3531
Sök

Byte av Kamaxel - B20

16 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Hej!

Har nu tänkt att byta i kamaxel i min sons epa då vi vill ha en vassare gång i den. Någon som kan beskriva exakt gärna med bilder men så noga ni kan hur man byter kamaxel i en b20. Har ju meckat mycket förr så har ju inte "tummen mitt i hand" eller är dum på annat sätt men gärna klar förklaring då saker gärna har lust att jävlas annars smile
Samt vilken typ av kamaxel rekommenderar ni? Har ju tänkt att köra Dubbla SU 123GT och extraktor-rör 4-2-1 på den. Vilken kamaxel passar den typen av setup samt vilken går bäst för en epa.. Epan är 2vxl äkta epa så den får gå hur fort den vill på 2 växlar dvs, kan ju va bra att veta att de kan varva rätt friskt om man gasar och vilken kam gillar de och passar bäst med de varvet.

Mvh
William

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2014
Spelar det verkligen någon roll vilken kan du har till ett fordon som bara får gå i 45km/h?
Jag hade valt någon kam som svarar på låga varv - vilket i stort sett är vilken originalkam som helst.

Det är som dom som skaffar epatraktorer med turbo. Varför, liksom?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2014
derschlangeman skrev:
Jo.., tanken är ju att senare bygga ryckspärr och då går de ju som vanlig bil, ser inte att de är en epa som något problem och var häller inget jag frågade om en rekommendation. Ryckspärr är något många ungdomar idag bygger om du inte visste de. Så givetvis jag förstår självklart dom som skaffar epatraktorer med turbo, dom får ju samma effekt som en vanlig bil om dom kör ospärrat de vill säga.

Men nu ska dom inte köra ospärrat.
Det ska inte ens finnas i deras - eller deras föräldrars - vokabulär ens, att möjligheten finns!

4 468 Inlägg
8 januari 2014
fanns en gång i tiden en kam som hette "K" ,bort med toppen,fläktvingen,bröstkåpan,fiska upp lyftarna när toppen är borta,lossa kamdrevet,brickan bakom kamdrevet,fördelaren inkl axeln till oljepumpen,bensinpumpen,sen så ska du kunna lirka/draut kammen..tror inte jag glömt något..

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2014
derschlangeman skrev:
Mack skrev:
derschlangeman skrev:
Jo.., tanken är ju att senare bygga ryckspärr och då går de ju som vanlig bil, ser inte att de är en epa som något problem och var häller inget jag frågade om en rekommendation. Ryckspärr är något många ungdomar idag bygger om du inte visste de. Så givetvis jag förstår självklart dom som skaffar epatraktorer med turbo, dom får ju samma effekt som en vanlig bil om dom kör ospärrat de vill säga.

Men nu ska dom inte köra ospärrat.
Det ska inte ens finnas i deras - eller deras föräldrars - vokabulär ens, att möjligheten finns!

Nej men de är vårat val och inte ditt val. Jag vill ha svar på min fråga inte om vad min son ska eller bör göra för de vet jag bäst själv.

Skall ungen ut i trafiken med en epatraktor utan spärrar så - kan - det bli mitt problem en vacker dag.
Glad i alla fall att avståndet tycks vara tillräckligt för att oddsen skall vara på min sida.

Till topic:

http://folkraceshop.se/b20-trimkam

Där finns det kammar att välja på.

16 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
fanns en gång i tiden en kam som hette "K" ,bort med toppen,fläktvingen,bröstkåpan,fiska upp lyftarna när toppen är borta,lossa kamdrevet,brickan bakom kamdrevet,fördelaren inkl axeln till oljepumpen,bensinpumpen,sen så ska du kunna lirka/draut kammen..tror inte jag glömt något..

Tack för infon!
Du har inte lust att nämna vad som just är specifikt för just K-kam, vet att den säljs idag och att den används men vad är des egenskaper.

Skulle gärna att du tog de där lite tydligare, från hur man lägger motorn i dödläge osv, antar att de inte bara är att börja plocka bort massa saker, bör man ha nya lyftare ?

Mvh
William

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2014
derschlangeman skrev:
Mack skrev:
derschlangeman skrev:

Nej men de är vårat val och inte ditt val. Jag vill ha svar på min fråga inte om vad min son ska eller bör göra för de vet jag bäst själv.

Skall ungen ut i trafiken med en epatraktor utan spärrar så - kan - det bli mitt problem en vacker dag.
Glad i alla fall att avståndet tycks vara tillräckligt för att oddsen skall vara på min sida.

Till topic:

http://folkraceshop.se/b20-trimkam

Där finns det kammar att välja på.

Jo okej.. Antar att du är som alla andra som åker sina 740 eller vad de nu är och jagar dom som kör epa för att dom är ju så coola och har körkort, driver mig mer till vansinne. Ni åker och blinkar med era helljus för att skrämma dom, kör om o tvärnitar. Vad är de för fel på er som har körkort, visst ungdomar kanske inte är lämpliga för en sådan hög hastighet men dom har iaf bättre trafikvätt än vad många av er har.

Har aldrig ägt en 740.
Däremot har jag blivit omkörd av epa-traktorer på bland annat en 70-sträcka, i en svacka där det normalt sett är mycket trafik åt båda hållen, där ungdomen inte bara struntade i att blinka, utan också satte fart mot bilen framför mig och gjorde en ännu - i mitt tycke - värre omkörning.

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2014
derschlangeman skrev:
Mack skrev:
derschlangeman skrev:

Jo okej.. Antar att du är som alla andra som åker sina 740 eller vad de nu är och jagar dom som kör epa för att dom är ju så coola och har körkort, driver mig mer till vansinne. Ni åker och blinkar med era helljus för att skrämma dom, kör om o tvärnitar. Vad är de för fel på er som har körkort, visst ungdomar kanske inte är lämpliga för en sådan hög hastighet men dom har iaf bättre trafikvätt än vad många av er har.

Har aldrig ägt en 740.
Däremot har jag blivit omkörd av epa-traktorer på bland annat en 70-sträcka, i en svacka där det normalt sett är mycket trafik åt båda hållen, där ungdomen inte bara struntade i att blinka, utan också satte fart mot bilen framför mig och gjorde en ännu - i mitt tycke - värre omkörning.

Kanske inte just 740 men dom modellerna, samma typ av folk i alla fall. Ja, förstår jag då retas vi upp på ungefär samma typ av saker med omkörningar och så. Men min son ska definitivt inte hålla på och köra så, de är för att få ner bensinförbrukningen och inte åka som en idiot på gatorna, han vet vad som gäller annars plockar vi tillbaka det. Tänk på att det som sagt är äkta epa, 4xl låda med spärr - stumbakaxel - inga fjädrar. Garanterar dig att du inte kan åka fortare än 50 max 60 utan att studsa av vägen då de studsar bra i 30. Antecknar 30 just nu då du trodde de var 45 som gällde vilket tyder på att du har ändå mindre koll på saken.

Ärligt talat tänker jag inte säga vad jag tycker om epatraktorer, men det stämmer att jag - på grund av sviktade intresse för dem - inte har så koll på hur fort de får rulla.
Har absolut inget emot dig eller din son, och han kommer säkert sköta sig.
Är bara jag som har dålig vana av tidigare erfarenheter när det kommer till dessa..uhm..individer.

Lycka till.

4 468 Inlägg
8 januari 2014
Ts,du har E-post.....

16 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Ts,du har E-post.....

Vad menar du nu ?
Vet inte va "Ts" betyder, tillhör den gamla generationen vet du smile

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2014
derschlangeman skrev:
zzr94092 skrev:
Ts,du har E-post.....

Vad menar du nu ?

Trådskaparen - det vill säga du.

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2014
derschlangeman skrev:
Mack skrev:
derschlangeman skrev:
Vad menar du nu ?

Trådskaparen - det vill säga du.

Så han vill alltså att jag, skickar ett mail till honom för mer info då elr ?

Nej. Du har uppenbarligen fått ett email.

Edit: NU dock börjar det bli lite offtopic..
Senast redigerat av Mack (8 januari 2014)

Sök