4068
Sök

Min första BMW E30 - helrenovering

Bilen ska vara fräsch och rostfri, i slutändan. Detta innebär en del rostlagning, en del ny lack, och så vidare. Någon form av trimmning är inte omöjligt heller...

BMW-frälst
106 497 Visningar
Uppdaterades senast 30 juli 2017
BMW-frälst
156 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Nu är det dags...
Satt och slösurfade en kväll i november, och råkade glida in på autopower.se's begagnat-del.
Såg då en E30 325i från 1989, som rullar men varit avställd sen 2007 - i östersund.

http://i.imgur.com/f5HPf5C.png

Helgen efter att jag hittat den så bokade jag och pappa ett släp och åkte sedan och hämtade den... 80 km/h i ca 60-65 mil enkel resa, you do the math.
Här kommer lite bilder från resan:

http://i.imgur.com/5pB3kJm.jpg
På väg upp...

http://i.imgur.com/hguQcoo.jpg
Ca kl 19:00 på kvällen, lastat o klart!

http://i.imgur.com/arDLBlk.jpg
På väg hem på söndagen, stannade vid ett av Fortums vattenkraftverk.

http://i.imgur.com/IAjppnl.jpg
...och slutligen framme i stockholm, vid ungefär kl 17:00 har jag för mig.

Så vad är planerna, undrar ni säkert?

Mitt första delmål är 2014 maj, Bimmers Of Sweden-träff. Då ska bilen vara i klart körbart skick.
Jag ska nu i januari börja med att plocka ur motor, och inredning, och fräscha upp karossen. Det är det tråkiga... med rostlagning och allt sånt där.

Någon form av lista, i ordning:
1. Ta ur motor
2. Ta ur inredning
3. Renovera underrede:
3.1 Ta ner bakvagn
3.2 Ta ner framvagn
3.3 Ta bort bränslerör
3.4 Ta bort bromsrör
3.5 Laga eventuella rosthål
3.6 Blästra samt måla bakvagn
3.7 Blästra samt måla framvagn

...får nog fylla på eftersom inser jag.

Jag har varit intresserad av turbokonvertering, men jag tror knappast att jag hinner med det till maj - eftersom jag vill att bilen ska vara godkänd av SFRO isåfall, vilket innebär att det är en hel del jobb för att få den helt driftsäker, enligt deras normer.
Däremot kan det nog bli aktuellt med lite sugtrimmning (M20B25). Så tips där mottages gärna! Jag vet att det är dyrt.

Drömmen är om bilen kan se ut så här, inom en inte jättelång framtid - jag har fått höra att jag är tidsoptimist, men men:
http://i.imgur.com/E4NtJrM.jpg
(utan M3-märke, såklart, men med samma målning)

Ska försöka att hålla tråden uppdaterad - då jag själv vill kunna gå tillbaka och se vad jag har gjort.
/Stefan Lindblom
Senast redigerat av Steffel (3 januari 2015)


51 Inlägg
25 december 2013
#2
kommer absolut att följas smile


BMW-frälst
156 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#4
Idag har jag och far flyttat bilen till garaget där jag förhoppningsvis kommer att stå ett tag framöver...

Började ta ur lite av inredningen - tror inte att mer behöver tas ur.
Som tur är, så ser golvet ganska fräscht ut. Har ju sett _betydligt_ värre (http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3231452)

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-4e1572234adf780bd6b6ce4090820626.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-a7e63b65717edec03d599a1ff0906aac.jpg
(Ja, det är bränsleslangar som går inuti kupén och sedan ut genom golvet...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-c7b575c8cf3ec7f104f263e2b53827ea.jpg
Lite rost på den elektroniska takluckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-5c87c3994b30a04f188e178de82312e8.jpg
Sportstolar i tyg, samt rost bakom nummerplåten. Någon som vet vad det är för liten röd lampa som sitter under plåten? Osäker på dess funktion...

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-48500af31c9315b2a80b26f9aa826533.jpg
"Moroten", M20B25

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-0d6c87df4363b8e29575be5226c96529.jpg
Översikt 2013-12-26.


54 Inlägg
26 december 2013
#5
ska följas!

kolla gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284809 :)
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling." - Paul Walker

67 Inlägg
26 december 2013
#6
Lycka till! prem lagd


BMW-frälst
156 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
#7
God kväll!

Idag har jag och far förberett för att ta ur motorn.
Jag själv har aldrig lyft ur en motor... så det är intressant, såklart!

Vad rekommenderar ni föresten - att ta ur motor tillsammans med växellåda, eller separat?

Som ni ser så är det en del rost (ej hål dock) som bör fixas i motorutrymmet.

