3520
Sök

Mappad bil inför besiktning?

Baron
16 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#1
Ponera att jag skulle ha turbokonverterat en BMW, låtsas att det är,
Holset hx35
Extern WG
MSD tändning med boostretarder
Lucas 1000cc spridare
3" rör (MED 3" racecat)
Intercooler och allt lull lull!
Mappat VEMS sprut,

Om jag ska in och besiktiga bilen sen, så tar jag bort turbon och wastegaten pluggas,

VAD händer med mappningen om jag byter tillbaka till orginal spridare igen?
Kan man få mappningar med TYP (usb sticka eller nåt kort som man kan ha en besiktningsmapp för orginalutförande och en mapp på det andra kortet/usb med en Turbomapp när man är klar??

Tacksam för svar av folk som inte skriver: skit i turbo och skit i att besikta och bla bla... frågan är enkel för någon som kan mappa så tar svar från någon som kan!

MVH

Överdriv gärna.. Men överdriv inte så det går till överdrift!

73 Inlägg
22 december 2013
#2
Hej!
Inte insatt i VEMS sprut utan kan bara LINK men ja du behöver iallafall ändra i sprutet för att ändra bränslemängden så det passar orginalspridarna. Och du kan säkert spara mappen du kör med nu så du bara behöver ladda i den senare igen och har allt klart smile


7 274 Inlägg
22 december 2013
#3
Varför byta spridarna?
Ryck bort turbon och ha closed loop lambda igång på lambda 1.00 vilket det redan borde vara.

Det du kan behöva göra är att ändra tändning för att få lite värme på katen. Tror vi körde omkring 5 grader på tomgång annars var inte katen tillräckligt varm.

Kompisen tog bort turbon, satte dit ett rör mellan avgassystem och grenrör bara. Intercooler, wastegate etc satt kvar.


KHRacing
22 december 2013
#4
Går att koppla som du frågar i VEMS ja. - har det själv

Baron
16 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#5
Kanonbra svar allihop grabbar! Men detta är något man kan säga till om när man åker och mappar bilen?
för jag kan defenetivt inte mappa själv utan det överlåter jag till folk som tjänar sina korvpengar på det! smile

Överdriv gärna.. Men överdriv inte så det går till överdrift!

KHRacing
22 december 2013
#6
Fref skrev:
Kanonbra svar allihop grabbar! Men detta är något man kan säga till om när man åker och mappar bilen?
för jag kan defenetivt inte mappa själv utan det överlåter jag till folk som tjänar sina korvpengar på det! smile

Först skall du nog kolla som att mapparen verkligen vill mappa VEMS.. verkar vara några som vägrar det tyvärr.

sen får man gå in i VEMS-boxen o göra om för dubbla mappar.

Baron
16 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#7
Jag träffade en kille på en golftävling som är M et i M/T racing! smile Micke! och jag ska prata med han för hans företag mappar väldigt mycket vems ! och dom verkar duktiga!

Men ska höra med han om han kan komma upp med ett smart förslag... smile

Överdriv gärna.. Men överdriv inte så det går till överdrift!

yrkeschaffis
54 Inlägg
22 december 2013
#8
Varför inte bara reg besiktiga bilen med turbo?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 december 2013
#9
mopar81 skrev:
Varför inte bara reg besiktiga bilen med turbo?

Som jag fattat reglerna så får man "aldrig" turbokonvertera en motor.

"Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras,"

Möjligen om han byter motor, får det registrerat att bilen står som "ombyggt fordon", SEN byter motor igen.
Det är ju tekniskt sett inte helt lagligt, men varken polisen eller besiktningsgubben skulle nog veta vilken motor bilen faktiskt vart registrerad med.

(Notera att detta är en medelmåttigt kvalificerad gissning tongue)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

7 274 Inlägg
22 december 2013
#10
Om man reggar den som ombyggt fordon i kombination med e85 konvertering så går det.
Mycket jobb däremot.


Livsnjutare
1 707 Inlägg
22 december 2013
#11
Brains skrev:
Om man reggar den som ombyggt fordon i kombination med e85 konvertering så går det.
Mycket jobb däremot.

Dock så räknar man med vad turbon eller kompressorn ger för effekt på normalt ladd.
Du får inte överstiga mer än tror det var 10% av original effekten.

Dvs du måste ha en vääääldigt liten turbo för att få igenom den..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 december 2013
#12
HereComesTrouble skrev:
Brains skrev:
Om man reggar den som ombyggt fordon i kombination med e85 konvertering så går det.
Mycket jobb däremot.

Dock så räknar man med vad turbon eller kompressorn ger för effekt på normalt ladd.
Du får inte överstiga mer än tror det var 10% av original effekten.

