3393
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

249 657 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#41
Proveniensen gällande Kurre eller "Hur en låga tänds..."

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker004.jpg

Ett ord, proveniens, som min bekant träbåtsfanatikern tjatat på mig om och som jag faktiskt tills helt nyligen inte riktigt förstått vad det betydde! Jag har dock ovetandes om ordets betydelse alltid strävat efter att ta reda på mina objekts historia så långt det har varit möjligt! Kurres hela existens är faktiskt helt beroende av ovan visade bild!

Hur kommer det sig då, undrar vän av ordning? Vad fasiken har ett simpelt gammalt spritkök som ingen hört talas om med en skinande mahognyracer från Gidde Forslund att göra?
Jo, se det skall jag försöka återge inom ramen för denna bloggposts begränsade utrymme!

Beställaren av Kurre II, avdelningschef Gunnar Lindmark, hade under sina år som chef på WeZäta, sedemera Esselte, ett antal små sidoprojekt inom ramen för uppfinnarkonsten. Han pillade med lite av varje och var även engagerad i Svenska Uppfinnarföreringen. Han erhöll ett flertal patent och ett av dem var för förbränningsanordningen och skapandet av spritgasköket Punker. Detta patent gällde i ett 20-tal länder och användes även till motorvärmare och värmelement.
Gällande företaget Punkers övriga historia och om Gunnar var vd eller likande vet jag idagsläget intet.
Här ses Gunnar Lindmark till höger i bild samtalandes med hr ingenjör C.A Hult under ett av Uppfinnarföreningens sammanträden:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/SSMSVD029136S_zps915590db.jpg

Punkerköken, kanske tillsammans med övriga patenrätter, gjorde att Gunnar till slut skrapat ihop tillräckligt med kapital för att han skulle kunna förvärva en våning på Östermalm samt skaffa ett fint sommarställe på Örsö, som för övrigt finns kvar i familjens ägo än idag. För att ta sig mellan KMK:s brygga vid Djurgårdsbron och Örsö så beställde Gunnar en snabbgående racerbåt av Gideon Forslund - Kurre II var född!
Efter att ha letat efter ett exemplar av detta kök, som faktiskt gav Kurre ett liv, så hade jag" turen" att vinna en auktion på Tradera på ett N.O.S två-lågigt Punkerkök Mod D2, i originalkartong komplett med instruktionshäfte och Punkers egen justeringsnyckel, snacka om proveniens va?
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker017.jpg

Punkerköken var estetiskt väldigt vackra tycker jag med ett sinne för detaljers utformning, titta bara på reglagens och tankens utformning:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker014.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker011.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker005.jpg

...notera även denna lilla detalj längst ner på instruktionshäftets sida:
Kan de månne stå för WeZäta Gunnar Lindmark? wink
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker012.jpg

Det var en del av Kurres intressanta proveniens som jag känner till så långt!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

45 Inlägg
8 december 2013
#42
Följer smile jätte fin båt du har smile Hoppas du kollar in min 740 smile


1 039 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#43
Tackar!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#44
Då har det blivit dax för Kurre att få lite färg på sin epoxybehandlade botten. Efter samtal med diverse erfarna personer så fick jag tipset att först tvätta av botten och den gula epoxyprimern med vatten, därefter slipa lätt och sedan var det fritt fram.

Efter ovan beskrivna procedur så började jag, efter tips från Klassiska Båtar, att maska upp den övre delen av den vita randen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII006-1.jpg

Sedan var det dax för påläggning av det första av tre lager vit, riktig naftabaserad färg från Nordsjö!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII009-1.jpg
Tejpen bort å dit med med ny. Efter överläggning med mig själv så föll valet på en 25 mm hög rand med lite högre höjd i stäven..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII015.jpg

...sedan spärrmålning av tejpen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII019-1.jpg

Jag har valt att köra utan riktig kritande bottenfärg av flera anledningar men de främsta är väl att här uppe i Bottenviken så har vi ringa eller ingen påväxtning alls på botten och sedan ville jag kunna få en bruten snygg färg till botten, fåfänga slår det mesta! roll
Jag valde att låta bryta en redan grön färg från Segelshopen, Brava Supersmalto Verde. Vilket vackert namn på nåt simpelt som en oljefärg va?
Den lokala färghandlaren från Nordsjö fick en bit tyg från Kurres nyklädda sitsar att bryta mot och skred sedan till verket.

Efter två varv av den brutna färgen så blev det så här, blankt som f-n men det får man ta!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII026.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII031.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII029-1.jpg

Här ser man även att jag mattat ner fernissan för 2 kommande fernissalager.
Jag har lagt på alla färg med skumgummiroller och sedan efterstrukit med en bra pensel för oljefärg.

.....fortsättning följer! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

ArtDirector
462 Inlägg
9 december 2013
#45
Blank botten må va det snyggaste som finns, inte jätte praktiskt här på rätt sida av Sverige dock... smile

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

1 039 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#46
G-Bruno skrev:
Blank botten må va det snyggaste som finns, inte jätte praktiskt här på rätt sida av Sverige dock... smile

He, he du tänker på att det börjar växa en massa icke önskvärda saker l r?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

230 Inlägg
10 december 2013
#47
Jäklar vad bra det vart med bottenfärgen! Inredningen blev riktigt smutt den med, som allt annat iofs smile


1 039 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#48
henkaae skrev:
Jäklar vad bra det vart med bottenfärgen! Inredningen blev riktigt smutt den med, som allt annat iofs smile

Jädrans vad kul att höra! smile
Jag kör ju bara på med min egen uppfattning om hur det borde vara, med massor av input från förr, kompisar och såklart från diverse forum! wink

...stay tuned! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

217 Inlägg
10 december 2013
#49
Mycket häftig båt, själv så har man bara en liten SunBuster R


1 039 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#50
mondeofin skrev:
Mycket häftig båt, själv så har man bara en liten SunBuster R

Tack du! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#51
Av flera anledningar så blev det inget båtåka i sommar heller.... sad

Här är Kurre på väg att få motorn injusterad mot axeln och korrekt inkopplad i övrigt. Motorn var bara ilagd innan försäljning och hade inte funkat alls att använda i det skick den var!  ....men synen av Kurre i verkstan var go, vilken bak va? tongue

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000171_zps5f74ae98.jpg

Kurre har även fått sin alldeles egna vagn så nu är det lättare att rulla runt på det gamla varvet!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00018_zps027a27d0.jpg

Rover-8:an som satt i vid köpet gick för visso igång och lät underbart en stund vilket, en kompis på besök kan intyga:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000201_zpsf152581e.jpg

Det bilden inte visar är hur vattnet sprutade från de blanka, fina, suspekta och hemmagjorda, kyllimporna likt Fontana di Trevi och som fick mig att börja tänka på annat detta år....

Annat bestod även bland annat av att förstärka Kurres infästningar för pollaren i fören. Jag snickrade till några furubitar som förstärkning mellan däcksbalkarna och avslutade med en bit ek på toppen, eller botten hur man nu ser på det! Det hela skall sedan avslutas med en 2 mm rostfri plåt, ej tillverkad ännu, som ytterligare förstärkning.
Vart väldigt bra så sedan kan man förtöja utan risk för att rycka loss en bit av det vackra fördäcket! Allt skall sedan linojlas för den räta känslan. Här kommer även staget från stäven att fästas.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Pyssel0472_zps505ddae3.jpg

Styrstången som löper genom hela båten saknade en lagring på mitten så en sån tillverkades i furu efter eget tänk och gammal båtbyggarkonst, keep it simple:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre0052_zps2bb20959.jpg

....fortsättning följer! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#52
Gasreglage, gösstake och knap.

Då man inte kunde åka båt i sommar fick man jobba med båt i stället! Passar mig bra då det inte funkar att jobba så bra med händerna under vintern för mig då jag står i en båthangar utan värme eller isolering.
Testade först hur den nyinköpta gasreglaget kan tänkas att te sig, blir lagom retro:

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Pyssel048_zps1a34ee2e.jpg

En av punkterna var att förbereda montaget av gösstake och knap i fören. Borrade och försänkte för knapen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre0012_zps2314025e.jpg

Det är fruktansvärt gött på gränsen till erotiskt att provmontera nykromade originalbeslag på ett glänsande mahogny/oregon pinedäck:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre004_zpsfc256592.jpg

......fortsättning följer! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#54
camaro67 skrev:
Gösstake? Jag förstår inte ett ord båtniska. smile

He, he d r en viss nomenklatur i båtvärlden onekligen! roll
Gösstaken är träpinnen med lanternan på längst fram på båten!
Knap är där man fäster förtöjningsrepen, halkip är den styrning som man lägger repet i så att d inte nöter på båten! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
13 december 2013
#55
Snygg båt!!. Har du genomgående bult ner i förstärkningen på undersidan, menar knapen.

1 039 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
#56
tommyhjortasen skrev:
Snygg båt!!. Har du genomgående bult ner i förstärkningen på undersidan, menar knapen.

Korrekt, eller gängstång i detta fallet!
Dock bara den grova i centrum, de andra fyra skruvarna dras rakt ner i trät bara!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#57
Rutor, mahognylister och kladd!
Kurre kom ju till oss som ett icke avslutat renoveringsprojekt. Häri ingick färdigskurna, härdade och klara glasrutor samt tillsnickrade mahognylister till desamma. Då jag aldrig tidigare monterar rutor i en klassisk mahognyracer så var våndan stor innan jag skred till verket. Först monterades respektive ruta i passande utrymme. En viss justering av de befintliga rutsargarna fick göras men på det stora hela så var passformen rätt god. Efter tätning med typ Sika så gossades rutan fast och hölls på plats med några snedställda spikar.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre011_zps798c39e8.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/r4_zpsce929315.jpg

Efter sedvanlig härdning av tätningskletet så var nästa steg att finsnida till de redan framtagna rutlisterna i mahogny. Innan dessa monterades så la jag en sträng klet för att täta runt rutan. Efter att kikat runt på vad man gjorde på 30-talet och med erfarenheten från vår tidigare båt från Sjöexpress, Trolle, så valde jag att spika dessa lister med avklippt mässingsspik. Tipset om att klippa spiken fick jag av en möbelsnickare som menade att det är mindre risk för sprickbildning med klippt spik!? ..sedan var ju spikarna ändå lite för långa så... smile
Jag förborrade varje spikhål i listerna med en 1 mm borr innan montage. Hela montaget med klet, listanpassning, borrning, klippning av spik samt montage tog 2-3 timmar per ruta, så jag tog en dag i sänder.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre025_zps7b354d7a.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre039_zps6ca7159c.jpg

----gick en hel del plasthandskar, tejp, lacknafta och Torky-papper till detta jobb! smile
Färdig!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre028_zpsd23f3808.jpg

....fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

230 Inlägg
16 december 2013
#58
Skit snyggt!


1 039 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#59
henkaae skrev:
Skit snyggt!

Tack mannen, det ligger många timmar bakom varje bild man publicerar så alla komplimanger tas emot med tacksamhet! tongue ...det är en låååång resa kvar innan båten åter färdas på vatten...! roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

4 299 Inlägg
16 december 2013
#60
Måste säga att jag är mäkta imponerad över jobbet du lägger ner, och all den tiden!
Mycket bra jobbat, och framförallt med alla detaljerna! smile



Sök