3441
Sök

Problem med laddtryck volvo 2.4t

9 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
Tjena, har en chippad s60 från tm-chiptuning.

Den gick till en början bra efter chippningen (fick byta magnetventil först, från skroten men den gjorde sitt) därefter började den ladda 1,1 bar som den skulle men tappade direkt laddet ner till 0,5 där den låg stadigt.

Fick nyligen felkoder för lmm och gasspjäll (förbannad vare magneti marelli) så spjället byttes till den uppgraderade verisionen. Startade felfritt.

Felkoderna försvann och symptomen som var ryckig tomgång osv likaså.

Laddtrycket däremot började spöka ordentligt. Den valde mellan att ladda 0.3 eller 0.6, ibland där emellan. Vid gaspådrag och snabb växling så tog det ca 1sek innan turbon hoppade igång och laddade överhuvud taget. Inte särkilt kul att köra.

Idag ville jag utesluta att magnetventilen pajat igen så jag införskaffade en strypventil (obs, ej pysventil). Här kan man tycka mycket olika om detta påhitt. Jag har hört bra om den sålänge man har lite koll på det och inte är ivrig i att den ska ladda för mycket. Skruvade lite på den och fick 0.4, mycket jämnt och fint, provade öka lite till så den gav 0.6-0.9. Ojämnt som tusan, därefter vill den inte mer än 0.5-0.6.

Så fort man gasar på och laddtrycksmätaren går förbi 0.5 så slår den tvärt av. Ner till noll. Den vill inte då. Gasa igen och den gör samma sak.

Det jag kollat är vakumslangar och där ser jag inga sprickor. Då jag inte kan mycket mer om turbos vänder jag mig till er. Vad är nästa steg? Tillbaka med magnetventilen och forsätta felsöka? I så fall vad...

mvh

7 274 Inlägg
26 november 2013
Kolla vakumslangen till dumpen.
Kan även vara att dumpen är trasig och inte håller tätt.

9 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
Tack för tipset, ska kika det imorgon när man har lite mer dagsljus att tillgå..

Sök