2912
Sök

Saab 9-3 aero laddtryck?

105 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#1
Tjenare har en saab 9-3 aero som går som den ska i bland och ibland inte.
när den går som den ska så slår den ifrån vid högt tryck den verkligen hugger till.
och annars går den på grund läge.

kan det vara mv:n som krånglar då eller?


37 Inlägg
17 december 2013
#2
Hoppar över till din tråd:)
Är det så på alla växlar eller bara på 5an?
Har du en eftermonterad laddtrycksmätare så du ser vad den pendlar mellan?
Hade liknande problem att den laddade fullt ca 1.3 sen sjönk till 0.5-0.6 och det var någon slang som hade satt igen sig.
Ta bort dina poster i min tråd så hjälper jag din i denna så slipper det bli Off topic i den andra
Senast redigerat av Svampsaft559 (17 december 2013)

342 Inlägg
17 december 2013
#3
Om magnetventilen går sönder brukar man bara få grundladd, det är dock väldigt ovanligt att den lägger av.

Kontrollera dom 3 slangarna som ansluts till MV:n, speciellt dom från tryckklockan och kompressorhuset på turbon, är där en spricka eller läcka på dessa resulterar det i att turbon tokladdar, tills laddtrycksvakten slår i.

105 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#4
Jag har endast orginal mätaren till turbon. Ska kolla slangarna på rasten men de konstiga är ju att ibland när jag startar laddar den dåligt och ibland går den bra och när den väl går bra så slår den ifrån vid fullt tryck. Och jag vet ju inte riktigt hur en Aero ska gå då de är den första jag äger


Motormontör
437 Inlägg
18 december 2013
#5
Följer denna tråd, har ungefär samma problem på min 9-3 ltt.
Min hugger till så att numera står det Saab Scania i pannan på mig big_smile
Däremot tror jag inte heller på magnetventilen eftersom min inte har någon sådan.
Hur ofta hugger din till?
Min hugger vid ca 4000 rpm men ibland har den inte gjort det alls.
Dock finns inga felkoder.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Motormontör
437 Inlägg
18 december 2013
#6
olof102 skrev:
Om magnetventilen går sönder brukar man bara få grundladd, det är dock väldigt ovanligt att den lägger av.

Kontrollera dom 3 slangarna som ansluts till MV:n, speciellt dom från tryckklockan och kompressorhuset på turbon, är där en spricka eller läcka på dessa resulterar det i att turbon tokladdar, tills laddtrycksvakten slår i.

Slang från kompressorhuset, menar du den som laddluften går till IC??

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

105 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#7
De blir när turbon laddar fullt. Och med slangen till kompressorhuset menar han den som går från mv:n till turbon skulle jag tro


4 670 Inlägg
18 december 2013
#8
Det ni känner är laddtrycksspärren. Kolla slangar, om mv känns ok. På 9000 brukar wg bli slapp vilket leder till svaj o laddtrycksspärr


105 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#9
Slantarna var hela och fina


13 Inlägg
18 december 2013
#10
Det finns mycket som gör att det kan bli så, kolla dumpen med en vacuum pump för att se så den öppnar och stänger rätt, kolla alla tryckslangar, magnetventilen har svårt för att gå sönder så det brukar inte vara det men de finns en chans,  Wastegaten som Japs-micke skrev, men första att göra är att kolla över alla slangar, det är det vanligaste, plocka ut dem, plugga ena sidan och blås (ett lätt alternativ), är det saabs original slangar så vet jag att dem gillar att torka och få sprickor!

105 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#11
Aa ska kolla dump å wastegate så får vi se fall de är några problem där


342 Inlägg
19 december 2013
#12
Mazdakillen: Eftersom din bil inte har elektronisk styrning av turbotrycket kan felet "bara" ligga i 3 möjliga saker.

Turbon i sig (förslagsvis spricka i avgashuset eller wastegaten)
Slangen som ansluter kompressorhus med tryckklocka
Tryckklockan

Hade jag varit du hade jag bytt slangstumpen som sitter på turbon först, en spricka i den resulterar i att turbon laddar tills den når 1,54 bar. Då säger sprutet ifrån och bryter bränsletillförseln till motorn.

Ps. slangen ska bara 6mm invändigt.


Sök