Kondensorn till AC'n var lite pillig att få ut, då rören satt ordentligt, och muttern på kondensor-delen blev det inte så mycket mutter kvar av...
Så en ny sådan får det bli senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-613990c845673e156304b7eeca554937.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-281ba2f423b715c118f2ada217e9a89a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-c212ca4d2dc964f891535b9022e7c8e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-66ecb41024fb3a18a1b929431a166b31.jpg

Förresten!
Hyllan ni ser i bakgrunden på den sista bilden, är något jag köpte på Biltema. Är lite skeptisk, men den verkar faktiskt hålla. Väldigt enkel att sätta ihop. 249kr, och den ska klara 70kg/plan (4 plan). Art. nr. 87507
http://biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/For … la-875051/

/Stefan
Senast redigerat av Steffel (29 december 2013)


54 Inlägg
30 december 2013
#9
Ta ur motorn med växellådan på, för att minska pill med att skruva loss lådan från motorn på plats (väldigt ont om plats att komma åt alla bultar) . Tänk bara på att man måste vinkla motorpaketet väldigt mycket, men det sköter sig självt wink

Ett annat tips är att ha en liten domkraft under växellådan som "rullar med" när du drar hela "paketet" frammåt.


BMW-frälst
156 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#10
God afton, och gott nytt år!

Igår, eller rättare sagt i måndags, så fick vi äntligen ur motorn och växellådan!

Nedan kommer en hel drös bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-d42c76df0fbbd7180fe2f46c584e5289.jpg
Hela avgassystemet demonterat. Enkel upphängning att få lös ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-5039aa29b71d4d6857b9ebfd7127f8f6.jpg
...men det gamla systemet hade sina brister.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-daa5391cc3bb0ec2bbb10c4587c2f1b5.jpg
Motorlyft redo, vi körde på 200kg max-steget, även fast motor och växellåda antagligen väger en aning mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-d2b4003d62b6f5129a958360e6413fc5.jpg
Utsikt underifrån bilen - eller kanske snarare insikt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-790fff6a42e12c64dcb49c5ea92aad6f.jpg
Kardanaxel borta. Det tog oss en liten stund (och med hjälp av Haynes) innan vi kom fram till att det är en koppling / mutter som kan lossas strax efter lagret som är först efter växellådan, som med rörtång kom lös. När den var lös så gick det att "trycka ihop" kardanaxeln, och på så vis få den ut ur växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-a5aab0ec25fa921b7f1f737562d7e857.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-91bcf6acf18353f19a6acd75396f8f64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-04bc20f4948bec1a9229eddaaa34a4d5.jpg
En del resterande kylvätska kom ut... Det var inte helt lätt att få plats med allt under bilen.
Här ser ni att domkraften står mot växellådans balk, som hänger med växellådan, som kan rulla fritt när motorn dras framåt, och gradvis sänkas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-33177d149ebc1f6806ccd780511681da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-6e18d470d22ed8054178c0bd09309d36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-76d17e3e1db719346ca2247ecce31e67.jpg
Planka för att kunna balansera motor och låda på, så att vi kan flytta kedjan mer över växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-ee72f73266d05ecb02641522a4cdc0f1.jpg
Notera att vi spände fast plankan med två spännband i fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-c27a07ac947a716a4d67aa2370b64399.jpg
Hjärtat är ute!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-93d9eba822dd8924fdcfbe3bbe01d89f.jpg
Ganska tomt, nu återstår bara att plocka bort alla resterande slangar, kablar och prylar...

Har fått en idé av Kristian Moberg (cred till dig, om du ser detta!):
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1525035_10202603689191126_1145740633_n.jpg
Det ni ser är en kaross-snurra baserad på två vanliga motorstativ! Mycket bra idé, får se om jag gör något liknande. Betydligt billigare än de ~7000kr man kan köpa en "riktig" för hos verktygsboden.se.

/Stefan
Senast redigerat av Steffel (1 januari 2014)


BMW-frälst
156 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#11
almerstedt skrev:
Ta ur motorn med växellådan på, för att minska pill med att skruva loss lådan från motorn på plats (väldigt ont om plats att komma åt alla bultar) . Tänk bara på att man måste vinkla motorpaketet väldigt mycket, men det sköter sig självt wink

Ett annat tips är att ha en liten domkraft under växellådan som "rullar med" när du drar hela "paketet" frammåt.

Tack för tipset - sagt och gjort!


