16 januari 2014
Trådstartare
Har pratat med Transportstyrelsen och Bilprovningen och detta är vad jag vet så här långt:
- Ett släp som ska färdas i 80 km/h måste ha registreringsskylt. Utan registreringsskylt kan det färdas i 30 km/h med LGF skylt
- Ett 80 km/h släp kan vara bromsat eller obromsat. Ett obromsat släp får ha max totalvikt på 750 kg. Ett bromsat släp måste ha fjädring och fungerande hjulbroms och handbroms.
- Vid ombyggnad från t ex husvagnschassi till båtsläp får avståndet mellan kulkoppling och axel ej förändras. För övrigt kan man bygga om ganska mycket. Krav på ljus och reflexer är detsamma som för ett släp.
- Man kan bygga om släpet så att det klarar max 750 kg genom att byta till en kulkoppling som klarar max 750 kg. Då slipper man betala skatt eftersom släpet klass som lätt släp.
- Vill man göra om ett bromsat chassi till obromsat krävs det att man tar bort allt som har med bromsar att göra, bromsbackar, kablar, handbroms. Trummorna kan vara kvar, samt måste man göra fjädringen intill kulkoppling stel med en stödhylsa eller liknande.
- Är chassit registrerat i transportstyrelsens listor krävs en registreringsbesiktning. Kostar mellan 1100-1250 kr beroende på om det är ett bromsat eller obromsat släp.
- Vid registreringsbesiktning ska man ta med ett dokument där man har listat förändringarna man har gjort på chassit.
- Efter registreringsbesiktning krävs en vanlig besiktning, pris ca 300 kr.
- Saknar chassit registreringsnummer eller är avregistrerat kräver Transportstyrelsen en Ursprungskontroll som kostar 700 kr.
Fyller på om jag får reda på mer info. Kommentera gärna om något inte skulle stämma.
/Martin - Wolfsburg GTI