3461
Sök

2 vs 4 pelarlyft..

457 Inlägg
29 november 2013
#21
Min far på willblad och engströms bilverksta har 4 st pelare kan ta något fotto när jag hälsar på gubben smile

andreas1 skrev:
XL-Dempa skrev:
Nej 4 pelare är inte ett måste för att göra hjulinställning det finns pelare att köpa som man ställer under däcken om man har 2 pelare. Som i sin tur har glidskenor så hjulen kan svänga på. Så det ända en 4 pelare är lättare att ha att göra med är väl Stockholms servicear alltså olja och filter tongue


andreas1 skrev:
Har haft båda sorterna
Fördel 2-pelare bra när man ska till trösklar, vid kopplingsbyte. Nackdel tar lite tid att justera in armarna.
4-pelare fördel ingen pelare precis vid dörren, har hjulinställning då är 4-pelare ett måste. Kanon att kunna lägga saker på körbanan.
Lätt att köra upp på. Bra att man kan ha lysrör längs körbanorna.
Min 2-pelare var oxå känslig på var man fick vikten , lite för långt fram så vägra den höja men kan vara pga äldre lyft oxå.
Använder en 4-pelare från 60talet idag och den funkar bra till dom flesta jobben


Har aldrig sett sånna pelare. Nån länk till sådanna?
Har lyckats göra alla jobb jag behövt på 4pelaren desutom ganska skönt att slippa kravla runt för att trycka in alla armarna.
Används som p-plats när jag ej använder den.

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

7 393 Inlägg
29 november 2013
#22
jag har kikat en del på lyftar,, jag skulle fördra 2 pelar pga platsen en 4 pelare tar,, ca 3 m bred,, sad men en 4pelar är smidig,, bara kör upp klart


Sothora <3
1 201 Inlägg
29 november 2013
#23
fyfan ja vill kräkas på min 2pelar lyft. Ställa sig på knä o ställa in lyftpunket. Klättra in o ur bilen med stolpjäveln ivägen nä fyfan.

4 pelare med frihjulslyft hell yeah

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
29 november 2013
#24
Med en 4pelare kan man "vålda" mycket mer under bilen utan risk att den ramlar ner från armarna.
Är enklare att byta växellåda/fördelningslåda/koppling eftersom man inte behöver tänka på att så fort den tunga delen är borta har bilens tyngdpunkt flyttat sig.

Med varje 2pelare jag har stött på kan man få bilen att gunga ganska enkelt när man använder våld även om man har fått in armarna rätt under bilen.


3 259 Inlägg
29 november 2013
#25
Skulle köpa en sån här alla dagar i veckan. Garanterat den mest mångsidiga lyften. Och hur ofta byter man sparklådor?......

http://sunmaskin.se/uploads/images/produkter/lyftar/twin_FIII_small.jpg


4 pelare kan jag inte komma på nåt som den är bra till förutom hjulinställningar eller om man meckar dom största b-korts transportbilarna eller stora husbilar. 2 pelare är snäppet bättre men fortfarande ett jäkla krångel om man kör in o ut många bilar och sen är den i vägen för dörrarna hela tiden om man ska jobba där och när man ska in o ut. Nä en saxlyft i 99 fall av 100.
Senast redigerat av JonR (29 november 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

7 393 Inlägg
29 november 2013
#26
JonR skrev:
Skulle köpa en sån här alla dagar i veckan. Garanterat den mest mångsidiga lyften. Och hur ofta byter man sparklådor?......

http://sunmaskin.se/uploads/images/prod … _small.jpg


4 pelare kan jag inte komma på nåt som den är bra till förutom hjulinställningar eller om man meckar dom största b-korts transportbilarna eller stora husbilar. 2 pelare är snäppet bättre men fortfarande ett jäkla krångel om man kör in o ut många bilar och sen är den i vägen för dörrarna hela tiden om man ska jobba där och när man ska in o ut. Nä en saxlyft i 99 fall av 100.

är den helt fri i mitten då??
plus i mitt fall vill jag gärna kunna köra in en bil under den upplyfta bilen,, så för mib blir det antingen 2 2pelare eller en 2 å en 4 smile
Senast redigerat av granadadr (29 november 2013)


3 259 Inlägg
29 november 2013
#27
granadadr skrev:
är den helt fri i mitten då??

Finns olika varianter.

http://www.bengtsbilmaskiner.se/images/products/Middle-Rise-Scissor-Lift-HCTSLX1000.jpg

http://www.bengtsbilmaskiner.se/images/products/Taida%203%20t%20Magnus%20Liten.JPG

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
29 november 2013
#29
Ja just den var ju en låglyft. Men en sån duger hur bra som helst om man är begränsad av takhöjden tex. Inga problem alls att byta växellådor, avgassystem, bromsar, framvagnsdelar etc. Bara att sitta på en pall och glida omkring eller ligga på en garagehora o meka för fulla muggar! wink

Köper man dessutom dessa så har man bilen uppe i luften på 20 sekunder.

