3050
Sök

HJÄLP! Saab 9-3 aero -01 Turbo laddar väldigt konstigt

13 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#1
Hejsan! Har ett problem med min 9-3a som är väldigt konstigt.

Vid gaspådrag laddar turbon som den ska till en början, sedan så slutar den ladda och sen laddar den och sen slutar igen.
Först provade jag att byta dumpventil med min farsas saab 9-5 2.3t och då laddade turbon som den skulle fullt ut, så kollade jag både min och min farsas dump med en vacuum pump, då märkte jag att min dump fungerar perfekt, men hans dump är stängd hela tiden (trasig), den "dumpar" inte om man säger så. Båda dumpventilerna är exakt lika (saab original).
Men hur kommer de sig då att min turbo laddar som den ska med den trasiga dumpen och inte med den som är hel?

Mvh Anton
Senast redigerat av antiXxJohansson (22 november 2013)

Neerd
1 596 Inlägg
22 november 2013
#2
alltså om det funkade med din fars dump så är den ju inte garanterat sönder..

Jag tycker det låter som att din ventil läcker..

OM din fars är sönder och har fastnat så hör du det när du drar på o släpper gasen.. öppnar den inte så måste luften ut på annat håll o går då tillbaka in i turbon vilket ger ett kvitter/fladder ljud:)

Tycker det låter som din är defekt men din fars fungerar:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

13 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#3
Jo hans dump är trasig då den inte "dumpar" vilket jag testade med vacuumpumpen, när man använder en vacuumpump så testar man ju först så att den skickar vidare och sedan så att den "dumpar" vilket visar ett undertryck på vacuumpumpen vilket hans inte gjorde, de resulterar i att hans är stängd konstant, min visade undertryck = fullt funktionell, dock inte till min bil av någon konstig anledning.
Senast redigerat av antiXxJohansson (22 november 2013)

13 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#4
Är det någon annan som varit med om detta? Turbon laddar dåligt på högre växlar också.

34 Inlägg
22 november 2013
#5
Ta en titt på EVAP-backventilerna. De brukar vara bra på att jävlas med hur turbon laddar.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 november 2013
#6
ryck R slangen på MV, laddar den bra då, inte prefekt men nästan, då är det evap ventilerna som sagts ovan!


13 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#7
Ska prova detta när jag kommer hem från jobbet

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 november 2013
#8
gör det, tänk på att laddtrycket bestämms med gasen när du ryckt R slangen, så gasa inte tok mycket. Det kan även vara tändstift eller tändkasett


13 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#9
Jag provade det men de blev ingen skillnad, så provade jag att byta magnetventil, ingen skillnad heller. så kom jag och tänka på det röret som dumpventilen "dumpar" i som går ner till luftfilter röret (vet inte vad det kallas) och märkte att den kunde flyttas uppåt vilket den inte ska kunna, så jag drog åt muttern som håller det på plats, sen så hände det grejer när jag tryckte på gasen! smile tack för svaren ändå smile

7 274 Inlägg
24 november 2013
#10
antiXxJohansson skrev:
Jo hans dump är trasig då den inte "dumpar" vilket jag testade med vacuumpumpen, när man använder en vacuumpump så testar man ju först så att den skickar vidare och sedan så att den "dumpar" vilket visar ett undertryck på vacuumpumpen vilket hans inte gjorde, de resulterar i att hans är stängd konstant, min visade undertryck = fullt funktionell, dock inte till min bil av någon konstig anledning.

Hade du tryck på undersidan samtidigt som du hade vacum på ovansidan?

Om din bil laddar som den ska med hans dump är det GARANTERAT din dump som är problemet.
Köp en ny för ett par hundra bara.



Sök