3093
Sök

HJÄLP!!! BMW 525 sport -02

74 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej gott folk
Jag har kikat runt lite på äldre bmw 525 och priserna ligger på ca 50-60 k. Jag vill gärna veta vad man ska tänka på och hur det ser ut med reparationer (dyrt?), vad ska man tänka på när man kollar på bilen och vilka är de vanligaste problemen.

Jag har en budget på 70 k och skulle behöva köpa en pålitlig bil som klarar av att åka längre sträckor.

Jag kommer att pendla sträckan STHLM-Gävle ganska ofta och söker en bil som inte drar så överdrivet mycket bensin (ca 1 L milen).

Uppskattar all råd jag kan få.

Hälsningar
K

24 Inlägg
21 januari 2014
#2
audi-A_4 skrev:
Hej gott folk
Jag har kikat runt lite på äldre bmw 525 och priserna ligger på ca 50-60 k. Jag vill gärna veta vad man ska tänka på och hur det ser ut med reparationer (dyrt?), vad ska man tänka på när man kollar på bilen och vilka är de vanligaste problemen.

Jag har en budget på 70 k och skulle behöva köpa en pålitlig bil som klarar av att åka längre sträckor.

Jag kommer att pendla sträckan STHLM-Gävle ganska ofta och söker en bil som inte drar så överdrivet mycket bensin (ca 1 L milen).

Uppskattar all råd jag kan få.

Hälsningar
K

Varför just 525 o varför just 02? Skrev du bara ett exempel eller vad är anledningen? Tror att för 50-60k så kan ändå få en ganska så fräsch o fin E39

Kika på http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E39/ där hittar du generella fel o lite annat smile


74 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#3
Jag har tittat på en som har åkt 12300 mil som kostar 53 k och den kändes bra när jag körde den men servon var ganska hård men det kan man leva med.

Jag är inte så vass när det kommer till BMW så jag vet inte riktigt vilket modell E39an är för en. Och vad är det för prisklass vi hamnar på.

1 948 Inlägg
21 januari 2014
#4
varför inte en diesel istället om du ska köra mycket? Och varför en så pass gammal bil? Lägg antingen till några tiotusenlappar och köp en nyare dieselbil (320d kanske?) eller dra av några och köp en äldre diesel (vw passat, golf, 320).
Att köpa en gammal e39 525 för 50-60 tusen tycker jag låter som bland det dummaste man kan göra, enda personen som gör sig lycklig på den affären är säljaren smile

24 Inlägg
21 januari 2014
#5
audi-A_4 skrev:
Jag har tittat på en som har åkt 12300 mil som kostar 53 k och den kändes bra när jag körde den men servon var ganska hård men det kan man leva med.

Jag är inte så vass när det kommer till BMW så jag vet inte riktigt vilket modell E39an är för en. Och vad är det för prisklass vi hamnar på.

Har du länk på annonsen?
Jag har för mig att alla är så, iallafall dem jag har kört.. roll så du får nog leva med det isåfall!
Är det något speciellt du har fastnat för på just den modellen? Om du tittar på modellen Efter (2004 och uppåt) så kan du möjligtvis hitta en för 60-70k och där får du en mycket bättre bil för de pengarna..

E39 är karossbenämningen för 5-Serien 1996-2004.

Läs på sidan som jag länkade, tror att du hittar ganska mycket information där.. Gjorde jag iallafall


74 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#6
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525 … 11&w=3

Det är den jag har kollat på och kikar man på lite nyare bmw 3 och 5 serie som inte har åkt över 15000 mil så får man ju pröjsa 90-120 k.

Utrustningen på 525an har fått mig ganska intresserad av den, behöver en bil som jag kan var uppkopplad till och som helst har gps liksom.

24 Inlägg
21 januari 2014
#7
audi-A_4 skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525_M_Sport__Fin_Fargkombination_51710407.htm?ca=11&w=3

Det är den jag har kollat på och kikar man på lite nyare bmw 3 och 5 serie som inte har åkt över 15000 mil så får man ju pröjsa 90-120 k.

Utrustningen på 525an har fått mig ganska intresserad av den, behöver en bil som jag kan var uppkopplad till och som helst har gps liksom.

Tror dock att det är värt det faktiskt som Baltis innan sa.. Letar du efter en bensinsnål bil så borde du nog ta en diesel.. Exempel: http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 11&w=3
Åker du och tittar på bilen och är duktig på att pruta så kanske du kan få ner den några tusenlappar till och då har du en fin fräsch bensinsnål diesel, automat, under 15000 mil och årsmodell -05.. Nu menar jag inte att du ska köpa just den här bilen men jag lägger fram ett exempel bara smile

Vad är det för utrustning du är på jakt efter?


74 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#8
Det jag behöver är att kunna synka luren så man kan spela musik och helst GPS då jag brukar behöva kolla upp adresser runtom i gävle.

