3524
Sök

Vatten stans eller laser ?

457 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Hej vill veta varför man väljer olika metoder för samma ända mål som vatten jet laser och en stans maskin smile

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

Random Hero
4 047 Inlägg
8 januari 2014
Vattenskärning används för att man knappt får nån värmeutveckling, det kan försämra metallens egenskaper rätt så avsevärt! Sen är de miljövänliga, smidiga då man har samma munstycke till alla material. fast de drar mycket ström!

Dog food lid. Backwards

730 Inlägg
8 januari 2014
DusanMandick skrev:
Vattenskärning används för att man knappt får nån värmeutveckling, det kan försämra metallens egenskaper rätt så avsevärt! Sen är de miljövänliga, smidiga då man har samma munstycke till alla material. fast de drar mycket ström!

Att det dra mycket ström vet jag inte, beror väl på vad man har för pump isåfall.
På mitt gamla jobb så hade vi en omax maskin och där var inte strömförsörjningen något avsevärt

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
8 januari 2014
sen tror jag man kan gå igenom tjockare gods om man kör med vattenskärning. kontra tex stans

730 Inlägg
8 januari 2014
tooffen skrev:
sen tror jag man kan gå igenom tjockare gods om man kör med vattenskärning. kontra tex stans

Mycket tjockare, om jag inte minns fel så skarv vi i 140mm plåt, visst absolut inget fint snitt men igenom kom vi

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
8 januari 2014
master_- skrev:
tooffen skrev:

Mycket tjockare, om jag inte minns fel så skarv vi i 140mm plåt, visst absolut inget fint snitt men igenom kom vi

hahah satan ja du de va mycke tjockare:D de är väl inget man stansar ut va:P

730 Inlägg
8 januari 2014
tooffen skrev:
master_- skrev:
tooffen skrev:

hahah satan ja du de va mycke tjockare:D de är väl inget man stansar ut va:P

Nä jag tror nog det blir lite kärvt tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 januari 2014
Laser osv kör man tunna material i , dock med hög hastighet.
Vattenskärning kör man upp till 300mm stål i,  150-200mm rostfritt eller titan brukar inte vara några större problem vid 4000bar. Långsamt är de dock å snitten kan avvika lite. Mycke som spelar in så som sand,munstycken osv.
men man slipper värmen å man kan skära ,plast/gummi/metall/sten/trä/glas/keramik osv....

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 januari 2014
går även å skära mycke fint med vattenskärning, många påstår att de inte går men ack så fel dom har.
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40446/40446-6958e642783446e352bf0b351036f021.jpg

Kugghjulet ligger på en vanlig svensk tiokrona.

730 Inlägg
9 januari 2014
Xuri skrev:
Vattenskärning kör man upp till 300mm stål i,  150-200mm rostfritt eller titan brukar inte vara några större problem vid 4000bar. Långsamt är de dock å snitten kan avvika lite. Mycke som spelar in så som sand,munstycken osv.
men man slipper värmen å man kan skära ,plast/gummi/metall/sten/trä/glas/keramik osv....

På den vatten maskinen jag har kört så var det ett rörligt huvud som kompenserade vattenstrålen utvidgning så att på den biten du skulle så så var det så raka snitt som möjligt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2014
master_- skrev:
Xuri skrev:

På den vatten maskinen jag har kört så var det ett rörligt huvud som kompenserade vattenstrålen utvidgning så att på den biten du skulle så så var det så raka snitt som möjligt.

Jo, de finns mycke funktioner, beveljets, 3 axlig/5 axlig osv som kan kompensera.

Blir allt fler å fler som även kör på 6000bar å då blir snittet något finare även i tjockare stumpar utan kompensering samt att de går lite fortare.

Är ju perfekt å grovköra tjockare bitar innan de ska upp i svarv,Fräs etc i alla fall.

Sök