3439
Sök

Mappad bil inför besiktning?

Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 december 2013
#21
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:
Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra? hmm

Det spelar ingen roll om Turbon ger tex 10 hästar extra om den kan ge 100 vid normalt ladd.
Då får du aldrig genom den vid besiktningen.

När man bara byter motor så är det ju lätt att kolla vad tillverkaren specificerade för effekt, så jag tänker anta att man måste mäta effektsiffror med dom modifikationer man har gjort.
Dvs gentemot "vanliga" fall så måste man även ha bänkpapper tillgängliga vid byggbesiktningen.

Aldrig gjort det själv så jag kan inte svära på det, men det låter ju mest logiskt.

Det också, men du får alltså inte ladda 0,1bar på en turbo som normalt är specad för 1 bar och där igenom klara effektet gränsen.
Senast redigerat av HereComesTrouble (23 december 2013)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 december 2013
#22
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:

Det spelar ingen roll om Turbon ger tex 10 hästar extra om den kan ge 100 vid normalt ladd.
Då får du aldrig genom den vid besiktningen.

När man bara byter motor så är det ju lätt att kolla vad tillverkaren specificerade för effekt, så jag tänker anta att man måste mäta effektsiffror med dom modifikationer man har gjort.
Dvs gentemot "vanliga" fall så måste man även ha bänkpapper tillgängliga vid byggbesiktningen.

Aldrig gjort det själv så jag kan inte svära på det, men det låter ju mest logiskt.

Det också, men du får alltså inte ladda 0,1bar på en turbo som normalt är specad för 1 bar och där igenom klara effektet gränsen.

Verkligen? Har du någon källa?
Jag har aldrig sett en turbo med "rekomenderat tryck" så att säga? neutral

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 december 2013
#23
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:

När man bara byter motor så är det ju lätt att kolla vad tillverkaren specificerade för effekt, så jag tänker anta att man måste mäta effektsiffror med dom modifikationer man har gjort.
Dvs gentemot "vanliga" fall så måste man även ha bänkpapper tillgängliga vid byggbesiktningen.

Aldrig gjort det själv så jag kan inte svära på det, men det låter ju mest logiskt.

Det också, men du får alltså inte ladda 0,1bar på en turbo som normalt är specad för 1 bar och där igenom klara effektet gränsen.

Verkligen? Har du någon källa?
Jag har aldrig sett en turbo med "rekomenderat tryck" så att säga? neutral

Japp:

Gustaf Ridderstolpe, Västerås

Mobil 0704-27 43 56  (vardagar 8-14)
e-post ridderstolpe@sfro.com

BILAR, BULLERPROV

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 december 2013
#24
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:

Det också, men du får alltså inte ladda 0,1bar på en turbo som normalt är specad för 1 bar och där igenom klara effektet gränsen.

Verkligen? Har du någon källa?
Jag har aldrig sett en turbo med "rekomenderat tryck" så att säga? neutral

Japp:

Gustaf Ridderstolpe, Västerås

Mobil 0704-27 43 56  (vardagar 8-14)
e-post ridderstolpe@sfro.com

BILAR, BULLERPROV

Intressant.
Hur ser dom på det ifall man tar en turbo ifrån en annan produktionsbil, får man köra på det tryck som den bilen hade?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 december 2013
#25
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:

Verkligen? Har du någon källa?
Jag har aldrig sett en turbo med "rekomenderat tryck" så att säga? neutral

Japp:

Gustaf Ridderstolpe, Västerås

Mobil 0704-27 43 56  (vardagar 8-14)
e-post ridderstolpe@sfro.com

BILAR, BULLERPROV

Intressant.
Hur ser dom på det ifall man tar en turbo ifrån en annan produktionsbil, får man köra på det tryck som den bilen hade?

Vet inte, han pratade om vad normalt turbon alt kompressorn ger för effekt på normalt ladd..
Men det låter rimligt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
23 december 2013
#26
LeafBox skrev:
HereComesTrouble skrev:
LeafBox skrev:

När man bara byter motor så är det ju lätt att kolla vad tillverkaren specificerade för effekt, så jag tänker anta att man måste mäta effektsiffror med dom modifikationer man har gjort.
Dvs gentemot "vanliga" fall så måste man även ha bänkpapper tillgängliga vid byggbesiktningen.

Aldrig gjort det själv så jag kan inte svära på det, men det låter ju mest logiskt.

Det också, men du får alltså inte ladda 0,1bar på en turbo som normalt är specad för 1 bar och där igenom klara effektet gränsen.