BMW-frälst
156 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#12
Tänkte bara skriva ner de idéer jag har för tillfället:

Elektrisk kylarfläkt, istället för viskofläkten som är original.
Elektrisk vattenpump.
Rostfritt grenrör/extraktorrör.
Sportkatalysator 100 cells.
Rostfritt 2,5" avgassystem.
Ny oljekylare.
Ny motorstyrning. (Vill lära mig att mappa osv, ingen turbo för det, bra för sugtrimmning också såklart)
Ny bränslepump.
Nya spridare, kanske.
Cobra daytona sportstolar - dom såg jäkligt sköna ut! Bild: http://www.garagewhifbitz.co.uk/news/wp … aytona.jpg
Ny kondensor för AC, den gamla är rutten. Överväger om jag ska behålla ACn...
Coilovers
Powerflex/delrin-bussningar
Blästra fram- och bakvagn. Ska se fräscht ut.
Nya bränsleledningar.
Nya bromsledningar.
Stålomspunna bromsslangar.
Några fräscha 17-18" fälgar.
Överväger breddade skärmar, men de går lös på en sådär 13 000kr...
Mätare för att övervaka lambda, oljetemp och sånt kul!
Stöld/inbrottslarm.

Som ni kanske märker så är det mycket jag vill göra, och vi får se om jag hinner fram tills sommaren!
Men den rosten som finns är inte hopplös iallafall.

/Stefan


64 Inlägg
3 januari 2014
#13
ska följas!

BMW-frälst
156 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#15
Var ute och pillade lite igår!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-288d6fadcb73d2d45f33b16d735cd72b.jpg
En av 16 bultar ville inte riktigt lossna... så typiskt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-a030263c563884f87ccb535f435bfcbc.jpg
Försökte att svetsa på en mutter på bulten för att få bättre grepp, då den börjat ge me sig... men icke.
Får bli till att borra ut, eller något.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-94733280da8993e961de835413d9c42f.jpg
Dörrar och framskärmar borta. Det är helt OTROLIGT hur mycket grus/skräp som får plats i botten av framskärmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-31f051de4a31fa1011f7d132626ec68f.jpg
Lite rost som måste väck. Såg betydligt bättre ut på andra sidan, inget alls vid de gångjärnen nästan. En mutter saknades på förarsidan också, så jag tror att den har blivit avtagen ett par fler gånger kanske...

En fråga till folket:

Vad tycker ni om att bredda fram- och bakskärmar? Jag tycker att det är snyggt, men det kostar ju en liten slant också. Hittade detta med 4st skärmar och 2st sidokjolar, 6490kr:
http://www.styling4u.se/p/biltillverkar … w-e30.html
Någon som har erfarenhet av det? Speciellt glasfiber.

/Stefan


BMW-frälst
156 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#16
Kort uppdatering!

Tror inte att jag kommer att ha tid att montera breddade skärmar fram och bak... (till maj 2014), så det får nog vänta.

Har bara tagit bort vänster bakhjul, ett par hjullager, bromsar, under helgen.
Vänster bakhjul hade en bult som jag fick borra ur...

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-ca5d6e863a6bb65a501c2c76b6290fd7.jpg
Ett annat problem - stötfångaren sitter fast i en av de två TX55'orna, den sitter stenhårt. Har provat mutterknackare, ordentligt rör att bända med... men inget verkar hjälpa. Tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-5cf3f769d2ea208a369cbce6547d0a27.jpg
Måste köpa mig en avdragare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-9ef0ad12847ed292e4a320462cc25196.jpg

Bak- och framvagn ska ner så fort som möjligt.

/Stefan
Senast redigerat av Steffel (12 januari 2014)


Kalaspuff
12 januari 2014
#17
Ska bli kul att se vad du gör i framtiden, en 2 dörrars vit e30 är bara så nice!

Följer!

Mvh

54 Inlägg
12 januari 2014
#18
Om du menar torxhylsorna, och med tanke på rostet m.m. Kapa bort skiten, och skruva dit nya hållare för kofångaren. Se bild.
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/713/kx2d.jpg


509 Inlägg
12 januari 2014
#19
Kul med projekt,superkul med bimmer-projekt,smile,e 30 325 finns inte så många fräscha kvar,jag kommar att kika på detta.

My car Brings Me Women

BMW-frälst
156 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#20
Kort uppdatering!
Har inte varit ute i garaget de senaste två helgerna.

Beställde nyss en del delar däremot:
- Framskärmar
- Hjulhuskanter bak
- Innerskärmar fram (plast)
- Ram till kylare/kylarbalk
- Frontspoilerplåt
...från sidan reservdelar24.se. Aldrig beställt därifrån förut, får se hur det går!

Har också fått hem en ny kylare (Schmiedmann), tanken var egentligen att den skulle monteras innan jag bytte garage, men det gick bra ändå.:
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142774/142774-78723599514fe25134792d5aa623e31c.jpg

Icke relaterat till bilar:
Lyckades göra en HEL låt idag för en gångs skull, brukar ha väldigt svårt för att faktiskt få färdigt mina låtidéer.
Lyssna gärna om ni gillar drum & bass:
https://soundcloud.com/stefanlindblom/s … love-again

/Stefan



Sök