3563
Sök

Vad föredrar du, automatisk eller manuell växellåda?

Ung&Dum
430 Inlägg
27 december 2013
#81
Ni som säger att automat inte kan sitta i en bil som går fort så kan vi ta

<-----Porschen som exempel har ni chansen att testa en sådan så gör det och återkom ...

In hoc signo vinces

10 163 Inlägg
27 december 2013
#82
Beror helt på bil. Men en turbo diesel måste ha automat så är det bara.

Men gillar faktiskt manuell låda är roligt röra runt lite själv och dra ur bilen på växlarna emellanåt. Men vist fan är nya automater sköna går ej att säga emot.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 722 Inlägg
27 december 2013
#83
Nå vi alla tycker ju olika...... jag gillar då båda manuell o automat

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 december 2013
#84
Föredrar utan tvekan manuellt.

Inom jobbet har jag kört ett flertal automatväxlade bilar och det föll mig inte alls i smaken. Inte ens vid intensiv stadstrafik föredrar jag automat framför manuellt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Avstängd
1 031 Inlägg
30 december 2013
#85
När man börjar bli gammal och slö så är det skönt med automat :-)


Forummoderator
18 011 Inlägg
30 december 2013
#86
Runn WS7 skrev:
När man börjar bli gammal och slö så är det skönt med automat :-)

Vill man ändå att det ska gå undan så meddelar BMW att deras nya M4
"Vid blandad körning ligger på 0,88 l/mil med manuell låda och 0,83 l/mil med automat."

Passar oss "gamla gubbar bra". Vi är väl de som har råd att köpa en sådan :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

64 Inlägg
30 december 2013
#87
Körmässigt föredrar jag en manuell eller en semi-auto (SMG, DKG, DSG, PDK och allt vad de heter). De ger bäst upplevelse. Känns annars som traditionell automat är överlägset vanligast på nya bruksbilar och har varit så i några år nu. Har egentligen inget emot automat, men känns som driftsäkerheten är ganska dålig när de börjar få mil och år på nacken. Har själv bytt några automatlådor på äldre bilar man haft och det är ingen kul eller billig operation.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#88
HD91 skrev:
Körmässigt föredrar jag en manuell eller en semi-auto (SMG, DKG, DSG, PDK och allt vad de heter). De ger bäst upplevelse. Känns annars som traditionell automat är överlägset vanligast på nya bruksbilar och har varit så i några år nu. Har egentligen inget emot automat, men känns som driftsäkerheten är ganska dålig när de börjar få mil och år på nacken. Har själv bytt några automatlådor på äldre bilar man haft och det är ingen kul eller billig operation.

Nja, det där är väl kanske inte relevant tycker jag. Har kört automat nästan konstant sedan mitten på 80-talet och aldrig haft haveri på automatlådor och det har definitivt inte varit nya bilar.

Bilmärken som jag haft med automatlådor (flera bilar med samma märke):

Volvo 3-4 st (1 med V6)
Datsun 1st
Bedford 1 st
Nissan 1 st
Buick 1 st (V6)
Cheva 2 st (Båda med V8)
Ford 2 st (Båda med V6)
Pontiac 1 st (V8)

Jag har säkert missat några!! smile

Javisst ja, Viton har ju automatlåda!!!! Funkar klockrent......men den är ju ny!! smile

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (30 december 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 011 Inlägg
30 december 2013
#89
Vettemannen skrev:
HD91 skrev:
Körmässigt föredrar jag en manuell eller en semi-auto (SMG, DKG, DSG, PDK och allt vad de heter). De ger bäst upplevelse. Känns annars som traditionell automat är överlägset vanligast på nya bruksbilar och har varit så i några år nu. Har egentligen inget emot automat, men känns som driftsäkerheten är ganska dålig när de börjar få mil och år på nacken. Har själv bytt några automatlådor på äldre bilar man haft och det är ingen kul eller billig operation.

Nja, det där är väl kanske inte relevant tycker jag. Har kört automat nästan konstant sedan mitten på 80-talet och aldrig haft haveri på automatlådor och det har definitivt inte varit nya bilar.

Bilmärken som jag haft med automatlådor (flera bilar med samma märke):

Volvo 3-4 st
Datsun 1st
Bedford 1 st
Nissan 1 st
Buick 1 st
Cheva 2 st
Ford 2 st
Pontiac 1 st

Jag har säkert missat några!! smile

/Benny

Samma här fast jag köpte min första automat -93. (MB 450se -79) Sen var jag fast i träsket trots låg ålder. Eftersom första automatarn var en MB och den gick felfritt trots mycket plågande så blev det många MB senare... Alla gick kanon. I stort sett samtliga automat.

Den enda jag inte gillande var den jag och min flickvän lånade samma år på ett besök hos hennes farmor i sthlm. En Ford Sierra automat... i 75 km/h kunde fanskapet inte bestämma sig vilken växel den skulle välja. En något mer aggressiv körstil rådde bot på det problemet!

Lådan i tjejens Polo är bra men motorn är på tok för klen. 75 hk. Den ylar friskt på höga varv bara man försöker och komma upp i lagom fart. Men det har ju påpekats tidigare. Klena maskiner passar inte så bra till denna typ av framdrivning på en bil med "normal" automatlåda...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
30 december 2013
#90
Hybridsmurfen skrev:
Runn WS7 skrev:
När man börjar bli gammal och slö så är det skönt med automat :-)

Vill man ändå att det ska gå undan så meddelar BMW att deras nya M4
"Vid blandad körning ligger på 0,88 l/mil med manuell låda och 0,83 l/mil med automat."

Passar oss "gamla gubbar bra". Vi är väl de som har råd att köpa en sådan :-)

Likaså MB E-klass 200
manuell 6,1-6,5. 0-100 8,2s
automat 5,8-6,1. 0-100 7,9s
de varierande siffrorna beror på fälgvalet.

Fast det är ju bägge "gubbilar"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#91
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
HD91 skrev:
Körmässigt föredrar jag en manuell eller en semi-auto (SMG, DKG, DSG, PDK och allt vad de heter). De ger bäst upplevelse. Känns annars som traditionell automat är överlägset vanligast på nya bruksbilar och har varit så i några år nu. Har egentligen inget emot automat, men känns som driftsäkerheten är ganska dålig när de börjar få mil och år på nacken. Har själv bytt några automatlådor på äldre bilar man haft och det är ingen kul eller billig operation.

Nja, det där är väl kanske inte relevant tycker jag. Har kört automat nästan konstant sedan mitten på 80-talet och aldrig haft haveri på automatlådor och det har definitivt inte varit nya bilar.

Bilmärken som jag haft med automatlådor (flera bilar med samma märke):

Volvo 3-4 st
Datsun 1st
Bedford 1 st
Nissan 1 st
Buick 1 st
Cheva 2 st
Ford 2 st
Pontiac 1 st

Jag har säkert missat några!! smile

/Benny

Samma här fast jag köpte min första automat -93. (MB 450se -79) Sen var jag fast i träsket trots låg ålder. Eftersom första automatarn var en MB och den gick felfritt trots mycket plågande så blev det många MB senare... Alla gick kanon. I stort sett samtliga automat.

Den enda jag inte gillande var den jag och min flickvän lånade samma år på ett besök hos hennes farmor i sthlm. En Ford Sierra automat... i 75 km/h kunde fanskapet inte bestämma sig vilken växel den skulle välja. En något mer aggressiv körstil rådde bot på det problemet!

Lådan i tjejens Polo är bra men motorn är på tok för klen. 75 hk. Den ylar friskt på höga varv bara man försöker och komma upp i lagom fart. Men det har ju påpekats tidigare. Klena maskiner passar inte så bra till denna typ av framdrivning på en bil med "normal" automatlåda...

Sen så har vi dom där bakåtsträvarna som säger: Dom går ju inte att bogsera igång!!!! Näe, hur ofta händer det? Det hände oss för några år sedan när starten på Volvon gick sönder men det går att bogsera den c:a 1,5 mil utan att automaten tar skada så jag ser inte problemet!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
30 december 2013
#92
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Nja, det där är väl kanske inte relevant tycker jag. Har kört automat nästan konstant sedan mitten på 80-talet och aldrig haft haveri på automatlådor och det har definitivt inte varit nya bilar.

Bilmärken som jag haft med automatlådor (flera bilar med samma märke):

Volvo 3-4 st
Datsun 1st
Bedford 1 st
Nissan 1 st
Buick 1 st
Cheva 2 st
Ford 2 st
Pontiac 1 st

Jag har säkert missat några!! smile

/Benny

Samma här fast jag köpte min första automat -93. (MB 450se -79) Sen var jag fast i träsket trots låg ålder. Eftersom första automatarn var en MB och den gick felfritt trots mycket plågande så blev det många MB senare... Alla gick kanon. I stort sett samtliga automat.

Den enda jag inte gillande var den jag och min flickvän lånade samma år på ett besök hos hennes farmor i sthlm. En Ford Sierra automat... i 75 km/h kunde fanskapet inte bestämma sig vilken växel den skulle välja. En något mer aggressiv körstil rådde bot på det problemet!

Lådan i tjejens Polo är bra men motorn är på tok för klen. 75 hk. Den ylar friskt på höga varv bara man försöker och komma upp i lagom fart. Men det har ju påpekats tidigare. Klena maskiner passar inte så bra till denna typ av framdrivning på en bil med "normal" automatlåda...

Sen så har vi dom där bakåtsträvarna som säger: Dom går ju inte att bogsera igång!!!! Näe, hur ofta händer det? Det hände oss för några år sedan när starten på Volvon gick sönder men det går att bogsera den c:a 1,5 mil utan att automaten tar skada så jag ser inte problemet!! smile

/Benny

De icke pålästa bakåtsträvarna, en MB automat från -70/-80talet går/får bogseras igång, föreslås till och med i instruktionsboken till exempelvis W123.

"Gamla automatådor krånglar" det gör så även manuellt växlade bilar, undrar hur många kopplingsbyten, svänghjulsbyten det går på varje automatlådereparation?
Undrar hur många manuella lådor, drivknutar, bakaxlar det byts pga vårdslösa/okunniga kamikaze/F&Fväxlingar?Motorn i en automatväxlad bil är säkerligen inte heller den lika elakt körd som motsvarande manuell.

Däremot har jag absolut inget emot manuella lådor, men tittar på myntets andra sida.
Senast redigerat av Evildan (30 december 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#93
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Samma här fast jag köpte min första automat -93. (MB 450se -79) Sen var jag fast i träsket trots låg ålder. Eftersom första automatarn var en MB och den gick felfritt trots mycket plågande så blev det många MB senare... Alla gick kanon. I stort sett samtliga automat.

Den enda jag inte gillande var den jag och min flickvän lånade samma år på ett besök hos hennes farmor i sthlm. En Ford Sierra automat... i 75 km/h kunde fanskapet inte bestämma sig vilken växel den skulle välja. En något mer aggressiv körstil rådde bot på det problemet!

Lådan i tjejens Polo är bra men motorn är på tok för klen. 75 hk. Den ylar friskt på höga varv bara man försöker och komma upp i lagom fart. Men det har ju påpekats tidigare. Klena maskiner passar inte så bra till denna typ av framdrivning på en bil med "normal" automatlåda...

Sen så har vi dom där bakåtsträvarna som säger: Dom går ju inte att bogsera igång!!!! Näe, hur ofta händer det? Det hände oss för några år sedan när starten på Volvon gick sönder men det går att bogsera den c:a 1,5 mil utan att automaten tar skada så jag ser inte problemet!! smile

/Benny

De icke pålästa bakåtsträvarna, en MB automat från -70/-80talet går/får bogseras igång, föreslås till och med i instruktionsboken till exempelvis W123.

"Gamla automatådor krånglar" det gör så även manuellt växlade bilar, undrar hur många kopplingsbyten, svänghjulsbyten det går på varje automatlådereparation?
Undrar hur många manuella lådor, drivknutar, bakaxlar det byts pga vårdslösa/okunniga kamikaze/F&Fväxlingar?Motorn i en automatväxlad bil är säkerligen inte heller den lika elakt körd som motsvarande manuell.

Däremot har jag absolut inget emot manuella lådor, men tittar på myntets andra sida.

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2013
#94
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Samma här fast jag köpte min första automat -93. (MB 450se -79) Sen var jag fast i träsket trots låg ålder. Eftersom första automatarn var en MB och den gick felfritt trots mycket plågande så blev det många MB senare... Alla gick kanon. I stort sett samtliga automat.

Den enda jag inte gillande var den jag och min flickvän lånade samma år på ett besök hos hennes farmor i sthlm. En Ford Sierra automat... i 75 km/h kunde fanskapet inte bestämma sig vilken växel den skulle välja. En något mer aggressiv körstil rådde bot på det problemet!

Lådan i tjejens Polo är bra men motorn är på tok för klen. 75 hk. Den ylar friskt på höga varv bara man försöker och komma upp i lagom fart. Men det har ju påpekats tidigare. Klena maskiner passar inte så bra till denna typ av framdrivning på en bil med "normal" automatlåda...

Sen så har vi dom där bakåtsträvarna som säger: Dom går ju inte att bogsera igång!!!! Näe, hur ofta händer det? Det hände oss för några år sedan när starten på Volvon gick sönder men det går att bogsera den c:a 1,5 mil utan att automaten tar skada så jag ser inte problemet!! smile

/Benny

De icke pålästa bakåtsträvarna, en MB automat från -70/-80talet går/får bogseras igång, föreslås till och med i instruktionsboken till exempelvis W123.

"Gamla automatådor krånglar" det gör så även manuellt växlade bilar, undrar hur många kopplingsbyten, svänghjulsbyten det går på varje automatlådereparation?
Undrar hur många manuella lådor, drivknutar, bakaxlar det byts pga vårdslösa/okunniga kamikaze/F&Fväxlingar?Motorn i en automatväxlad bil är säkerligen inte heller den lika elakt körd som motsvarande manuell.

Däremot har jag absolut inget emot manuella lådor, men tittar på myntets andra sida.

Automatlådor är skit, punkt slut. Har du inte lärt dig nånting?cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
30 december 2013
#95
caromania skrev:
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:

Sen så har vi dom där bakåtsträvarna som säger: Dom går ju inte att bogsera igång!!!! Näe, hur ofta händer det? Det hände oss för några år sedan när starten på Volvon gick sönder men det går att bogsera den c:a 1,5 mil utan att automaten tar skada så jag ser inte problemet!! smile

/Benny

De icke pålästa bakåtsträvarna, en MB automat från -70/-80talet går/får bogseras igång, föreslås till och med i instruktionsboken till exempelvis W123.

"Gamla automatådor krånglar" det gör så även manuellt växlade bilar, undrar hur många kopplingsbyten, svänghjulsbyten det går på varje automatlådereparation?
Undrar hur många manuella lådor, drivknutar, bakaxlar det byts pga vårdslösa/okunniga kamikaze/F&Fväxlingar?Motorn i en automatväxlad bil är säkerligen inte heller den lika elakt körd som motsvarande manuell.

Däremot har jag absolut inget emot manuella lådor, men tittar på myntets andra sida.

Automatlådor är skit, punkt slut. Har du inte lärt dig nånting?cool

http://www.youtube.com/watch?v=W8qcccZy03s

Forummoderator
18 011 Inlägg
30 december 2013
#96
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Samma här fast jag köpte min första automat -93. (MB 450se -79) Sen var jag fast i träsket trots låg ålder. Eftersom första automatarn var en MB och den gick felfritt trots mycket plågande så blev det många MB senare... Alla gick kanon. I stort sett samtliga automat.

