3114
Sök

Mystiskt knackljud Volvo V40 T4 -98

10 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Har upptäckt nu i samband med att det blivit kallare att jag har ett knackande ljud som kommer någonstans ifrån grenrörsregionen (baksidan mot torpedväggen och på motorns högra sida straxt ovanför turboaggregatet) på min T4. problemet försvann när motorn blev varm. Jag har dock upptäckt att knacket återkommer när man ger gas, antingen när man varvar upp motorn eller ger gas vid körning. Knacket finns inte när motorn jämnar ut på rätt varvtal efter att man varvat upp eller vid normalgas vid körning (alltså när man bara håller jämn hastighet).

De misstänkta:
Grenrörspackning- Borde inte det låta hela tiden?
Turbon- Passar ihop men när felet uppstår men kan en turbo knacka?
Nånting innanför motorblocket- ventiler, vevhus? men borde inte detta ge ett konstant ljud?

Skall åka ut i obygden i helgen och skulle gärna vilja veta mina chanser att ta mig tillbaka. Tacksam för all input jag kan få!

158 Inlägg
29 november 2013
#2
Grenrörspackning då borde det ticka mer, inte knacka. kolla om motorn rör sig mycket dvs dåliga motorkuddar.

vevlager brukar kunna knacka lite sporadiskt innan det blir så illa att det knackar helatiden. det gjorde det iallafall på min 9000 innan den rasade.

Hade även en v70 d5 som knackade satan när den var kall, det var en kombination av dåliga motorkuddar och en plastkåpa som låg över motorn och slog.


10 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#3
Motorkuddarna är dåliga, så jag får helt enkelt klättra runt å försöka se om något ligger å knackar.

Håller tummarna för att vevlagret är ok, får väl lyfta bilen å sätta en skruvmejsel mot blocket å kolla om jag hör något därifrån.

Har fått tips om att en grenrörsbult kan ha skakat lös så jag hoppas på det (enkelt å billigt).

Tack för idéerna!

618 Inlägg
29 november 2013
#4
Även fast det inte riktigt därifrån missljudet kommer ifrån, prova att plocka av multiremmen för att
vara säker på att ljudet inte kommer från vattenpumpen tex:)

Snabbt gjort för att utesluta några fel iallafall.

363 Inlägg
29 november 2013
#5
Kollan skrev:
Även fast det inte riktigt därifrån missljudet kommer ifrån, prova att plocka av multiremmen för att
vara säker på att ljudet inte kommer från vattenpumpen tex:)

Snabbt gjort för att utesluta några fel iallafall.
Vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa väl? smile

10 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#6
zagzer skrev:
Kollan skrev:
Även fast det inte riktigt därifrån missljudet kommer ifrån, prova att plocka av multiremmen för att
vara säker på att ljudet inte kommer från vattenpumpen tex:)

Snabbt gjort för att utesluta några fel iallafall.
Vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa väl? smile
Ja vattenpumpen drivs av kamremen, ska byta pump + kamrem i jul så om jag inte hittar något innan dess så kommer jag i alla fall att märka det då. Men det är ju inte helt omöjligt att det är därifrån, ljud kan vara väldigt missledande ibland.

158 Inlägg
29 november 2013
#7
Dock aldrig hört en vattenpump knacka, den brukar mer gnissla/skrika. men alla har ju olika definitioner av ljud så vem vet.


10 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#8
Hittade några rätt lösa grenrörsbultar, har sedan dess inte hört knacket så jag hade nog tur den här gången.

354 Inlägg
3 december 2013
#9
Vet vart det finns hårdare undre motorfästen typ samma pris som vanliga original!

Mvh rudarmy


10 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#10
ok! vart då? Antagligen är motorfästena så slut att bara att byta till nya original skulle göra stor skillnad.

354 Inlägg
3 december 2013
#11
Du har mejl



Sök