2948
Sök

Wankelmotorns underhåll

13 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, jag är väldigt intresserad av Mazdas rx-7 och rx-8 och deras rotor/wankel motorer.
Jag har läst en hel del om dem och jag ser att det kommer upp väldigt ofta att många tycker det är ett j*vla pill med underhåll av motorn? Hur är det egentligen? Är det så mycket jobbigare än en vanlig kolv motor? skulle gärna se svar av er som äger eller har ägt rx-7 eller rx-8!

Mvh Anton:)

101 Inlägg
17 december 2013
#2
antiXxJohansson skrev:
Hejsan, jag är väldigt intresserad av Mazdas rx-7 och rx-8 och deras rotor/wankel motorer.
Jag har läst en hel del om dem och jag ser att det kommer upp väldigt ofta att många tycker det är ett j*vla pill med underhåll av motorn? Hur är det egentligen? Är det så mycket jobbigare än en vanlig kolv motor? skulle gärna se svar av er som äger eller har ägt rx-7 eller rx-8!

Mvh Anton:)

Jag har inte ägt en wankelmotor, men visst kan jag tänka mig att dom är jobbiga att meka med!  Livslängen är ju kort på dessa maskiner, har väl att göra med att dom varvar som tusan. Massiva bränsleslukare också. Men Mazda har lyckats vidareutveckla tekniken och fått den alltmer driftssäker genom åren så inte ser jag helt ner på dessa finurliga mojänger!
Senast redigerat av MeduzaRacing (17 december 2013)


13 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#3
MeduzaRacing skrev:
antiXxJohansson skrev:
Hejsan, jag är väldigt intresserad av Mazdas rx-7 och rx-8 och deras rotor/wankel motorer.
Jag har läst en hel del om dem och jag ser att det kommer upp väldigt ofta att många tycker det är ett j*vla pill med underhåll av motorn? Hur är det egentligen? Är det så mycket jobbigare än en vanlig kolv motor? skulle gärna se svar av er som äger eller har ägt rx-7 eller rx-8!

Mvh Anton:)

Jag har inte ägt en wankelmotor, men visst kan jag tänka mig att dom är jobbiga att meka med!  Livslängen är ju kort på dessa maskiner, har väl att göra med att dom varvar som tusan. Massiva bränsleslukare också. Men Mazda har lyckats vidareutveckla tekniken och fått den alltmer driftssäker genom åren så inte ser jag helt ner på dessa finurliga mojänger!

så du menar att om man skulle införskaffa sig en nyare modell så är det bättre just med livlängd och bränsle förbrukning? jag har också läst att det är rätt bra att byta olja relativt ofta typ var 1000 mil? och att det ska vara bra mineral olja?

101 Inlägg
17 december 2013
#4
antiXxJohansson skrev:
MeduzaRacing skrev:
antiXxJohansson skrev:
Hejsan, jag är väldigt intresserad av Mazdas rx-7 och rx-8 och deras rotor/wankel motorer.
Jag har läst en hel del om dem och jag ser att det kommer upp väldigt ofta att många tycker det är ett j*vla pill med underhåll av motorn? Hur är det egentligen? Är det så mycket jobbigare än en vanlig kolv motor? skulle gärna se svar av er som äger eller har ägt rx-7 eller rx-8!

Mvh Anton:)

Jag har inte ägt en wankelmotor, men visst kan jag tänka mig att dom är jobbiga att meka med!  Livslängen är ju kort på dessa maskiner, har väl att göra med att dom varvar som tusan. Massiva bränsleslukare också. Men Mazda har lyckats vidareutveckla tekniken och fått den alltmer driftssäker genom åren så inte ser jag helt ner på dessa finurliga mojänger!

så du menar att om man skulle införskaffa sig en nyare modell så är det bättre just med livlängd och bränsle förbrukning? jag har också läst att det är rätt bra att byta olja relativt ofta typ var 1000 mil? och att det ska vara bra mineral olja?

Jag är ju ingen mekaniker och har inga erfarenheter av wankelmotorer, men desto nyare desto bättre är ju rätt så garanterat. Vid cirka år 1994 så började säljandet av wankelmotorer öka. Speciellt mycket jämfört med med på mitten av 80 talet. Också turbo i motorerna används en hel del mer... Det där med oljan vet jag inget om, men att  byta olja ganska ofta har ju aldrig skadat något!
Senast redigerat av MeduzaRacing (17 december 2013)


13 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#5
skulle gärna se lite mer svar av folk med kunskap om wankel smile

12 Inlägg
17 december 2013
#6
Jag har en rx8, jag tycker inte det är så illa som många som inte kör wankel får det att låta, men visst det krävs ju lite mera jobb än en vanlig motor. den dricker lite olja hela tiden för den smörjer  motorn med det så därför är det viktigt med bra och rätt olja.
Livslängden går nog bråka hur mycket som helst om, en wankelmotor körs nog rätt hårt om man jämför med en motor som sitter i en v70 tex, och då får ju du en kortare livslängd.
Bränsleförbrukningen är väll inte den bästa men jag ligger nog strax under milen blandad körning, går ju självklart få ner mer om man kör Eco driving men vem pallar det, det är ju inte därför man har bilen.


101 Inlägg
17 december 2013
#7
antiXxJohansson skrev:
skulle gärna se lite mer svar av folk med kunskap om wankel smile

jo jag vet, ber om ursäkt. Man ska helst inte prata om bilar man aldrig har ägt big_smile Blir själv less när någon snackar om en kärra dom inte har ägt själv. Men jag försöker dela med mig vad jag har hört av andra wankelmotorägare samt bilmekaniker som skruvar dessa.


1 125 Inlägg
17 december 2013
#8
http://www.garaget.org/Tegheim


Hör med honom,han bygger en egen wankel.


13 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#9
Spinkabo skrev:
Jag har en rx8, jag tycker inte det är så illa som många som inte kör wankel får det att låta, men visst det krävs ju lite mera jobb än en vanlig motor. den dricker lite olja hela tiden för den smörjer  motorn med det så därför är det viktigt med bra och rätt olja.
Livslängden går nog bråka hur mycket som helst om, en wankelmotor körs nog rätt hårt om man jämför med en motor som sitter i en v70 tex, och då får ju du en kortare livslängd.
Bränsleförbrukningen är väll inte den bästa men jag ligger nog strax under milen blandad körning, går ju självklart få ner mer om man kör Eco driving men vem pallar det, det är ju inte därför man har bilen.

jo jag tycker ofta att wankel blir smutskastat på rätt många ställen, och det är ju vissa självklarhetr så som att slitagt är "snabbare" eftersom den varvar en hel del mer än vanliga motorer. Jag har läst det md om att man ska använda "bra" mineral olja, nu vt jag inte vad dem menar med "bra", men men. Livslängden har ju en stor mening med den som äger den också, tar du hand om det och verkligen kollar över och förebygger slitage så är det ju en självklarhet att livslängden blir längre, men så är det ju på alla motorer så jag vet inte varför det skulle vara så mycket snack om det egentligen? nej skaffar man sig en rx-7 eller rx-8 så är det klart att bränsleförbrukningen blir lite tråkig, men som du säger, varför ska man annars ha en? Tack för ditt svar!


Sök