3521
Sök

Bilprovningen pajja min motor? bmw 525 tds

Ung&Dum
430 Inlägg
8 februari 2014
#61
Precis som vissa nämner åker man själv med i bilen så vågar dom inte göra ett skit , åker dom däremot själva kan jag tänka mig att det är lite full gas varvningar osv

In hoc signo vinces

234 Inlägg
8 februari 2014
#62
http://transportstyrelsen.se/Global/Reg … 010-84.pdf

Sidan 93 - 95 förklarar hur en opacitets mätning ska gå till.

Mvh// Mattias

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#63
robzter skrev:
JosseAudi skrev:
Dieselbilar som inte ingår i OBD-kontroll ska mätas i en opacitetsmaskin. De måste varvas fullt ut för att kunna få rätt värde i röktätheten i avgaserna. Gick bilen sönder att ett par varvstopp var den nog inte riktigt som den skulle.

du måste ju ha ett visst varvtal som fast för mätning. kan ju inte köra på varvstopp hur som då varvstopp sitter där av en anledning.

skulle du köra en gammal bugatti från 1967 och varva ur den så motorn höll på att gå åt helvete? nej det skulle inte du tongue på bensinare har ni ju 2500rpm och då ska ni ju egentligen inte varva motorn mer än så heller.

Man mäter inte samma värde på en bensinbil som på en dieselbil. Många bensinbilar (där ibland en del nyare vw) ska mätas vid 4300rpm..
Som Kooza skrev, läs på trpstyrelsens sida. Vi följer deras regler, så vill du gnälla kan du göra det hos dem, o inte på bilprovningen.

Josefin

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#64
Kooza skrev:
http://transportstyrelsen.se/Global/Reg … 010-84.pdf

Sidan 93 - 95 förklarar hur en opacitets mätning ska gå till.

👍👍👍

Josefin

679 Inlägg
8 februari 2014
#65
JosseAudi skrev:
robzter skrev:
JosseAudi skrev:
Dieselbilar som inte ingår i OBD-kontroll ska mätas i en opacitetsmaskin. De måste varvas fullt ut för att kunna få rätt värde i röktätheten i avgaserna. Gick bilen sönder att ett par varvstopp var den nog inte riktigt som den skulle.

du måste ju ha ett visst varvtal som fast för mätning. kan ju inte köra på varvstopp hur som då varvstopp sitter där av en anledning.

skulle du köra en gammal bugatti från 1967 och varva ur den så motorn höll på att gå åt helvete? nej det skulle inte du tongue på bensinare har ni ju 2500rpm och då ska ni ju egentligen inte varva motorn mer än så heller.

Man mäter inte samma värde på en bensinbil som på en dieselbil. Många bensinbilar (där ibland en del nyare vw) ska mätas vid 4300rpm..
Som Kooza skrev, läs på trpstyrelsens sida. Vi följer deras regler, så vill du gnälla kan du göra det hos dem, o inte på bilprovningen.

Klart man gnäller på er när det är "ni" som besiktar bilen och således ni som personligen tar sönder bilen ifall de händer något när man drar upp en dieselbil till varvstopp, är det inte så att ni ska ha den till 2/3 av varvstopp? Det säger väl sig självt att man inte ska övervarva bilarna, oavsett vad som står i regelboken eller inte.


AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#66
Constantine skrev:
JosseAudi skrev:
robzter skrev:

du måste ju ha ett visst varvtal som fast för mätning. kan ju inte köra på varvstopp hur som då varvstopp sitter där av en anledning.

skulle du köra en gammal bugatti från 1967 och varva ur den så motorn höll på att gå åt helvete? nej det skulle inte du tongue på bensinare har ni ju 2500rpm och då ska ni ju egentligen inte varva motorn mer än så heller.

Man mäter inte samma värde på en bensinbil som på en dieselbil. Många bensinbilar (där ibland en del nyare vw) ska mätas vid 4300rpm..
Som Kooza skrev, läs på trpstyrelsens sida. Vi följer deras regler, så vill du gnälla kan du göra det hos dem, o inte på bilprovningen.

