3354
Sök

2 vs 4 pelarlyft..

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#1
enkel fråga, vilken är bättre 2 eller 4 pelarlyft, till alla möjliga arbeten..

http://ceteco.jetshop.se/pub_images/large/Hct2.5al40_612.jpg

http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/16/1602130925.jpg

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 679 Inlägg
28 november 2013
#3
2 pelar lyft skulle jag välja, då kan du göra broms jobb, vilket du inte kan göra på bild två smile


Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#4
JimmyAndersson skrev:
2 pelar lyft skulle jag välja, då kan du göra broms jobb, vilket du inte kan göra på bild två smile

såklart så ska 4 pelarlyften ha en sådan:,

http://www.bendpak.com/Z-100419-BP-144-Low-Res.png?h=349

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 679 Inlägg
28 november 2013
#5
Då blir den ju bättre, men som sagt tycker man får mycket mer flexibilitet med två pelar smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
28 november 2013
#6
gillar också 2 pelarlyften bättre ... ramperna är som sagt bara i vägen på en 4 pelarlyft


730 Inlägg
28 november 2013
#7
Optimalt vore ju en av varje, men vem har råd me de?  Båda har sina för o nackdelar.

Skulle nog säga 2 pelar!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

174 Inlägg
28 november 2013
#8
2 pelarlyft alla dagar i veckan!

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

2 763 Inlägg
29 november 2013
#9
Som de flesta här säger, tvåpelarlyft är att föredra!

Volvo - For Life

1 020 Inlägg
29 november 2013
#10
Har haft båda sorterna
Fördel 2-pelare bra när man ska till trösklar, vid kopplingsbyte. Nackdel tar lite tid att justera in armarna.
4-pelare fördel ingen pelare precis vid dörren, har hjulinställning då är 4-pelare ett måste. Kanon att kunna lägga saker på körbanan.
Lätt att köra upp på. Bra att man kan ha lysrör längs körbanorna.
Min 2-pelare var oxå känslig på var man fick vikten , lite för långt fram så vägra den höja men kan vara pga äldre lyft oxå.
Använder en 4-pelare från 60talet idag och den funkar bra till dom flesta jobben

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 071 Inlägg
29 november 2013
#11
Som sagt olika lyftar till olika arbeten

Nackdel med 2pelare är om man ska svetsa trösklar eller typ slipa, lacka dörrar alltså bättre om man ska jobba underbilen.

Nackdel med 4pelare ramperna är ivägen om man ska jobba underbilen

Onödigt inlägg^^

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 november 2013
#12
Utav dom skulle jag välja 2 pelarlyften men jag själv köpte en saxlyft då jag tycker om att den tar så lite plats och ska du inte svetsa rost i längsgående balkar så är det kanon till de flesta arbeten.

Autotech

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
29 november 2013
#13
2 pelar lyft utan tvekan.
Dock, ta inte en sån med olika längder på armarna. Vad fan ska man med en sån till? Jag skulle med min bil upp på en sådan och fick köra in me typ en 25-30 graders vinkel för att skiten skulle nå. Jävla pissiga saker.

Saxlyft är mycket smidig om du inte har takhöjden etc. Det har vi (far) i garaget. Otroligt smidig sak.
Men den begränsar med än vad en 2 pelar lyft gör.

Så: Har du plats, 2 pelar lyft. Har du lite ont om plats saxlyft.
4 pelar lyft har jag aldrig förstått anledningen för. Enda jag kan tänka mig skiten är bra för är förvaring. Man kör på bilen på den, lyfter upp och ställer en bil under. Inget mer kan jag komma på en sån är bra för...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

