Constantine skrev:
it_mutt skrev:
Constantine skrev:
Har du blivit bländad av någons dimljus? när du tittar rakt fram på vägen då de vill säga. Alltså original halogen dimljus. Så klart alla kan bli bländade, men då gäller det ju att man stirrar in i ljuset, då får man ju skylla sig själv.
Ja, faktiskt, senast idag.
Bir, kanske inte dagligen, men någon gång i veckan, bländad av halvljus också som inte står rätt osv. (Jo jag vet, dimljusinställningen ska också kontrolleras på besiktningen). Och det är inget jag är ensam om.
Finns som sagt ingen vettig anledning till att köra runt med halvljus och dimljus för föraren.
- - Edit - -
Sen har du hela grejen med att det påverkar mötandes mörkerseende. Hur du än vänder o vrider på det; mer ljus = mer påverkan på mörkerseendet.
Jag är också fullt medveten om att folk hävdar att "ja det lyser ju bättre åt sidorna så man ser mer av ev. skog djur osv". Fine. Problemet är att med tanke på hur otroligt begränsad räckvidd ett par dimljuse har, så blir det som så att när dimljuset väl lyser upp älgen (som man lyckades missa med ljuset från havlljuset) så är det redan "så dags". Igen; under förutsättning att det är rätt inställt.
Intressant, under vilka omständigheter var det då? var dem fel inställda, samt vad var det för bil?
Jag vet inte jag måste väl vara tränad på sånt där, men jag blir väldigt sällan bländad när det är mörkt ute om jag skulle få halvljus + dimljus möte och annat starkt, brukar klara mig bra även när folk kör med helljusen och inte bländar av. (Nu är det ju klart att man blinker på dem men iaf) Gäller att hålla ögat borta från de som är för ljust, men det är ofta vanligt halvljus bländar också, som du sa, vanligtvis felmonterade H7 lampor.
Just dessa idag pekade åt alla håll och kanter, så det var en felinställning. Bil vettifaen faktiskt vad det var för något. De jag blivit bländade av tidigare (det är visserligen inte något som händer vidare ofta) verkar nästan sakna en "riktig" dimljusbild. Sen om det är så, om de är felställda eller liknande, låter jag vara osagt.
Ja, men sen har du ju skillnaden på att bli de facto bländad, och att det påverkar mörkerseendet. Att det påverkar mörkerseendet kan du ju inte göra något åt hur gärna du än vill (ja, blunda, men det är väl ingen metod att rekommendera
)
Men visst, det påverkar olika människor olika mycket. En del har något bättre mörkerseende, en del något sämre. En del återfår mörkerseendet något snabbare än andra osv (nu handlar det om små skillnader, men iaf)
Och givetvis, sitter man och glor in i "ljusklungan" blir ju inget bättre på något vis. "Värst" är det väl när det "bara" är blött ute, inte när det regnar, utan "precis efteråt" typ.