Verkligen? Har du någon källa?
Jag har aldrig sett en turbo med "rekomenderat tryck" så att säga? neutral

inte jag heller.. då borde alla 944/945 95-98 med 135hk vara olagliga då dom har en turbo som även sitter på fulltryckaren som laddar 0.65 istället för 0.3 som den gör i 135hk versionen.

men kan tänka mig att det finns vissa begräsningar.
grejen med e85 regeln är att dom sätter avgasreglerna ur spel för att detta ska vara godkänt att regga med.
derför kan man montera turbo och visa en bromsning på maskinen med turbon monterad och den inte överskrider effekten.

man kan ladda ganska mycket och inte plocka effekt gör man bara motorn tillräckligt oeffektiv så blir det inget vidare.  framför allt när man börjar labba med turbon lite och helt enkelt gör att den ger väldigt lite luft.
ett aslitet avgashus fixar nog saken ganska ordenkligt ihop med restriktorer i spjällhuset osv.

går mängder med bmw med turbo och e85 som är reggade och godkända det var derför dom stoppade reggningarna med e85... men detta är släppt nu igen..vad det innebär vete fasen.

Kör fort så hinner inget hända...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 december 2013
#27
HereComesTrouble skrev:
Brains skrev:
Om man reggar den som ombyggt fordon i kombination med e85 konvertering så går det.
Mycket jobb däremot.

Dock så räknar man med vad turbon eller kompressorn ger för effekt på normalt ladd.
Du får inte överstiga mer än tror det var 10% av original effekten.

Dvs du måste ha en vääääldigt liten turbo för att få igenom den..

Jag har svårt och se att SBP klarar av att räkna ut den tekniska kapaciteten för en snurra...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 december 2013
#28
discokapten skrev:
HereComesTrouble skrev:
Brains skrev:
Om man reggar den som ombyggt fordon i kombination med e85 konvertering så går det.
Mycket jobb däremot.

Dock så räknar man med vad turbon eller kompressorn ger för effekt på normalt ladd.
Du får inte överstiga mer än tror det var 10% av original effekten.

Dvs du måste ha en vääääldigt liten turbo för att få igenom den..

Jag har svårt och se att SBP klarar av att räkna ut den tekniska kapaciteten för en snurra...

För många modeller så finns det redan tabeller..

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
23 december 2013
#29
HereComesTrouble skrev:
discokapten skrev:
HereComesTrouble skrev:
Dock så räknar man med vad turbon eller kompressorn ger för effekt på normalt ladd.
Du får inte överstiga mer än tror det var 10% av original effekten.

Dvs du måste ha en vääääldigt liten turbo för att få igenom den..

Jag har svårt och se att SBP klarar av att räkna ut den tekniska kapaciteten för en snurra...

För många modeller så finns det redan tabeller..

låt säga att man monterar ett 13t från en volvo v70 med 193hk
hur ska man veta hur mycket den ska prestera på en bmw motor?

hur den uppför sig på en 320i är svårt att gissa oavsätt tabeller.
visst man kanske kan ta reda på att laddet är 0.3bar när den sitter i en v70
men sen lägger man till med att bmw har sämre grund än en v70 motor
så den ger inte samma effekt i en bmw som i en volvo

dessutom går det inte att med ögat att säga om det är ett 13t eller ett 19t om typ brickan är borta.
så bromsning med ett 13t låg tändning och allmänt ner ställt så den ger så lite effekt som möjligt vid 0.3bars ladd så hamnar man på 10% lägger man till då att man kör normalt sätt med ett 19T
så har man runt 300-350hk beronde på hur effektiv en bmw maskin är
därtill kan man flowpreppa agget lite och anpassa det lite mer för bmw motorn
så rullar man lätt igenom med en 300+ bmw som ingen kan göra något åt.



fick själv nästan reggbesiktning på min gamla 740turbo härom dagen när jag var och bes innan han ens provkört den.. för det satt visst turbo under huven smile tog en stund att förklara att dom faktist fanns 1991 oxå och att det inte finns några 165hk sugmotorer.

sen att bilen går betydligt mycket bättre än orginal det sket han i..
nu är den inte pigg men rätt stor skillnad på 0.65 och 1.1 i laddtryck..
Senast redigerat av Growe (23 december 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

664 Inlägg
25 december 2013
#30
Fref skrev:
Sluta snacka om saker ni inte har nå koll på! och OM ni ska göra det välj en tråd som är döpt till " Gissande Snackare" tack!!   "HereComesTrouble " Du kan fortsätta sitta och Gissa och låtsas vara nån storvetare nån annanstans

det JAG undrar fortfarande är: Vilka styrsystem kan annars ha denna funktion med olika typ av mappar som man enkelt kan switcha mellan via typ usb/kort/dubbla kontaktstycken osv! smile

Ni i början av trådan hade ju så i vissa fall och uppskattar dom kommentarerna och gärna lite närmare info om vad ni använder och vem som gjorde jobbet.. SAMT eventuella kostnader på detta? smile

Megasquirt med switchable tables , bara dra i vippan inuti bilen så byter man mellan 2 mappar!
Har inte testat det , (härvan är inte klar) men den ska jag ha för bes iallafall , känns smidigt att ha en bes map o en när den gått igenom tongue dvs med större snurran på osv osv! smile

7 274 Inlägg
25 december 2013
#31
I princip varenda sprut kan du byta till en sparad mapp.