457 Inlägg
29 november 2013
#14
Nej 4 pelare är inte ett måste för att göra hjulinställning det finns pelare att köpa som man ställer under däcken om man har 2 pelare. Som i sin tur har glidskenor så hjulen kan svänga på. Så det ända en 4 pelare är lättare att ha att göra med är väl Stockholms servicear alltså olja och filter tongue


andreas1 skrev:
Har haft båda sorterna
Fördel 2-pelare bra när man ska till trösklar, vid kopplingsbyte. Nackdel tar lite tid att justera in armarna.
4-pelare fördel ingen pelare precis vid dörren, har hjulinställning då är 4-pelare ett måste. Kanon att kunna lägga saker på körbanan.
Lätt att köra upp på. Bra att man kan ha lysrör längs körbanorna.
Min 2-pelare var oxå känslig på var man fick vikten , lite för långt fram så vägra den höja men kan vara pga äldre lyft oxå.
Använder en 4-pelare från 60talet idag och den funkar bra till dom flesta jobben

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you&#65279; get caught!

Fixare
321 Inlägg
29 november 2013
#15
Kör själv med 4-pelare och har aldrig känt att den nämnvärt begränsat mig oavsett vad vi använt den till. Frihjulslyft är dock ett måste om man kör 4-pelare. Ända nackdelen är väl att den tar mer plats än 2-pelar alternativet.

Lone Star Garage

1 020 Inlägg
29 november 2013
#16
XL-Dempa skrev:
Nej 4 pelare är inte ett måste för att göra hjulinställning det finns pelare att köpa som man ställer under däcken om man har 2 pelare. Som i sin tur har glidskenor så hjulen kan svänga på. Så det ända en 4 pelare är lättare att ha att göra med är väl Stockholms servicear alltså olja och filter tongue


andreas1 skrev:
Har haft båda sorterna
Fördel 2-pelare bra när man ska till trösklar, vid kopplingsbyte. Nackdel tar lite tid att justera in armarna.
4-pelare fördel ingen pelare precis vid dörren, har hjulinställning då är 4-pelare ett måste. Kanon att kunna lägga saker på körbanan.
Lätt att köra upp på. Bra att man kan ha lysrör längs körbanorna.
Min 2-pelare var oxå känslig på var man fick vikten , lite för långt fram så vägra den höja men kan vara pga äldre lyft oxå.
Använder en 4-pelare från 60talet idag och den funkar bra till dom flesta jobben


Har aldrig sett sånna pelare. Nån länk till sådanna?
Har lyckats göra alla jobb jag behövt på 4pelaren desutom ganska skönt att slippa kravla runt för att trycka in alla armarna.
Används som p-plats när jag ej använder den.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Muttley
29 november 2013
#17
XL-Dempa skrev:
Nej 4 pelare är inte ett måste för att göra hjulinställning det finns pelare att köpa som man ställer under däcken om man har 2 pelare. Som i sin tur har glidskenor så hjulen kan svänga på. Så det ända en 4 pelare är lättare att ha att göra med är väl Stockholms servicear alltså olja och filter tongue

Du får nog länka det. Då måste du ha upp hjulen om du ska justera stag.  Och då får du ju göra om mätningarna igen.
4 pelarlyft slipper du det och justerar medans du ser värdena förutsatt att du har en digital.

Bilmek
70 Inlägg
29 november 2013
#18
jag jobbar dagligen på en 4-pelare och är väldigt nöjd me de!! smidigheten är ju att de bara är att åka in och sen lyfta!

inga pelare som är ivägen för dörrarna
väldigt skönt att kunna lägga ifrån sej saker på körbanan när man skruvar.

ända gången de är jobbigt är ju när man behöver lyfta både fram och bak samtidigt eller något större jobb som typ kopplingsbyte på tvärställd motor eller motorbyte eller liknande då väljer man ju självklart en 2 pelare.

de optimala hade ju vart att ha båda men man klarar sig väldigt långt på båda! har både bytt motor och koppling på 4-pelare, inget är omöjligt;)

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

12 086 Inlägg
29 november 2013
#19
4 pelarlyften har helt klart vissa fördelar gentemot 2 pelarlyften, men ska man bara köpa en av dessa skulle jag valt 2 pelaren då man är något begränsad i en 4 pelare.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 november 2013
#20
Prismässigt brukar ju 2 pelarlyftarna ligga väldigt mycket bättre till med.

Autotech


Sök