3433
Sök

Köpråd: Skoda Octavia 4x4, vilken dieselmotor?

2 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej -- vi funderar på att köpa en ny Octavia med fyrhjulsdrift (manuell växling). Den finns då med två dieselmotorer: 105 hk och 150 hk, där stora motorn är 13 kkr dyrare. Är det någon som har kört lilla motorn (med 4x4) eller hört något om den kombinationen? Räcker motorn till? I tester i motortidningar verkar stora motorn förordas, men vi vill bara komma från A till B på ett bekvämt och säkert sätt. Å andra sidan är det tråkigt att behöva planera en omkörning 300 m i förväg! Stora motorn och 4x4 finns för provkörning där vi bor, men inte lilla (möjlgen lilla med 4x2).

Tobias

12 086 Inlägg
19 januari 2014
#2
Jag kör en Passat 4motion 1,9tdi 115hk, det är ingen raket vill jag lova!
Faktiskt inte jobbigt slö, men omkörningar är ju ett litet projekt.
Jag hade aldrig köpt 105hk om 150hk fanns.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
19 januari 2014
#3
Hade 105 hästaren i min Seat Leon, och där var det en optimal motor.

Men.... Det var på gränsen. Så ser inte att den skulle funka något vidare i en Octavia, dessutom en fyrkrafs..

Så, 150 hästaren!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

1 863 Inlägg
19 januari 2014
#4
Pratade med säljaren på Möllers Bil här i Uppsala just om 105 hästars dieseln, han hade inte mycket gott att säga om den motorn. Jag har fru och två barn och vid semesterresor så har man ju lite packning också och då skulle det bli väldigt jobbigt att köra enligt honom.
Så jag skulle satsa på 150 hästaren. Kan bli en sån i min nästa bil...

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 januari 2014
#5
Jag har bränt runt i en Caddy 4-motion manuell 6-växlad med 105 ystra ponnys på jouren i helgen. Det är ju en tyngre bil, och det funkar när man väl är uppe i fart! Den är ingen höjdare att köra om med som sagt, men det går med lite planering. Man får även dra den längre på växlarna än man brukar behöva på en diesel, den verkar ha ett lite högre varvtalsområde den ger mest vrid i jämfört med andra dieslar jag kört. Och 4-motion är ju skitkul i det här vädret, jag blir mycket förvånad om inte chefen frågar mig imorgon varför kunder undrar om vi alltid kör med bredställ med firmabilarna tongue ( obeskrivligt kul att bränna på tvären runt en rondell med en skåpbil big_smile )

Det är ju samma motor, så funkar det hyffsat i en Caddy så funkar det garanterat bättre i en liten Octavia, men 150-hästarn är säkert trevligare. Tänker man förnuftigt blir det 105-hästarn.
Senast redigerat av Andromeda (19 januari 2014)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 januari 2014
#6
Jag hade resonerat som så att av de 13.000:- den större motorn kostar får man kanske inte tillbaka allt men en bra del av den summan vid en försäljning, idag prioriterar många låg förbrukning högre än en stor motor men jag tror snarare att 150Hk upplevs som lagom medan 105Hk kommer att avfärdas som för lite av många. Det är trots allt en litet steg upp till drygt 40% mer effekt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#7
Tack för alla synpunkter -- det tycks som om stora motorn vinner! Vad gäller förbrukning har, om jag minns rätt, båda motorerna samma (på papperet) CO2-spec: 119 g/km, så det handlar bara om pris och prestanda.


Sök