Klart man gnäller på er när det är "ni" som besiktar bilen och således ni som personligen tar sönder bilen ifall de händer något när man drar upp en dieselbil till varvstopp, är det inte så att ni ska ha den till 2/3 av varvstopp? Det säger väl sig självt att man inte ska övervarva bilarna, oavsett vad som står i regelboken eller inte.

Som det står i regelboken ska det tas hänsyn till motorns välmående. Bedömer en BT att det inte går att göra en korrekt mätning med full gas så ska bilen underkännas utan att mätningen är utförd. Då har man inget K-värde att gå efter, så enkelt är det. Sen kan ju inte jag stå till svars för hur alla BT utför sina jobb, jag kan bara se till mej själv. Det är tråkigt att det finns kunder som är missnöjda. Men det handlar mkt om oförståelse i det vi sysslar med. Det är så himla mkt lättare att ha kunden med sej under hela besiktningen så man kan förklara vad - och varför man gör som man gör. Gladare kund, gladare BT.

Josefin

679 Inlägg
8 februari 2014
#67
JosseAudi skrev:
Constantine skrev:
JosseAudi skrev:

Man mäter inte samma värde på en bensinbil som på en dieselbil. Många bensinbilar (där ibland en del nyare vw) ska mätas vid 4300rpm..
Som Kooza skrev, läs på trpstyrelsens sida. Vi följer deras regler, så vill du gnälla kan du göra det hos dem, o inte på bilprovningen.

Klart man gnäller på er när det är "ni" som besiktar bilen och således ni som personligen tar sönder bilen ifall de händer något när man drar upp en dieselbil till varvstopp, är det inte så att ni ska ha den till 2/3 av varvstopp? Det säger väl sig självt att man inte ska övervarva bilarna, oavsett vad som står i regelboken eller inte.

Som det står i regelboken ska det tas hänsyn till motorns välmående. Bedömer en BT att det inte går att göra en korrekt mätning med full gas så ska bilen underkännas utan att mätningen är utförd. Då har man inget K-värde att gå efter, så enkelt är det. Sen jan ju inte jag stå till svars för hur alla BT utför sina jobb, jag kan bara se till mej själv. Det är tråkigt att det finns kunder som är missnöjda. Men det handlar mkt om oförståelse i det vi sysslar med. Det är så himla mkt lättare att ha kunden med sej under hela besiktningen så man kan förklara vad - och varför man gör som man gör. Gladare kund, gladare BT.

Ja så är det ju. Men du som är insatt, hur ska en VW Multivan/Transporter T5 från -05 med 5cyl dieselmotorn testas? du lär ju ha gjort många såna.


AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#68
Constantine skrev:
JosseAudi skrev:
Constantine skrev:

Klart man gnäller på er när det är "ni" som besiktar bilen och således ni som personligen tar sönder bilen ifall de händer något när man drar upp en dieselbil till varvstopp, är det inte så att ni ska ha den till 2/3 av varvstopp? Det säger väl sig självt att man inte ska övervarva bilarna, oavsett vad som står i regelboken eller inte.

Som det står i regelboken ska det tas hänsyn till motorns välmående. Bedömer en BT att det inte går att göra en korrekt mätning med full gas så ska bilen underkännas utan att mätningen är utförd. Då har man inget K-värde att gå efter, så enkelt är det. Sen jan ju inte jag stå till svars för hur alla BT utför sina jobb, jag kan bara se till mej själv. Det är tråkigt att det finns kunder som är missnöjda. Men det handlar mkt om oförståelse i det vi sysslar med. Det är så himla mkt lättare att ha kunden med sej under hela besiktningen så man kan förklara vad - och varför man gör som man gör. Gladare kund, gladare BT.

Ja så är det ju. Men du som är insatt, hur ska en VW Multivan/Transporter T5 från -05 med 5cyl dieselmotorn testas? du lär ju ha gjort många såna.

