bor i USA?
Fråga om säljaren kan ta kontakt med sin polare och få historik på bilen från USA.
Reagerar säljaren konstigt på den frågan och svarar att "nää de går tyvärr inte" "nej han köpte den utan papper" "tyvärr har han slarvat bort papper på bilen" eller liknande så avstå från köpet direkt.
Sen så kommer man aldrig komma ifrån att det är säkrare att köpa en Svensk-såld bil
*Det går väll säkert att hitta information via chassinummer eller liknande men min
personliga uppfattning är att inte köpa bil av slarviga människor. Importerar man en bil så tycker jag att man ska ha koll på historik samt gamla noteringar om bilen.
Angående köpa importerad bil i Sverige så gjorde jag mitt köp pga dessa anledningar:
Bilen är i fint skick.
Den är inte i överdrivet fint skick, det finns "normal" slitage (ex. stenskott.)
Skicket på bilen är rimligt med de miltalen den har.
Det fanns mycket dokumentation på bilen, både från Japan och England.
Regelbundna noteringar + service där miltalen alltid skrevs upp. (Så kan följa från 0 mil tills idag)
Finns jätte mycket kvitton på bilen. Både från Japan, England och Sverige.
Det finns två original nycklar från Japan.
Ägaren innan var väldigt seriös och hade stenkoll på diverse prylar och dokumentation.
Berättade vad han hade haft för problem med bilen.
Gav mig kontaktuppgifter till tidigare ägare i Sverige.
Sen är det skillnad på en Evo och en Camaro självklart, men principen är ju densamma.