2868
Sök

Bygga om husvagnschassi till båtsläp

517 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har hittat ett chassi från en gammal husvagn från 80-talet som jag tänkte bygga om till ett båtsläp för att dra min lilla glasfiberbåt på 200 kg. Kravet är att släpet ska kunna dras i 80 km/h lagligt smile

Jag vet att man kan registrera släpet med eller utan bromasar beroende på vikten.

Under 750 kg - Obromsat
Över 750 kg - Bromsat släp.

Vad bör jag tänka på inför omregistreringen och ombyggnationen?

/Martin - Wolfsburg GTI

4 472 Inlägg
13 januari 2014
#2
behöver man ens reg/bes en båtkärra ? man har ju en LGF skylt,men kanske är 30 km/t som gäller då..nån annan svarar säker snart.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 januari 2014
#3
Går i samma tankar, hoppas någon sitter inne på kunskap

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 722 Inlägg
14 januari 2014
#4
Inte bättre att köpa ett båtsläp istället? Just sayin. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 januari 2014
#5
Digital_Kicker skrev:
Inte bättre att köpa ett båtsläp istället? Just sayin. smile

Nu var det väl inte det som var frågan?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 123 Inlägg
14 januari 2014
#6
Borde väll bara vara å åka till bilprovningen å regga? Chassit bör ju vara godkänt redan för en viss totalvikt så du bör få ett släp som får lasta en del.
Angående bromsat eller o-bromsat skulle jag säga att det beror på dragbilen. Väljer du o-bromsat så gäller det att vagnen inte överstiger halva bilens totalvikt har ja för mig. Är vagnen bromsad så får du ju alltid åka 80 så länge bilen får dra vagnen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

517 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#7
Har pratat med Transportstyrelsen och Bilprovningen och detta är vad jag vet så här långt:

- Ett släp som ska färdas i 80 km/h måste ha registreringsskylt. Utan registreringsskylt kan det färdas i 30 km/h med LGF skylt
- Ett 80 km/h släp kan vara bromsat eller obromsat. Ett obromsat släp får ha max totalvikt på 750 kg. Ett bromsat släp måste ha fjädring och fungerande hjulbroms och handbroms.
- Vid ombyggnad från t ex husvagnschassi till båtsläp får avståndet mellan kulkoppling och axel ej förändras. För övrigt kan man bygga om ganska mycket. Krav på ljus och reflexer är detsamma som för ett släp.
- Man kan bygga om släpet så att det klarar max 750 kg genom att byta till en kulkoppling som klarar max 750 kg. Då slipper man betala skatt eftersom släpet klass som lätt släp.
- Vill man göra om ett bromsat chassi till obromsat krävs det att man tar bort allt som har med bromsar att göra, bromsbackar, kablar, handbroms. Trummorna kan vara kvar, samt måste man göra fjädringen intill kulkoppling stel med en stödhylsa eller liknande.
- Är chassit registrerat i transportstyrelsens listor krävs en registreringsbesiktning. Kostar mellan 1100-1250 kr beroende på om det är ett bromsat eller obromsat släp.
- Vid registreringsbesiktning ska man ta med ett dokument där man har listat förändringarna man har gjort på chassit.
- Efter registreringsbesiktning krävs en vanlig besiktning, pris ca 300 kr.
- Saknar chassit registreringsnummer eller är avregistrerat kräver Transportstyrelsen en Ursprungskontroll som kostar 700 kr.

Fyller på om jag får reda på mer info. Kommentera gärna om något inte skulle stämma.

/Martin - Wolfsburg GTI


Sök