Eftersom den lär vara reggad som lätt lastbil, och de i sin tur inte ingår i kontrollen av OBD, så ska den kontrolleras och mätas i en opacitetsmätare. Lätta lastbilar "slipper" avgasmätningen om de är från -07 och nyare och blir godkända i OBD. Övriga dieselbilar "slipper" avgasmätningen om de är från -04 resp -06, det är lite olika. Det ser man först när man kallat in bilen och kollat om den står med i datorn av OBD.
Rätt och slätt - om det går att göra en OBD-kontroll och den blir godkänd så ersätter den opacitetsmätningen.

Josefin

679 Inlägg
8 februari 2014
#69
JosseAudi skrev:
Constantine skrev:
JosseAudi skrev:

Som det står i regelboken ska det tas hänsyn till motorns välmående. Bedömer en BT att det inte går att göra en korrekt mätning med full gas så ska bilen underkännas utan att mätningen är utförd. Då har man inget K-värde att gå efter, så enkelt är det. Sen jan ju inte jag stå till svars för hur alla BT utför sina jobb, jag kan bara se till mej själv. Det är tråkigt att det finns kunder som är missnöjda. Men det handlar mkt om oförståelse i det vi sysslar med. Det är så himla mkt lättare att ha kunden med sej under hela besiktningen så man kan förklara vad - och varför man gör som man gör. Gladare kund, gladare BT.

Ja så är det ju. Men du som är insatt, hur ska en VW Multivan/Transporter T5 från -05 med 5cyl dieselmotorn testas? du lär ju ha gjort många såna.

Eftersom den lär vara reggad som lätt lastbil, och de i sin tur inte ingår i kontrollen av OBD, så ska den kontrolleras och mätas i en opacitetsmätare. Lätta lastbilar "slipper" avgasmätningen om de är från -07 och nyare och blir godkända i OBD. Övriga dieselbilar "slipper" avgasmätningen om de är från -04 resp -06, det är lite olika. Det ser man först när man kallat in bilen och kollat om den står med i datorn av OBD.
Rätt och slätt - om det går att göra en OBD-kontroll och den blir godkänd så ersätter den opacitetsmätningen.

Det är inte en lätt lastbil då den har en skatt- och tjänstevikt på 2530kg och enligt transportstyrelsens papper är Fordonsslag: PB, så alltså räknas det som en personbil. Hur skall mätningen då ha gått till om den hade varit korrekt utförd, den är tillverkad 2005-10 så alltså en sen modell.


AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#70
Constantine skrev:
JosseAudi skrev:
Constantine skrev:

Ja så är det ju. Men du som är insatt, hur ska en VW Multivan/Transporter T5 från -05 med 5cyl dieselmotorn testas? du lär ju ha gjort många såna.

Eftersom den lär vara reggad som lätt lastbil, och de i sin tur inte ingår i kontrollen av OBD, så ska den kontrolleras och mätas i en opacitetsmätare. Lätta lastbilar "slipper" avgasmätningen om de är från -07 och nyare och blir godkända i OBD. Övriga dieselbilar "slipper" avgasmätningen om de är från -04 resp -06, det är lite olika. Det ser man först när man kallat in bilen och kollat om den står med i datorn av OBD.
Rätt och slätt - om det går att göra en OBD-kontroll och den blir godkänd så ersätter den opacitetsmätningen.

Det är inte en lätt lastbil då den har en skatt- och tjänstevikt på 2530kg och enligt transportstyrelsens papper är Fordonsslag: PB, så alltså räknas det som en personbil. Hur skall mätningen då ha gått till om den hade varit korrekt utförd, den är tillverkad 2005-10 så alltså en sen modell.

Kan inte svara på det eftersom det beror på om den ska vara med i OBD-kontrollen eller ej. Fråga din BT vid nästa besiktning, det är först då man kan se det. Det är som sagt från -04 resp -06 som det över huvud taget går att ersätta en avgasmätning med en OBD.

Josefin

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#71
Constantine skrev:
JosseAudi skrev:
Constantine skrev:

Ja så är det ju. Men du som är insatt, hur ska en VW Multivan/Transporter T5 från -05 med 5cyl dieselmotorn testas? du lär ju ha gjort många såna.