(dom långa lyftklossarna)

http://www.liftpads.se/shop/29016/art16/h0822/15230822-origpic-ace6d6.jpg
Senast redigerat av JonR (29 november 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

742 Inlägg
29 november 2013
#30
Jag använder 4-pelare, visst att det kan finnas vissa begränsningar men när vi laga upp en av Mantorna jag har så var det en helt klar fördel för den hade ALDRIG klarat en 2 pelare, hade slutat med att lyftarmarna hade gått igenom bilen roll


Muttley
29 november 2013
#31
swebooy skrev:
Jag använder 4-pelare, visst att det kan finnas vissa begränsningar men när vi laga upp en av Mantorna jag har så var det en helt klar fördel för den hade ALDRIG klarat en 2 pelare, hade slutat med att lyftarmarna hade gått igenom bilen roll

haha de var jag med om för 2-3 år sen.  Var hos min släkting, han har bara 2 pelare i sin verkstad.  Kommer in en kund med en väldigt gammal ford av något slag, ingen aning om vad de var för något.  70 tal tror jag.

De ville att han skulle lyfta upp den för att inspektera underredet för reperation.  In med armarna på bästa platserna och hissar.  Armarna går uppåt men bilen står kvar en bra bit tills armarna biter fast i bilen big_smile   

Han går ändå under skrotet trots knäckeplåten.  Tar en skruvmejsel och sticker rakt igenom underredet.    Kunderna fråga om han kan fixa till den. 
Fina pengar där tyckte släktingen och gjorde vid den så den skulle hålla lite till.   Skulle visst vara transport ute på öde skogsvägar.

8 Inlägg
1 december 2013
#32
På en däckverkstad här i närheten har dom en sådan som bilden visar:
http://www.mondolfoferro.it/site/mondol … T_foto.gif Tycker den är ett väldigt smidigt alternativ mot 4 pelare. Då man har både 4 pelare å saxlyft i ett.
Och just den dom hade var även utrustad med en frihjulslyft mellan banerna som oftast 4 pelare har.
Senast redigerat av CrazyKlasse (1 december 2013)


6 632 Inlägg
1 december 2013
#33
Använt både Två pelare, Fyr pelare och Saxlyft.

Två:
+ Mycket utrymme under bilen
- Pelaren i vägen när man ska ha något inifrån bilen

Fyr:
+ Enklare att lyfta större bilar (Pickups, Skåpbilar etc.)
- Väldigt begränsad under

Sax:
+ Absolut snabbast att lyfta med (Beroende på modell)
- Ranglig konstruktion, begränsad under

De/Dem

5 119 Inlägg
1 december 2013
#34
Jag föredrar 2pelare så länge man inte ska hålla på inne i bilen smile dock brukar man ju kunna backa in bilen om man tex vill kunna öppna framdörrar wink

Drömmen vore en sån 2 pelare som är nedsänkt så bara lyftamarna ligger på golvet och resten av lyften är i golvet smile då har man bara begränsat utrymmet vid tröskeln allt annat går att komma åt smile fast dessa lyftar är allt annat än gratis sad

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 december 2013
#35
Köpte nydligen en beganad "proffs" saxlyft. Mycket stadig och med extra-ramper så i stort sett hur låga bilar som helst går köra upp på lyften utan problem.

På denna lyft kan man i stort sett göra alla arbeten förutom just byta trösklar/sparklådor. Men det tänker jag aldrig någonsin göra då jag HATAR rost. wink

Grannen har en stor fyrpelare med "extra-lyft" som man kan dra under.  Bästa allround-lyften men tar STOR! riktigt stor plats i garaget och kräver hög takhöjd.

Funderade först på 2 pelare då den tar minst plats i garaget. men ville inte ha en pelare mitt i garaget.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
1 december 2013
#36
Malheus skrev:
Använt både Två pelare, Fyr pelare och Saxlyft.

Två:
+ Mycket utrymme under bilen
- Pelaren i vägen när man ska ha något inifrån bilen

Fyr:
+ Enklare att lyfta större bilar (Pickups, Skåpbilar etc.)
- Väldigt begränsad under

Sax:
+ Absolut snabbast att lyfta med (Beroende på modell)
- Ranglig konstruktion, begränsad under

Tycker jag sammanfattade det mesta.
Dock sax behöver inte vara ranglig alls. Den min far har är hur stadig som helst med bil på. Finns ingenting att klaga på den när det gäller det.

Skulle jag få välja själv är det 2-pelar lyft. Tar längre tid att lyfta upp än dom andra två samt lite drygt att ta sig in och ur bilen med den. Men det är så otroligt öppet under bilen att det överväger de andra negativa bitarna.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 december 2013
#37
2-pelare är vad du bör satsa på.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***


Sök