Dvs du måste ha en vääääldigt liten turbo för att få igenom den..

Njae, "ombyggt fordon" få öka effekten med 15kw/100kg tjänstevikt.
(1000kg = 204hk)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 december 2013
#13
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:
Brains skrev:
Om man reggar den som ombyggt fordon i kombination med e85 konvertering så går det.
Mycket jobb däremot.

Dock så räknar man med vad turbon eller kompressorn ger för effekt på normalt ladd.
Du får inte överstiga mer än tror det var 10% av original effekten.

Dvs du måste ha en vääääldigt liten turbo för att få igenom den..

Njae, "ombyggt fordon" få öka effekten med 15kw/100kg tjänstevikt.
(1000kg = 204hk)

Stämmer verkligen det? Jag tror snarare det är så att effekten inte får överstiga 15kW / 100kg. Men jag kan ha fel... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 december 2013
#14
Brådhis skrev:
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:

Dock så räknar man med vad turbon eller kompressorn ger för effekt på normalt ladd.
Du får inte överstiga mer än tror det var 10% av original effekten.

Dvs du måste ha en vääääldigt liten turbo för att få igenom den..

Njae, "ombyggt fordon" få öka effekten med 15kw/100kg tjänstevikt.
(1000kg = 204hk)

Stämmer verkligen det? Jag tror snarare det är så att effekten inte får överstiga 15kW / 100kg. Men jag kan ha fel... smile

//Brådhis

Ja men självklart har du rätt. Dåligt skrivet där av mej. roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 december 2013
#15
LeafBox skrev:
Brådhis skrev:
LeafBox skrev:

Njae, "ombyggt fordon" få öka effekten med 15kw/100kg tjänstevikt.
(1000kg = 204hk)

Stämmer verkligen det? Jag tror snarare det är så att effekten inte får överstiga 15kW / 100kg. Men jag kan ha fel... smile

//Brådhis

Ja men självklart har du rätt. Dåligt skrivet där av mej. roll

Det är skillnad på vad motorn ger för hästar och vad turbon har möjlighet till..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 december 2013
#16
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:
Brådhis skrev:

Stämmer verkligen det? Jag tror snarare det är så att effekten inte får överstiga 15kW / 100kg. Men jag kan ha fel... smile

//Brådhis

Ja men självklart har du rätt. Dåligt skrivet där av mej. roll

Det är skillnad på vad motorn ger för hästar och vad turbon har möjlighet till..

Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra? hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

7 274 Inlägg
23 december 2013
#17
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:
Brådhis skrev:

Stämmer verkligen det? Jag tror snarare det är så att effekten inte får överstiga 15kW / 100kg. Men jag kan ha fel... smile

//Brådhis

Ja men självklart har du rätt. Dåligt skrivet där av mej. roll

Det är skillnad på vad motorn ger för hästar och vad turbon har möjlighet till..

Det måste se rimligt ut, d.v.s ingen jätteturbo som laddar 1hekto smile


Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 december 2013
#18
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:

Ja men självklart har du rätt. Dåligt skrivet där av mej. roll

Det är skillnad på vad motorn ger för hästar och vad turbon har möjlighet till..

Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra? hmm

Det spelar ingen roll om Turbon ger tex 10 hästar extra om den kan ge 100 vid normalt ladd.
Då får du aldrig genom den vid besiktningen.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 december 2013
#19
LeafBox skrev:
Brådhis skrev:
LeafBox skrev:

Njae, "ombyggt fordon" få öka effekten med 15kw/100kg tjänstevikt.
(1000kg = 204hk)

Stämmer verkligen det? Jag tror snarare det är så att effekten inte får överstiga 15kW / 100kg. Men jag kan ha fel... smile

//Brådhis

Ja men självklart har du rätt. Dåligt skrivet där av mej. roll

Då är vi överens. Började fundera på om jag missförstått nåt. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 december 2013
#20
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:

Det är skillnad på vad motorn ger för hästar och vad turbon har möjlighet till..

Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra? hmm

Det spelar ingen roll om Turbon ger tex 10 hästar extra om den kan ge 100 vid normalt ladd.
Då får du aldrig genom den vid besiktningen.

När man bara byter motor så är det ju lätt att kolla vad tillverkaren specificerade för effekt, så jag tänker anta att man måste mäta effektsiffror med dom modifikationer man har gjort.
Dvs gentemot "vanliga" fall så måste man även ha bänkpapper tillgängliga vid byggbesiktningen.

Aldrig gjort det själv så jag kan inte svära på det, men det låter ju mest logiskt.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök