Hej!
Nu är det dags...
Satt och slösurfade en kväll i november, och råkade glida in på autopower.se's begagnat-del.
Såg då en E30 325i från 1989, som rullar men varit avställd sen 2007 - i
östersund.
Helgen efter att jag hittat den så bokade jag och pappa ett släp och åkte sedan och hämtade den... 80 km/h i ca 60-65 mil enkel resa, you do the math.
Här kommer lite bilder från resan:
På väg upp...
Ca kl 19:00 på kvällen, lastat o klart!
På väg hem på söndagen, stannade vid ett av Fortums vattenkraftverk.
...och slutligen framme i stockholm, vid ungefär kl 17:00 har jag för mig.
Så vad är planerna, undrar ni säkert?Mitt första delmål är 2014 maj, Bimmers Of Sweden-träff. Då ska bilen vara i klart körbart skick.
Jag ska nu i januari börja med att plocka ur motor, och inredning, och fräscha upp karossen. Det är det tråkiga... med rostlagning och allt sånt där.
Någon form av lista, i ordning:
1. Ta ur motor
2. Ta ur inredning
3. Renovera underrede:
3.1 Ta ner bakvagn
3.2 Ta ner framvagn
3.3 Ta bort bränslerör
3.4 Ta bort bromsrör
3.5 Laga eventuella rosthål
3.6 Blästra samt måla bakvagn
3.7 Blästra samt måla framvagn
...får nog fylla på eftersom inser jag.
Jag har varit intresserad av turbokonvertering, men jag tror knappast att jag hinner med det till maj - eftersom jag vill att bilen ska vara godkänd av SFRO isåfall, vilket innebär att det är en hel del jobb för att få den helt driftsäker, enligt deras normer.
Däremot kan det nog bli aktuellt med lite sugtrimmning (M20B25). Så tips där mottages gärna! Jag vet att det är dyrt.
Drömmen är om bilen kan se ut så här, inom en inte jättelång framtid - jag har fått höra att jag är tidsoptimist, men men:
(utan M3-märke, såklart, men med samma målning)
Ska försöka att hålla tråden uppdaterad - då jag själv vill kunna gå tillbaka och se vad jag har gjort.
/Stefan Lindblom