Samma som på VW 2.0 spis (8 ventiler AGG, -96), inget intervall men kontroll var 9000-e mil o "byte vid behov". Jag byter efter 9000 mil eller 6 år, vilket som kommer först...
Bytet är enkelt.
1: Bort med remmen/remmarna för AC, generator, servopump osv
2: Bort med kamremskåpans övre del
3: Bort med remskivan på vevaxeln.
4: Bort med kamremskåpans nedre del
5: Ur med stiften
6: Nolla motorn (Kamaxel: "OT" på kamdrevet mot ett streck på toppen. Vev: Lucka mellan motor/vlåda, stålkulan(?) mitt i "kikhålet" mot dess märke (?), minns ej 100%). Fixera drevet som driver fördelaren!
7: Bort med rem + spännrulle
8: Byt spännrullens monteringsbult om den är av den äldre klenare varianten (nyare varianten brukar medfölja kamremssatasen
9: Dit med den nya remmen, spänn korrekt.
10: Dra runt motorn för hand 2-3 varv, kolla så "nollningen" stämmer fortfarande.
11: Dra säkringen för bränslepumpen. Spinn motorn 10 sek 2-3 gånger på starten. Kontrollera så remmen inte "vandrar". Kolla "nollningen" igen. Kontrollera remspänningen IGEN.
12: Återmontera övriga delar.
13: Provkör.
14: Klart.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure