3204
Sök

D24 från en Volvo 245 i en 244

441 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Om några veckor blir jag 17 och det börjar bli dags att bygga på 18 års bilen.

Har en 245:a hemma på gården med en d24:a i som jag såklart skulle vilja ta reda på, motorn alltså,  karossen ifråga är bortom räddning, trösklarna har rostat bort, golvet likaså och ramen är dålig den med.

Nu skulle jag vilja ta reda på motorn innan den går på skrot för den är i ok skick.

Min plan är att stoppa mer motorn i en Volvo 244 eller en 242.

Vad behövs göras egentligen? Jag kommer ju ta m46:an, sprängkåpan,motorn och kylaren. Men vad mer är det som behövs? Elsystem? Styrboxar finns det ju inga. Bränsle system? Pumpar etc.

Motorfästen och balk:

Jag har  för mig att man behöver balken för motorn från en diesel för att motorn ska passa? Passar balken som sitter på min diesel på en bensinar 240? Behöver jag den? Den är i gott skick så det är inget problem.


Hur blir det med besiktning osv? Effekten sjunker ju med cirka 20 hästar b230f > d24 (sug) så det är väl inget problem?

Motorn sitter nu i en 1984. Spelar det någon roll vilken årsmodell den nya karossen är?


Tack på förhand smile Vet ej om jag har postat rätt, mod får gärna flytta.
Senast redigerat av Ainok (31 december 2013)

Perfektionist!
147 Inlägg
31 december 2013
#2
Ta motorfästena från 245an och sätt fast dom i nya bilen.
Hinka sedan ner motorn åh lådan så ska det inte vara nå krångel.
Elen du behöver är till glödrelät (som du måste ta från 245an) och sedan en pluskabel till dieselpumpen.
Någon förpump behöver du inte. Min kompis drog en ny soppasläng från pumpen och direkt ner i tanken bara och det funkar fortfarande.

Besiktningen är inte bara. Du måste in och regga den med utbytt motor. Ca 1200kr ink vägning.

Men mer än så äre inte att göra. Går lätt att göra klart allt för besiktning på en dag!

Ha vett, åk brett!

441 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#3
Tack för svar smile

Vad behövs göras om man ska ha motorn i en 744:a då?

The one and only
1 091 Inlägg
31 december 2013
#4
Ainok skrev:
Tack för svar smile

Vad behövs göras om man ska ha motorn i en 744:a då?

Samma men du måste ha andra motorfästen

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

441 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#5
Vad bra, det ska jag nog klara av, måste först få tag i ett vettigt objekt... Frågan är om man ska köra 740 eller 240...
Kommer säkert en bygglogg här sedan smile tack för hjälpen

The one and only
1 091 Inlägg
31 december 2013
#6
Lägg i den i en 240 så kan du slippa skatten wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

5 111 Inlägg
31 december 2013
#7
Finns ju 740 84or med. wink
Och 760 82-84.


The one and only
1 091 Inlägg
31 december 2013
#8
Volvo544special65 skrev:
Finns ju 740 84or med. wink
Och 760 82-84.

Jo men inte lika lätta o få tag på wink Dessutom har han redan grejer för o få ner motorn i en 240 smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

9 117 Inlägg
31 december 2013
#9
Volvo Knugen skrev:
Volvo544special65 skrev:
Finns ju 740 84or med. wink
Och 760 82-84.

Jo men inte lika lätta o få tag på wink Dessutom har han redan grejer för o få ner motorn i en 240 smile

Skulle tro att det är lättare att få tag på en vettig 740/760 än vad det är att få tag på en vettig 240. Dessutom så är det inte så svårt att modda grejerna för att stoppa ner i en 740/760.


The one and only
1 091 Inlägg
31 december 2013
#10
Putteliten skrev:
Volvo Knugen skrev:
Volvo544special65 skrev:
Finns ju 740 84or med. wink
Och 760 82-84.

Jo men inte lika lätta o få tag på wink Dessutom har han redan grejer för o få ner motorn i en 240 smile

Skulle tro att det är lättare att få tag på en vettig 740/760 än vad det är att få tag på en vettig 240. Dessutom så är det inte så svårt att modda grejerna för att stoppa ner i en 740/760.

Jag däremot tror att det är betydligt enklare att hitta en vettig 240 äldre än -84 än det är o hitta en 740/760 med samma krav! Men du får gärna överbevisa mig wink

Edit: Dessutom har jag aldrig sett en 760 av årsmodell -82, jag vet att dom började tillverkas då men fanns dom verkligen med den årsmodellen? Någon som sett en sån med egna ögon?
Senast redigerat av Volvo Knugen (31 december 2013)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

5 111 Inlägg
31 december 2013
#11
Jo, det finns 82or.


441 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#12
Har problem med att hitta bra 240is för projektet... Kan lägga omkring 10.000 på bilen och det verkar inte gå vägen... 740is finns det dock endel vettiga...  Får nog bli så att jag bygger på 740 istället. Finns inte 240 att få tag i helt enkelt hmm

Men om jag har förstått det rätt: Om jag har tur och hittar en 240 ska jag bygga på 240 och då gäller följande: Flytta över motorfästen, och kuddar.
Dra el till glödning och pump. Sen drar man en slang från pumpen till tanken, kanske monterar förpump?

Om jag nu tvingas bygga på 740 är jag väldigt osäker på vad jag behöver göra....

Det verkar som att det är olika motorfästen på bensinarna och dieslarna men samma kuddar, men på 240 är fästena skruvade, så de kan man flyta hur man vill mellan bensin och diesel karosser, men på 740 är vänstra motorfästet svetsat, så då måste jag ha tag i en balk från en 740 diesel?

Sen  måste jag  byta tråg? Om jag ska ha motorn i en 740.. men inte om jag ska ha den i 240?

Källor:

http://30traktor.egetforum.se/konverter … 13494.html

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2595062
Senast redigerat av Ainok (1 januari 2014)

Perfektionist!
147 Inlägg
1 januari 2014
#13
Volvo Knugen skrev:
Putteliten skrev:
Volvo Knugen skrev:

Jo men inte lika lätta o få tag på wink Dessutom har han redan grejer för o få ner motorn i en 240 smile

Skulle tro att det är lättare att få tag på en vettig 740/760 än vad det är att få tag på en vettig 240. Dessutom så är det inte så svårt att modda grejerna för att stoppa ner i en 740/760.

Jag däremot tror att det är betydligt enklare att hitta en vettig 240 äldre än -84 än det är o hitta en 740/760 med samma krav! Men du får gärna överbevisa mig wink

Edit: Dessutom har jag aldrig sett en 760 av årsmodell -82, jag vet att dom började tillverkas då men fanns dom verkligen med den årsmodellen? Någon som sett en sån med egna ögon?

Polarn min har en som han har skrotat. Satt d24T i den smile

Ha vett, åk brett!

441 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#14
Tjena Johan! Du verkar kunna det här lite så skulle du vilja ta en titt på frågorna jag har i inlägg #12 och svara på dem  smile

5 111 Inlägg
1 januari 2014
#15
Ainok skrev:
Motorn sitter nu i en 1984. Spelar det någon roll vilken årsmodell den nya karossen är?

Ja just det, det är ju också en grej, bilar fram till 1992, samt 93or reggade före 1/1 -93 är det enklare med pga. avgaskraven, nyare bilar än så är svårare att regga.


441 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#16
Det är nog lugnt, finns ens 740 från 93? 240 finns vet jag

5 119 Inlägg
1 januari 2014
#17
Volvo544special65 skrev:
Ainok skrev:
Motorn sitter nu i en 1984. Spelar det någon roll vilken årsmodell den nya karossen är?

Ja just det, det är ju också en grej, bilar fram till 1992, samt 93or reggade före 1/1 -93 är det enklare med pga. avgaskraven, nyare bilar än så är svårare att regga.

Är de inte fritt fram å byta till diesel motor så länge bilen inte är helbilsgodkänd eller fram till 99? Har nämligen för mig att de står så på srfo hemsidan smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Evildan
1 januari 2014
#18
Ainok skrev:
Det är nog lugnt, finns ens 740 från 93? 240 finns vet jag

Volvo 740 slutade tillverkas våren 1992.

5 111 Inlägg
1 januari 2014
#19
mb_pucken skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ainok skrev:
Motorn sitter nu i en 1984. Spelar det någon roll vilken årsmodell den nya karossen är?

Ja just det, det är ju också en grej, bilar fram till 1992, samt 93or reggade före 1/1 -93 är det enklare med pga. avgaskraven, nyare bilar än så är svårare att regga.

Är de inte fritt fram å byta till diesel motor så länge bilen inte är helbilsgodkänd eller fram till 99? Har nämligen för mig att de står så på srfo hemsidan smile

Jag hade för mig det jag med då jag pratade med en som ville lägga diesel i sin CLK men när han pratat med SFRO så fick han veta att det är bara i ombyggt fordon det är fritt fram 93-99.

Lite jobbigt behöva gå den vägen bara för att man vill ha diesel i sin sent tillverkade 240 -93. wink


Perfektionist!
147 Inlägg
1 januari 2014
#20
Ainok skrev:
Har problem med att hitta bra 240is för projektet... Kan lägga omkring 10.000 på bilen och det verkar inte gå vägen... 740is finns det dock endel vettiga...  Får nog bli så att jag bygger på 740 istället. Finns inte 240 att få tag i helt enkelt hmm

Men om jag har förstått det rätt: Om jag har tur och hittar en 240 ska jag bygga på 240 och då gäller följande: Flytta över motorfästen, och kuddar.
Dra el till glödning och pump. Sen drar man en slang från pumpen till tanken, kanske monterar förpump?

Om jag nu tvingas bygga på 740 är jag väldigt osäker på vad jag behöver göra....

Det verkar som att det är olika motorfästen på bensinarna och dieslarna men samma kuddar, men på 240 är fästena skruvade, så de kan man flyta hur man vill mellan bensin och diesel karosser, men på 740 är vänstra motorfästet svetsat, så då måste jag ha tag i en balk från en 740 diesel?

Sen  måste jag  byta tråg? Om jag ska ha motorn i en 740.. men inte om jag ska ha den i 240?

Källor:

http://30traktor.egetforum.se/konverter … 13494.html

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2595062

Köp den jag länkade till dig. En 244 -76 som gått 9500 och har två ägare tycker jag låter som den perfekta bilen att stoppa ner motorn i. Åh rost finns det på bilar för 10000kr.

Du har helt rätt i det du behöver göra om du flyttar över motorn till en 240. Men skit i förpumpen. Den kommer bara att skapa krångel på dieselpumpen suger så pass bra ändå.

Motorfästena är olika. Och som du säger så brukar dom kunna vara svetsade. Men du kan kapa upp svetsen och svetsa fast det på en annan 740. Dock blir det bra mer jobb om du ska ha ner den i en 740 då du redan har allt du behöver till en 240.

Så som jag har fattat det så kan du köra med 240ins tråg i både 240 och 740. Men 740ins tråg passar inte i en 240.

Källor: Erfarenhet ^^

Ha vett, åk brett!


Sök