3081
Sök

Volvo 240 B230K -88 Startar inte, (blir galen!)

50 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#1
Hej.

Har ett RIKTIT IRRITERANDE problem med tjejens bil, som inte vill starta o provat de mesta..

Började bara helt plötsligt efter en helg då hon körde den på lördan helt utan problem och på
månda starta den (knappt) och gick på 2 cylindrar.

Har bytt:
*Fördelar lock
*Tändstift
*Tändspole (Den fyrkantiga versionen som ja inte minns märket på)
*Tändkabel mellan tändspole och fördelarlock
*Vevaxelgivare/hallgivare?
*Packning + plast"distans" mellan förgasarn och insug
*Rengjort säkringshållare + slipat och smörjt säkringar.

Har även provat och bytt till "bättre beg." tändkablar som funkade på en annan bil dock utan resultat.

Den får soppa då de luktar bensin om den och stiften blir blöta men INGEN gnista på något av stiften (Nya NGK stift).

Skulle underlätta om någon vet hur man mäter en sån tändspole så man kan se om de finns ström fram dit eller ej så man kan utesluta något steg för steg, tips på detta problem mottages om de är någon som haft liknande bekymmer.

Ett sista rop på hjälp innan bilen får agera båtsänke! smile


121 Inlägg
11 december 2013
#2
Prövat med tändmodulen ? wink

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
12 december 2013
#3
Brytarspetsar och kondensator? Antar de inte är brytarlöst?

/ichi

50 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#4
Merzacl500 skrev:
Prövat med tändmodulen ? wink

Har kollat men finner ingen :s Ser den annorlunda ut på denna modell? För ser ingen vanlig av den typen, ja vet hur dom ser ut som sitter på innerskärmen te A och F motorerna t.ex men ser ingen sån..


50 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#5
ichibon skrev:
Brytarspetsar och kondensator? Antar de inte är brytarlöst?

Jo visst är de brytarlöst på skrället.... Med fördelarn i blocket :p


mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
50 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#7
ichibon skrev:
Afan värdelöst!

Verkligen.. Så vet inte va man ska kolla nästa steg..


mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
50 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#9
ichibon skrev:
bild

Där ska va tändmodulen på 230K iaf.

Tändmodulen bytt utan resultat.. fortfarande ingen gnista på någon cylinder..


21 761 Inlägg
11 januari 2014
#10
Står det några siffror på tändspolens spänningsanslutningar, tex "15" och "1"?

914 Inlägg
11 januari 2014
#11
ichibon skrev:
http://s15.postimage.org/ntyts4rdn/DSC01395_Copy.jpg

Där ska va tändmodulen på 230K iaf.

Det där är ingen tändmodul,det är en sensor som känner av undertrycket i insuget så tändsystemet vet vilken belastning motorn har.
Om jag minns rätt så är tändmodulen ihop byggd med tändspolen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
11 januari 2014
#12
Aronson skrev:
ichibon skrev:
http://s15.postimage.org/ntyts4rdn/DSC01395_Copy.jpg

Där ska va tändmodulen på 230K iaf.

Det där är ingen tändmodul,det är en sensor som känner av undertrycket i insuget så tändsystemet vet vilken belastning motorn har.
Om jag minns rätt så är tändmodulen ihop byggd med tändspolen.

stämmer bra! sitter en tändspole modell konstig på dom där.

personligen skulle jag ta allt som har med B230K motorn och kasta det
dunka i en vanlig fördelare och ett A insug med förgasare och sen byta gasvajer.

och man slipper alla problem den där K-motorn kommer skapa.

för nu är det tändingen nästa gång inom kort kommer förgasaren ge sig

Kör fort så hinner inget hända...


Sök