Eftersom den lär vara reggad som lätt lastbil, och de i sin tur inte ingår i kontrollen av OBD, så ska den kontrolleras och mätas i en opacitetsmätare. Lätta lastbilar "slipper" avgasmätningen om de är från -07 och nyare och blir godkända i OBD. Övriga dieselbilar "slipper" avgasmätningen om de är från -04 resp -06, det är lite olika. Det ser man först när man kallat in bilen och kollat om den står med i datorn av OBD.
Rätt och slätt - om det går att göra en OBD-kontroll och den blir godkänd så ersätter den opacitetsmätningen.

Det är inte en lätt lastbil då den har en skatt- och tjänstevikt på 2530kg och enligt transportstyrelsens papper är Fordonsslag: PB, så alltså räknas det som en personbil. Hur skall mätningen då ha gått till om den hade varit korrekt utförd, den är tillverkad 2005-10 så alltså en sen modell.

Du är välkommen till Svensk Bilprovning i Karlshamn så ska jag hjälpa dej! :-)

Josefin

3 259 Inlägg
8 februari 2014
#72
Det dräller ju av dieselbilar som rullat över 50.000mil. Och att stå och tokvarva en sådan till max gång på gång är ju att leka med ödet. "Pallar den inte det så rasar den snart iaf" säger vissa men jag är helt övertygad om att en motor som rasar vid sådan behandling kanske skulle ha rullat många tusen mil till vid normal lugn körning. Och det är några års körning. En dieselbil kör dom flesta på låga varv med just pga av det är där effekten finns, finns absolut ingen anledning att varva dom, och har den då inte varvat 5.000rpm på 40.000mil så säger det sig själv att det förmodligen inte är nyttigt.

Vart i länken hittar ni beskrivningen på hur man varvar vid mätningen?
Senast redigerat av JonR (8 februari 2014)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#73
JonR skrev:
Det dräller ju av dieselbilar som rullat över 50.000mil. Och att stå och tokvarva en sådan till max gång på gång är ju att leka med ödet. "Pallar den inte det så rasar den snart iaf" säger vissa men jag är helt övertygad om att en motor som rasar vid sådan behandling kanske skulle ha rullat många tusen mil till vid normal lugn körning. Och det är några års körning. En dieselbil kör dom flesta på låga varv med just pga av det är där effekten finns, finns absolut ingen anledning att varva dom, och har den då inte varvat 5.000rpm på 40.000mil så säger det sig själv att det förmodligen inte är nyttigt.

Vart i länken hittar ni beskrivningen på hur man varvar vid mätningen?

Opacitetsmätning - mätning av röktäthet.
Du svarade precis dej själv - många kör sakta för det är där kraften finns. Kör på låga varv med en diesel, ja då sotar det igen....

Josefin

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#74
JonR skrev:
Det dräller ju av dieselbilar som rullat över 50.000mil. Och att stå och tokvarva en sådan till max gång på gång är ju att leka med ödet. "Pallar den inte det så rasar den snart iaf" säger vissa men jag är helt övertygad om att en motor som rasar vid sådan behandling kanske skulle ha rullat många tusen mil till vid normal lugn körning. Och det är några års körning. En dieselbil kör dom flesta på låga varv med just pga av det är där effekten finns, finns absolut ingen anledning att varva dom, och har den då inte varvat 5.000rpm på 40.000mil så säger det sig själv att det förmodligen inte är nyttigt.

Vart i länken hittar ni beskrivningen på hur man varvar vid mätningen?

Kolla bilden i mitt fotoalbum.

Josefin

3 259 Inlägg
8 februari 2014
#75
JosseAudi skrev:
JonR skrev:
Det dräller ju av dieselbilar som rullat över 50.000mil. Och att stå och tokvarva en sådan till max gång på gång är ju att leka med ödet. "Pallar den inte det så rasar den snart iaf" säger vissa men jag är helt övertygad om att en motor som rasar vid sådan behandling kanske skulle ha rullat många tusen mil till vid normal lugn körning. Och det är några års körning. En dieselbil kör dom flesta på låga varv med just pga av det är där effekten finns, finns absolut ingen anledning att varva dom, och har den då inte varvat 5.000rpm på 40.000mil så säger det sig själv att det förmodligen inte är nyttigt.

