jo hörni!
nuuuu blir det en speciell diskussion vi ska starta upp här eftersom jag inte ser nå sånt här på denna webbsida.
vi alla känner ju till framhjulsdrift och bakhjulsdrift!
framhjulsdrift så drivs ju enbart framhjulen, medans bakhjuls drivs utav bakhjulen.
men det vet ni ju redan.
MEN... vilken av dem tycker ni är roligast? kan vara på vintern eller sommarn, buskörning, kostnad, prestanda, komfort, m.m.
så nu vill jag att ni som är här och läser detta, diskuterar nedanför VILKEN av dessa två drivtyper är bäst för dig och vad du vet om dem.
jag kan börja först med att berätta för och nackdelar med dessa två:
(nu säger jag RWD för bakhjulsdrift och FWD för framhjulsdrift, till er som är nybörjare)
RWD är mycket mera robust, starkare och ger bra prestanda på grund av att viktfördelningen skiftar till därbak, vilket trycker hjulen ner mot vägen och levererar bättre acceleration. men den blir rätt så surt om den fastnar en kall vinterdag och du kan inte få loss den eftersom bakhjulen spinner bara. Dessutom så ger dessa överstyrning
FWD på andra sidan, kan ta sig fram lättare än RWD, den är billig, den kräver mindre delar, men den är förstås mer bräcklig, om du till exempel gasar med en RWD uppför en trottoarkant, så håller RWD:n den smällen, gasar man med en FWD uppför en trottoarkant, så då blir risken större att man bryter sönder drivaxlarna eller någon annan del. FWD ger förstås understyrning.
ok, har nu berättat mina pros & cons över dem båda (tror jag) få höra eran smak? vilka av dessa är bättre enligt erat tycke?