Vet inte vilka som stöder mappbyte via knapp däremot.
Men jag anser att du inte behöver göra det ifall bilen är mappad hos någon som vet vad dom håller på med.
Sålänge du inte har gamla 1680 spridare som suger på låglast.


KHRacing
25 december 2013
#32
Jörgen på VEMS Sverige har gjort min box. men dock så ser jag gärna en trevligare attityd i denna tråden. Herecomestrouble har faktiskt rätt.

Med vänlig hälsning Kristian

trevlig fortsättning på Julen till alla.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 december 2013
#33
Då ombyggt fordon med E85 konverting och turbo inte längre godkännes så är det igen ide att diskutera "hur stor turbo" man får ha.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
25 december 2013
#34
myran skrev:
Då ombyggt fordon med E85 konverting och turbo inte längre godkännes så är det igen ide att diskutera "hur stor turbo" man får ha.

Jo. de släppe på "stoppet" igen för några få veckor sedan. Står skrivet utav Gustaf själv på rejsa-sidan

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 december 2013
#35
KHRacing skrev:
myran skrev:
Då ombyggt fordon med E85 konverting och turbo inte längre godkännes så är det igen ide att diskutera "hur stor turbo" man får ha.

Jo. de släppe på "stoppet" igen för några få veckor sedan. Står skrivet utav Gustaf själv på rejsa-sidan

Sorry.. missat..

Känner dok på mig att det inte kommer gå göra för evigt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
8 januari 2014
#36
Tjena!

Om du väljer bättre spridare så går det att hitta en lösning som inte kräver någon korrigering alls på mappningen. Går iaf. med Haltechs motorstyrningar. Då kan du låta hela det nya bränslesystemet vara helt intakt.


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
2 april 2014
#37
Det är väll bara att ha 2 olika mappar, ena för gatan ena för besiktningen  big_smile


Livsnjutare
1 707 Inlägg
2 april 2014
#38
Fref skrev:
Sluta snacka om saker ni inte har nå koll på! och OM ni ska göra det välj en tråd som är döpt till " Gissande Snackare" tack!!   "HereComesTrouble " Du kan fortsätta sitta och Gissa och låtsas vara nån storvetare nån annanstans

det JAG undrar fortfarande är: Vilka styrsystem kan annars ha denna funktion med olika typ av mappar som man enkelt kan switcha mellan via typ usb/kort/dubbla kontaktstycken osv! smile

Ni i början av trådan hade ju så i vissa fall och uppskattar dom kommentarerna och gärna lite närmare info om vad ni använder och vem som gjorde jobbet.. SAMT eventuella kostnader på detta? smile

Vilken taskig attityd du har!

Jag gissar inte, samtliga uppgifter har jag fått från en av
SFRO besiktningsman som heter Gustaf Ridderstolpe, Västerås.

Du får jätte gärna kontakta honom själv om du tror att jag bara gissar!

Baron
16 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#39
HereComesTrouble skrev:
Fref skrev:
Sluta snacka om saker ni inte har nå koll på! och OM ni ska göra det välj en tråd som är döpt till " Gissande Snackare" tack!!   "HereComesTrouble " Du kan fortsätta sitta och Gissa och låtsas vara nån storvetare nån annanstans

det JAG undrar fortfarande är: Vilka styrsystem kan annars ha denna funktion med olika typ av mappar som man enkelt kan switcha mellan via typ usb/kort/dubbla kontaktstycken osv! smile

Ni i början av trådan hade ju så i vissa fall och uppskattar dom kommentarerna och gärna lite närmare info om vad ni använder och vem som gjorde jobbet.. SAMT eventuella kostnader på detta? smile

Vilken taskig attityd du har!

Jag gissar inte, samtliga uppgifter har jag fått från en av
SFRO besiktningsman som heter Gustaf Ridderstolpe, Västerås.

Du får jätte gärna kontakta honom själv om du tror att jag bara gissar!

Helt klart oacceptabelt av mig ber om ursäkt, Jag hade en dålig dag.. Men samtidigt så hade det ni pratade om ingenting med min aktuella fråga att göra! smile Men som sagt sorry om jag var otrevlig.
mvh

Överdriv gärna.. Men överdriv inte så det går till överdrift!


Sök