Vart i länken hittar ni beskrivningen på hur man varvar vid mätningen?

Opacitetsmätning - mätning av röktäthet.
Du svarade precis dej själv - många kör sakta för det är där kraften finns. Kör på låga varv med en diesel, ja då sotar det igen....

På vilket sätt svarade jag mig själv?

Bara för att avgassytemet är fullt med sot så betyder ju inte det att bilen har dåliga avgasvärden. Att man är tvungen att blåsa ur allt skit på ett ställe kan ju knappast vara mer miljövänligt än lite här o där. För det är ju så man får göra, varva ur sotet på vägen till bilprovningen eller på bilprovningen. Ett annat sätt att mäta det på vore ju bäst på alla sätt. Där inte ett sotigt avgassystem ska påverka bilprovningens mätning alltså.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

757 Inlägg
8 februari 2014
#76
JosseAudi skrev:
Constantine skrev:
JosseAudi skrev:

Man mäter inte samma värde på en bensinbil som på en dieselbil. Många bensinbilar (där ibland en del nyare vw) ska mätas vid 4300rpm..
Som Kooza skrev, läs på trpstyrelsens sida. Vi följer deras regler, så vill du gnälla kan du göra det hos dem, o inte på bilprovningen.

Klart man gnäller på er när det är "ni" som besiktar bilen och således ni som personligen tar sönder bilen ifall de händer något när man drar upp en dieselbil till varvstopp, är det inte så att ni ska ha den till 2/3 av varvstopp? Det säger väl sig självt att man inte ska övervarva bilarna, oavsett vad som står i regelboken eller inte.

Som det står i regelboken ska det tas hänsyn till motorns välmående. Bedömer en BT att det inte går att göra en korrekt mätning med full gas så ska bilen underkännas utan att mätningen är utförd. Då har man inget K-värde att gå efter, så enkelt är det. Sen kan ju inte jag stå till svars för hur alla BT utför sina jobb, jag kan bara se till mej själv. Det är tråkigt att det finns kunder som är missnöjda. Men det handlar mkt om oförståelse i det vi sysslar med. Det är så himla mkt lättare att ha kunden med sej under hela besiktningen så man kan förklara vad - och varför man gör som man gör. Gladare kund, gladare BT.

problematiken med bilprovningen är att de är extremt dåligt pålästa om bilar. en bekant fick föreläggande om reggbesiktning på sin evo med originalsystem för att han skulle ha trimsystem.

ni vet heller inte att bilar med luftpump har dispens på lambda. listan kan göras lång.

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#77
robzter skrev:
JosseAudi skrev:
Constantine skrev:

Klart man gnäller på er när det är "ni" som besiktar bilen och således ni som personligen tar sönder bilen ifall de händer något när man drar upp en dieselbil till varvstopp, är det inte så att ni ska ha den till 2/3 av varvstopp? Det säger väl sig självt att man inte ska övervarva bilarna, oavsett vad som står i regelboken eller inte.

Som det står i regelboken ska det tas hänsyn till motorns välmående. Bedömer en BT att det inte går att göra en korrekt mätning med full gas så ska bilen underkännas utan att mätningen är utförd. Då har man inget K-värde att gå efter, så enkelt är det. Sen kan ju inte jag stå till svars för hur alla BT utför sina jobb, jag kan bara se till mej själv. Det är tråkigt att det finns kunder som är missnöjda. Men det handlar mkt om oförståelse i det vi sysslar med. Det är så himla mkt lättare att ha kunden med sej under hela besiktningen så man kan förklara vad - och varför man gör som man gör. Gladare kund, gladare BT.

problematiken med bilprovningen är att de är extremt dåligt pålästa om bilar. en bekant fick föreläggande om reggbesiktning på sin evo med originalsystem för att han skulle ha trimsystem.

ni vet heller inte att bilar med luftpump har dispens på lambda. listan kan göras lång.

Du har nog haft otur när du besökt din bilprovning då. Ang vad bilen har för avgasrenande komponenter så finns det en lååååång fet lista med olika bestämmelser för olika bilar. Du kan inte dra alla över en kam...

Josefin

757 Inlägg
8 februari 2014
#78
JosseAudi skrev:
robzter skrev:
JosseAudi skrev:

Som det står i regelboken ska det tas hänsyn till motorns välmående. Bedömer en BT att det inte går att göra en korrekt mätning med full gas så ska bilen underkännas utan att mätningen är utförd. Då har man inget K-värde att gå efter, så enkelt är det. Sen kan ju inte jag stå till svars för hur alla BT utför sina jobb, jag kan bara se till mej själv. Det är tråkigt att det finns kunder som är missnöjda. Men det handlar mkt om oförståelse i det vi sysslar med. Det är så himla mkt lättare att ha kunden med sej under hela besiktningen så man kan förklara vad - och varför man gör som man gör. Gladare kund, gladare BT.

problematiken med bilprovningen är att de är extremt dåligt pålästa om bilar. en bekant fick föreläggande om reggbesiktning på sin evo med originalsystem för att han skulle ha trimsystem.

ni vet heller inte att bilar med luftpump har dispens på lambda. listan kan göras lång.

Du har nog haft otur när du besökt din bilprovning då. Ang vad bilen har för avgasrenande komponenter så finns det en lååååång fet lista med olika bestämmelser för olika bilar. Du kan inte dra alla över en kam...

kan bara svara för bilarna jag äger men när personalen vägrar lyssna på vad folk säger så förtjänar dom inget annat än nedläggning.

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#79
robzter skrev:
JosseAudi skrev:
robzter skrev:

problematiken med bilprovningen är att de är extremt dåligt pålästa om bilar. en bekant fick föreläggande om reggbesiktning på sin evo med originalsystem för att han skulle ha trimsystem.

ni vet heller inte att bilar med luftpump har dispens på lambda. listan kan göras lång.

Du har nog haft otur när du besökt din bilprovning då. Ang vad bilen har för avgasrenande komponenter så finns det en lååååång fet lista med olika bestämmelser för olika bilar. Du kan inte dra alla över en kam...

kan bara svara för bilarna jag äger men när personalen vägrar lyssna på vad folk säger så förtjänar dom inget annat än nedläggning.

Tråkigt att du råkat ut för det...

Josefin

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
8 februari 2014
#80
JonR skrev:
JosseAudi skrev:
JonR skrev:
Det dräller ju av dieselbilar som rullat över 50.000mil. Och att stå och tokvarva en sådan till max gång på gång är ju att leka med ödet. "Pallar den inte det så rasar den snart iaf" säger vissa men jag är helt övertygad om att en motor som rasar vid sådan behandling kanske skulle ha rullat många tusen mil till vid normal lugn körning. Och det är några års körning. En dieselbil kör dom flesta på låga varv med just pga av det är där effekten finns, finns absolut ingen anledning att varva dom, och har den då inte varvat 5.000rpm på 40.000mil så säger det sig själv att det förmodligen inte är nyttigt.

Vart i länken hittar ni beskrivningen på hur man varvar vid mätningen?

Opacitetsmätning - mätning av röktäthet.
Du svarade precis dej själv - många kör sakta för det är där kraften finns. Kör på låga varv med en diesel, ja då sotar det igen....

På vilket sätt svarade jag mig själv?

Bara för att avgassytemet är fullt med sot så betyder ju inte det att bilen har dåliga avgasvärden. Att man är tvungen att blåsa ur allt skit på ett ställe kan ju knappast vara mer miljövänligt än lite här o där. För det är ju så man får göra, varva ur sotet på vägen till bilprovningen eller på bilprovningen. Ett annat sätt att mäta det på vore ju bäst på alla sätt. Där inte ett sotigt avgassystem ska påverka bilprovningens mätning alltså.

Det måste vara ursotat för att man ska kunna mäta och få ett rättvist värde. Är bilen full med sot kommer K-värdet bli för högt och bilen kommer att bli underkänd. Rök och sot går liksom hand i hand... Ingen sot, bättre värde.

Josefin


Sök