Den enda jag inte gillande var den jag och min flickvän lånade samma år på ett besök hos hennes farmor i sthlm. En Ford Sierra automat... i 75 km/h kunde fanskapet inte bestämma sig vilken växel den skulle välja. En något mer aggressiv körstil rådde bot på det problemet!

Lådan i tjejens Polo är bra men motorn är på tok för klen. 75 hk. Den ylar friskt på höga varv bara man försöker och komma upp i lagom fart. Men det har ju påpekats tidigare. Klena maskiner passar inte så bra till denna typ av framdrivning på en bil med "normal" automatlåda...

Sen så har vi dom där bakåtsträvarna som säger: Dom går ju inte att bogsera igång!!!! Näe, hur ofta händer det? Det hände oss för några år sedan när starten på Volvon gick sönder men det går att bogsera den c:a 1,5 mil utan att automaten tar skada så jag ser inte problemet!! smile

/Benny

De icke pålästa bakåtsträvarna, en MB automat från -70/-80talet går/får bogseras igång, föreslås till och med i instruktionsboken till exempelvis W123.

"Gamla automatådor krånglar" det gör så även manuellt växlade bilar, undrar hur många kopplingsbyten, svänghjulsbyten det går på varje automatlådereparation?
Undrar hur många manuella lådor, drivknutar, bakaxlar det byts pga vårdslösa/okunniga kamikaze/F&Fväxlingar?Motorn i en automatväxlad bil är säkerligen inte heller den lika elakt körd som motsvarande manuell.

Däremot har jag absolut inget emot manuella lådor, men tittar på myntets andra sida.

Skulle precis leta upp en dylik bok för att bekräfta detta. Min herre hann före.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#97
caromania skrev:
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:

Sen så har vi dom där bakåtsträvarna som säger: Dom går ju inte att bogsera igång!!!! Näe, hur ofta händer det? Det hände oss för några år sedan när starten på Volvon gick sönder men det går att bogsera den c:a 1,5 mil utan att automaten tar skada så jag ser inte problemet!! smile

/Benny

De icke pålästa bakåtsträvarna, en MB automat från -70/-80talet går/får bogseras igång, föreslås till och med i instruktionsboken till exempelvis W123.

"Gamla automatådor krånglar" det gör så även manuellt växlade bilar, undrar hur många kopplingsbyten, svänghjulsbyten det går på varje automatlådereparation?
Undrar hur många manuella lådor, drivknutar, bakaxlar det byts pga vårdslösa/okunniga kamikaze/F&Fväxlingar?Motorn i en automatväxlad bil är säkerligen inte heller den lika elakt körd som motsvarande manuell.

Däremot har jag absolut inget emot manuella lådor, men tittar på myntets andra sida.

Automatlådor är skit, punkt slut. Har du inte lärt dig nånting?cool

Hahaha!!! Tror inte det! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#98
Vad kostar det att laga en automatlåda? 2000-3000 kr kanske? Då pratar jag om en "vanlig" låda på en riktig bil med motor fram och drivning bak där man inte behöver plocka isär halva bilen. Haha!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 111 Inlägg
30 december 2013
#99
Inga strul med lådan på farsans 50 år gamla Ford Galaxie, så helt skit kan det ju inte vara... wink


Forummoderator
18 011 Inlägg
30 december 2013
#100
Volvo544special65 skrev:
Inga strul med lådan på farsans 50 år gamla Ford Galaxie, så helt skit kan det ju inte vara... wink

Caromania var nog lite ironisk. Men i USA är ju en manuellt växlad bil en utdöende art. Hyr man en bil är den automat. Vill man köra manuell får man säga till. Det blir nog samma här. Köpa en svenssonbil med manuell om några år? Då kostar det extra.

Sen kommer el/hybridbilar alltmer. Där finns det inget val av naturliga orsaker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök