3265
Sök

FILM: Om olaglig belysning på bilen

Forummoderator
26 351 Inlägg
14 januari 2014
#21
DEvilMike skrev:
Mack skrev:
Mycket bra film.
Har dock för mig att det är 500 kronor per extraljus, och inte sammanlagt - eller har jag fel? (om man har glödare i dem alltså)

Tack! Det frågade jag om! Och det är inte per lyckta utan totalt enligt polisen+bes anmärkning

Ok, då rättar jag mig efter det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

679 Inlägg
14 januari 2014
#22
it_mutt skrev:
Constantine skrev:
it_mutt skrev:

Det gör ingen skillnad för den som sitter i bilen heller. Snarare tvärt om då belysningspunkten på marken flyttar närmare bilen.

Bara för att du inte har blivit det kan ju självfallet andra ha blivit det. Så fungerar det iaf i min värld

Har du blivit bländad av någons dimljus? när du tittar rakt fram på vägen då de vill säga. Alltså original halogen dimljus. Så klart alla kan bli bländade, men då gäller det ju att man stirrar in i ljuset, då får man ju skylla sig själv.

Ja, faktiskt, senast idag.

Bir, kanske inte dagligen, men någon gång i veckan, bländad av halvljus också som inte står rätt osv. (Jo jag vet, dimljusinställningen ska också kontrolleras på besiktningen). Och det är inget jag är ensam om.

Finns som sagt ingen vettig anledning till att köra runt med halvljus och dimljus för föraren.

- - Edit - -

Sen har du hela grejen med att det påverkar mötandes mörkerseende. Hur du än vänder o vrider på det; mer ljus = mer påverkan på mörkerseendet.

Jag är också fullt medveten om att folk hävdar att "ja det lyser ju bättre åt sidorna så man ser mer av ev. skog djur osv". Fine. Problemet är att med tanke på hur otroligt begränsad räckvidd ett par dimljuse har, så blir det som så att när dimljuset väl lyser upp älgen (som man lyckades missa med ljuset från havlljuset) så är det redan "så dags". Igen; under förutsättning att det är rätt inställt.

Intressant, under vilka omständigheter var det då? var dem fel inställda, samt vad var det för bil?

Jag vet inte jag måste väl vara tränad på sånt där, men jag blir väldigt sällan bländad när det är mörkt ute om jag skulle få halvljus + dimljus möte och annat starkt, brukar klara mig bra även när folk kör med helljusen och inte bländar av. (Nu är det ju klart att man blinker på dem men iaf) Gäller att hålla ögat borta från de som är för ljust, men det är ofta vanligt halvljus bländar också, som du sa, vanligtvis felmonterade H7 lampor.


735 Inlägg
14 januari 2014
#23
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?


Avstängd
10 388 Inlägg
14 januari 2014
#24
Constantine skrev:
it_mutt skrev:
Constantine skrev:

Har du blivit bländad av någons dimljus? när du tittar rakt fram på vägen då de vill säga. Alltså original halogen dimljus. Så klart alla kan bli bländade, men då gäller det ju att man stirrar in i ljuset, då får man ju skylla sig själv.

Ja, faktiskt, senast idag.

Bir, kanske inte dagligen, men någon gång i veckan, bländad av halvljus också som inte står rätt osv. (Jo jag vet, dimljusinställningen ska också kontrolleras på besiktningen). Och det är inget jag är ensam om.

Finns som sagt ingen vettig anledning till att köra runt med halvljus och dimljus för föraren.

- - Edit - -

Sen har du hela grejen med att det påverkar mötandes mörkerseende. Hur du än vänder o vrider på det; mer ljus = mer påverkan på mörkerseendet.

Jag är också fullt medveten om att folk hävdar att "ja det lyser ju bättre åt sidorna så man ser mer av ev. skog djur osv". Fine. Problemet är att med tanke på hur otroligt begränsad räckvidd ett par dimljuse har, så blir det som så att när dimljuset väl lyser upp älgen (som man lyckades missa med ljuset från havlljuset) så är det redan "så dags". Igen; under förutsättning att det är rätt inställt.

Intressant, under vilka omständigheter var det då? var dem fel inställda, samt vad var det för bil?

Jag vet inte jag måste väl vara tränad på sånt där, men jag blir väldigt sällan bländad när det är mörkt ute om jag skulle få halvljus + dimljus möte och annat starkt, brukar klara mig bra även när folk kör med helljusen och inte bländar av. (Nu är det ju klart att man blinker på dem men iaf) Gäller att hålla ögat borta från de som är för ljust, men det är ofta vanligt halvljus bländar också, som du sa, vanligtvis felmonterade H7 lampor.

Just dessa idag pekade åt alla håll och kanter, så det var en felinställning. Bil vettifaen faktiskt vad det var för något. De jag blivit bländade av tidigare (det är visserligen inte något som händer vidare ofta) verkar nästan sakna en "riktig" dimljusbild. Sen om det är så, om de är felställda eller liknande, låter jag vara osagt.

Ja, men sen har du ju skillnaden på att bli de facto bländad, och att det påverkar mörkerseendet. Att det påverkar mörkerseendet kan du ju inte göra något åt hur gärna du än vill (ja, blunda, men det är väl ingen metod att rekommendera tongue )

Men visst, det påverkar olika människor olika mycket. En del har något bättre mörkerseende, en del något sämre. En del återfår mörkerseendet något snabbare än andra osv (nu handlar det om små skillnader, men iaf)

Och givetvis, sitter man och glor in i "ljusklungan" blir ju inget bättre på något vis. "Värst" är det väl när det "bara" är blött ute, inte när det regnar, utan "precis efteråt" typ.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 436 Inlägg
14 januari 2014
#25
DEvilMike skrev:
FLindgren skrev:
Ljusdjungel? Detta är väll något man lärde sig när man tog körkortet??
Ingen vetenskap detta direkt..

Jag syftade på hela lagkapitlet om lagens alla ljusregler.
Lycka till att hitta den i en körkortsbok...

s.332 i Du och jag i trafiken.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 januari 2014
#26
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

I mörker är det endast tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt.


I "laglig" mening pratar man om "i dagsljus" och "i mörker". Så du får inte köra med dimljus + pljus om det är "mörkt ute", oavsett om det är belyst där du är...för hur ska det avgöras om det är "tillräckligt" ljust eller inte?

- - Edit - -

Ja och gryning och skymning också iofs.

För att hänvisa till lagen;

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon:

67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
Senast redigerat av it_mutt (14 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

735 Inlägg
14 januari 2014
#27
it_mutt skrev:
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

I mörker är det endast tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt.


I "laglig" mening pratar man om "i dagsljus" och "i mörker". Så du får inte köra med dimljus + pljus om det är "mörkt ute", oavsett om det är belyst där du är...för hur ska det avgöras om det är "tillräckligt" ljust eller inte?

- - Edit - -

Ja och gryning och skymning också iofs.

För att hänvisa till lagen;

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon:

67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Om jag kör inne i stan tex kl 9 på kvällen där allt är belyst så syns ju fortfarande min bil trots pljus+dimljus?
Tycker lagen låter löjlig där smile

Samma sak som att det är olagligt att ha helljus när belysning finns.. även om lamporna knappt lyser upp


Avstängd
10 388 Inlägg
14 januari 2014
#28
xeno95 skrev:
it_mutt skrev:
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

I mörker är det endast tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt.


I "laglig" mening pratar man om "i dagsljus" och "i mörker". Så du får inte köra med dimljus + pljus om det är "mörkt ute", oavsett om det är belyst där du är...för hur ska det avgöras om det är "tillräckligt" ljust eller inte?

- - Edit - -

Ja och gryning och skymning också iofs.

För att hänvisa till lagen;

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon:

67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Om jag kör inne i stan tex kl 9 på kvällen där allt är belyst så syns ju fortfarande min bil trots pljus+dimljus?
Tycker lagen låter löjlig där smile

Samma sak som att det är olagligt att ha helljus när belysning finns.. även om lamporna knappt lyser upp

Fast där har du fel;

"Du får inte använda helljus när vägen är tillfredsställande belyst (med det menas att det inte finns några mörka partier på vägbanan, eller att vägen är belyst så du inte ser bättre med helljus än med halvljus)"


Ja jag vet att den definitionen är väldigt luddig wink

- - Edit - -

Men varför envisas med att köra med dimljus? För att det är "snyggt"?
Senast redigerat av it_mutt (14 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

735 Inlägg
14 januari 2014
#29
it_mutt skrev:
xeno95 skrev:
it_mutt skrev:
I mörker är det endast tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt.


I "laglig" mening pratar man om "i dagsljus" och "i mörker". Så du får inte köra med dimljus + pljus om det är "mörkt ute", oavsett om det är belyst där du är...för hur ska det avgöras om det är "tillräckligt" ljust eller inte?

- - Edit - -

Ja och gryning och skymning också iofs.

För att hänvisa till lagen;

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon:

67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Om jag kör inne i stan tex kl 9 på kvällen där allt är belyst så syns ju fortfarande min bil trots pljus+dimljus?
Tycker lagen låter löjlig där smile

Samma sak som att det är olagligt att ha helljus när belysning finns.. även om lamporna knappt lyser upp

Fast där har du fel;

"Du får inte använda helljus när vägen är tillfredsställande belyst (med det menas att det inte finns några mörka partier på vägbanan, eller att vägen är belyst så du inte ser bättre med helljus än med halvljus)"


Ja jag vet att den definitionen är väldigt luddig wink

Sen beror det på vad jag anser som upplyst och vad länsman säger smile
Jo håller med dig..

Precis smile Kör alltid dimljus kombon sålänge jag kör på belyst väg
Senast redigerat av xeno95 (14 januari 2014)


Avstängd
10 388 Inlägg
14 januari 2014
#30
xeno95 skrev:
it_mutt skrev:
xeno95 skrev:

Om jag kör inne i stan tex kl 9 på kvällen där allt är belyst så syns ju fortfarande min bil trots pljus+dimljus?
Tycker lagen låter löjlig där smile

Samma sak som att det är olagligt att ha helljus när belysning finns.. även om lamporna knappt lyser upp

Fast där har du fel;

"Du får inte använda helljus när vägen är tillfredsställande belyst (med det menas att det inte finns några mörka partier på vägbanan, eller att vägen är belyst så du inte ser bättre med helljus än med halvljus)"


Ja jag vet att den definitionen är väldigt luddig wink

Sen beror det på vad jag anser som upplyst och vad länsman säger smile
Jo håller med dig..

Tror det handlar mycket om VAR också, passerar man en sektion på en 70-där det finns några hus och lite lampor längst vägen, så tror och hoppas jag att de inte skulle bry sig. Men har han/hon/de haft en dålig dag så ... =/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

203 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#31
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

Gäller dagtid under klart väder, icke belysning då på vägarna

Dont drive faster then your guardian angels can fly

Avstängd
10 388 Inlägg
14 januari 2014
#32
DEvilMike skrev:
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

Gäller dagtid under klart väder, icke belysning då på vägarna

Ehm...va?

Det där blev väl mer än lite knasigt...
Senast redigerat av it_mutt (14 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

735 Inlägg
14 januari 2014
#33
DEvilMike skrev:
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

Gäller dagtid under klart väder, icke belysning då på vägarna

Menar du nu att den kombon ger böter dagtid?
Eller att den bara ger böter om jag kör på en mörk landsväg på kvällen? hmm


Avstängd
10 388 Inlägg
14 januari 2014
#34
xeno95 skrev:
DEvilMike skrev:
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

Gäller dagtid under klart väder, icke belysning då på vägarna

Menar du nu att den kombon ger böter dagtid?
Eller att den bara ger böter om jag kör på en mörk landsväg på kvällen? hmm

Nej den ger sannerligen inte böter dagtid.

- - Edit - -

Dagtid då givetvis
Senast redigerat av it_mutt (14 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

203 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#35
xeno95 skrev:
DEvilMike skrev:
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

Gäller dagtid under klart väder, icke belysning då på vägarna

Menar du nu att den kombon ger böter dagtid?
Eller att den bara ger böter om jag kör på en mörk landsväg på kvällen? hmm

Menar att den är olaglig alla annan tid utom klart väder på dagen

Dont drive faster then your guardian angels can fly

203 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#36
it_mutt skrev:
DEvilMike skrev:
xeno95 skrev:
Gäller 1200 kr böter för p-ljus+ dimljus på belyst väg också?

Gäller dagtid under klart väder, icke belysning då på vägarna

Ehm...va?

Det där blev väl mer än lite knasigt...

*skrattar* ja, mycket idag, menade som svaret ovan

Dont drive faster then your guardian angels can fly

37 Inlägg
12 februari 2014
#37
Bra film!

Tyvärr så är det väldigt många som inte fattar det här med halvljus+dimljus, att det är olagligt och kan blända.

Har själv skogsväg utan belysning till jobbet, brukar blinka med helljuset åt sådana personer OM det bländar..tyvärr så är det knappt så dom reagerar hmm

1 283 Inlägg
12 februari 2014
#38
Tycker en stor del av alla 940 man ser ute o far har dimljus+halvljus på. Ofta med icke-bilintresserade personer bakom ratten. Är ju inte snyggt heller med dimljusen på så har inte riktigt förstått vad det beror på...


pim_pim
12 februari 2014
#39
Dimljus"poliser" finns det gott om. big_smile

679 Inlägg
13 februari 2014
#40
pim_pim skrev:
Dimljus"poliser" finns det gott om. big_smile

Jo folk verkar ha för lite fritid, bara för vissa har åsikter om huruvida det är snyggt eller inte så tror man att man kan bestämma över hur andra ska ha belysningen på sin bil, även om man kör dimljus + positionsljus vid dagsljus så ska det klagas. Om mitt dimljus bländar så titta på vägen istället för min belysning. roll

Vita_Vargen skrev:
Tycker en stor del av alla 940 man ser ute o far har dimljus+halvljus på. Ofta med icke-bilintresserade personer bakom ratten. Är ju inte snyggt heller med dimljusen på så har inte riktigt förstått vad det beror på...

Bara en fråga, hur ser en "icke-bilintresserad person ut" lol



Sök