3572
Sök

BMW 520i e34 -93 | Växellådan reagerar inte när jag lägger in växlarna

9 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#1
Hej hej!

Tog över en BMW 520i Touring e34 -93:a av min chef i somras! Kärran startade utan en vinkning med startbooster efter att den stått still i 2 år. Med hjälp av min kompis som jobbar för assistanskåren transporterade vi hit den och ställde den på gården.

Här kopplade vi in batteri och bilen funkade! Den var körbar och styvfarsan körde rundor i 15min ungefär. Därefter ställde han den på gården.

Till problemet!
Jag kopplar in ett bilbatteri, vrider om nyckeln. Bilen startar och efter varmkörning varvar den mätaren ut utan missljud (GÖTT!).

Jag trycker in kopplingen, lägger den i 1:an och släpper upp kopplingen men ingenting händer? Som att den är fast i friläge. Jag provar samtliga växlar och även bak-växel. Bilen är kvar i friläge. Jag stuntar och försöker att lägga i 1:an utan nedtryckt koppling men ingen skillnad.. Som om motorn är avstängd lägger jag den i växel utan nedtryckt koppling men den står bara still o varvar på tomgång?


Vad är mest sannolikt fel på bilen?

196 Inlägg
20 november 2013
#2
Kopplingen är slut.


9 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#3
Miniblock skrev:
Kopplingen är slut.

Problemet är att dels så luktar det inte ens bränd koppling och när motorn är igång så kan jag lägga i alla växlar utan att trycka ner kopplingen men bilen står still?

Du får gärna förklara varför de skulle vara kopplingen? För när jag läser om hur bilen reagerar på slutkörd koppling så låter de inte som det iaf.

Mvh

302 Inlägg
20 november 2013
#4
Drivaxel av, Gummiskiva på kardan av om det finns,

Något måste den reagera? låter annorlunda kanske?

196 Inlägg
20 november 2013
#5
ounze skrev:
Miniblock skrev:
Kopplingen är slut.

Problemet är att dels så luktar det inte ens bränd koppling och när motorn är igång så kan jag lägga i alla växlar utan att trycka ner kopplingen men bilen står still?

Du får gärna förklara varför de skulle vara kopplingen? För när jag läser om hur bilen reagerar på slutkörd koppling så låter de inte som det iaf.

Mvh

På förra jobbet hade jag in en Skoda Fabia 1,2 som hade blivit bärgad. kundens anmärkning löd såhär "Bilen driver ej på någon växel, ingen respons överhuvudtaget" den bilen hade gått 2800mil, vi rev ner lådan, kan säga dig att det vara bara pulver kvar utav den kopplingen.


9 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#6
JonasCarlsson86 skrev:
Drivaxel av, Gummiskiva på kardan av om det finns,

Något måste den reagera? låter annorlunda kanske?

När motorn är igång reagerar den inte någonting.

Vi utgår ifrån att jag startar bilen när växelspaken ligger i friläge. När motorn är igång så kan jag lägga i alla växlar. Istället för att bilen börjar rulla när jag släpper kopplingen står den bara still och varvar när jag trycker på gasen. Ingen stank om kopplingen. Luktar ingenting. Och jag vet ju den välkända lukten av grillad koppling.

Min kompis sa också att jag borde kika på drivaxeln och se om den roterar eller inte. Får göra det så snart som möjligt.

Inga ljud, inga reaktioner.. Växelspaken finner inget annat än friläge oavsett var jag lägger växelspaken i..




Mvh

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 november 2013
#7
Öh...Kan du även få i växlarna UTAN att använda kopplingen när motorn är igång?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Öh...Kan du även få i växlarna UTAN att använda kopplingen när motorn är igång?

Nu när jag tänker efter har jag inte provat det.

Själv gissar jag på drivaxel eller så är det ett jävligt skumt kopplingsras. Den vägrar driva fram eller bak oavsett växel.



Mvh

2 845 Inlägg
21 november 2013
#9
Tycker det mest låter som att friläget ligger i och nån växelförare har ramlat av.


Sök