Det behöver inte vara just BMW men jag skulle behöva en bil med bra utrustning. Precis som jag skrev så drar ju priserna iväg när man kollar på lite nyare bilar och som student så kan jag inte lägga allt för mkt pengar på bil.

1 948 Inlägg
21 januari 2014
#9
original gpser är i 99,99% av fallen skit, jobbiga/svåra/tar lång tid att mata in adresser + att kartorna måste uppdateras och det brukar oftast kosta en del.
Köp en garmin gps för tusenlappen istället. Kört 30-40 tusen mil med gps, säkert slagit in 5tusen adresser så anser mig själv veta vad jag pratar om big_smile

blåtands tele är alltid trevligt, sitter dock en kina stereo i din tilltänka bil.... funkar säkert jätte bra... (ironisk), för 2000kr får du en jätte bra stereo med blåtand med separat mic.

Du gör självklart som du själv behagar men tycker det verkar dumt att betala 20-30k extra för något som inte inte är värt mer än 2-3 tusen.

Övrigt angående bilen så skulle jag INTE ha köpt den... bara å titta på den... verkar även lite skumt att dom angett lägre miltal i annonsen än vad bilen gått, bara några hundra visserligen men ändå...

74 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#10
baltis skrev:
original gpser är i 99,99% av fallen skit, jobbiga/svåra/tar lång tid att mata in adresser + att kartorna måste uppdateras och det brukar oftast kosta en del.
Köp en garmin gps för tusenlappen istället. Kört 30-40 tusen mil med gps, säkert slagit in 5tusen adresser så anser mig själv veta vad jag pratar om big_smile

blåtands tele är alltid trevligt, sitter dock en kina stereo i din tilltänka bil.... funkar säkert jätte bra... (ironisk), för 2000kr får du en jätte bra stereo med blåtand med separat mic.

Du gör självklart som du själv behagar men tycker det verkar dumt att betala 20-30k extra för något som inte inte är värt mer än 2-3 tusen.

Övrigt angående bilen så skulle jag INTE ha köpt den... bara å titta på den... verkar även lite skumt att dom angett lägre miltal i annonsen än vad bilen gått, bara några hundra visserligen men ändå...

Vad skulle du rekommendera för bil för de pengarna?

1 948 Inlägg
22 januari 2014
#11
Skulle rekommendera 320d e46, billigare men med mer miltal fast låt dom inte skrämma dig så länge skicket verkar bra och servicar e utförda. Vill du ha lite större bil skulle jag rekommendera en vw passat med samma tillägg som till e46an.

Fast om JAG var du skulle jag lägga till 20k och köpa en e9x eller e6x kaross!

Just 50k är en ganska dålig prisklass enligt mig... sitter själv och tittar efter ny bruksbil och jag kommer köpa någon av dom 4 olika modellerna jag nämnt ovan. Så antingen blir det i 30k klassen eller i 80k klassen.

74 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#12
baltis skrev:
Skulle rekommendera 320d e46, billigare men med mer miltal fast låt dom inte skrämma dig så länge skicket verkar bra och servicar e utförda. Vill du ha lite större bil skulle jag rekommendera en vw passat med samma tillägg som till e46an.

Fast om JAG var du skulle jag lägga till 20k och köpa en e9x eller e6x kaross!

Just 50k är en ganska dålig prisklass enligt mig... sitter själv och tittar efter ny bruksbil och jag kommer köpa någon av dom 4 olika modellerna jag nämnt ovan. Så antingen blir det i 30k klassen eller i 80k klassen.

Känns ju lite drygt och behöva lägga ut 90 k för en 320 eller 525 D som har 19000 mil på sig.
Hade du valt Diesel varianten framför bensinaren eller?

1 948 Inlägg
22 januari 2014
#13
audi-A_4 skrev:
baltis skrev:
Skulle rekommendera 320d e46, billigare men med mer miltal fast låt dom inte skrämma dig så länge skicket verkar bra och servicar e utförda. Vill du ha lite större bil skulle jag rekommendera en vw passat med samma tillägg som till e46an.

Fast om JAG var du skulle jag lägga till 20k och köpa en e9x eller e6x kaross!

Just 50k är en ganska dålig prisklass enligt mig... sitter själv och tittar efter ny bruksbil och jag kommer köpa någon av dom 4 olika modellerna jag nämnt ovan. Så antingen blir det i 30k klassen eller i 80k klassen.

Känns ju lite drygt och behöva lägga ut 90 k för en 320 eller 525 D som har 19000 mil på sig.
Hade du valt Diesel varianten framför bensinaren eller?

Bry dig inte om milen, titta mer på årsmodellen och service historik. En bil slits 10ggr mer att köras en mil i stadstrafik än 10 mil på landsväg.... om inte mer än 10ggr mer till och med.

Hade självklart valt en diesel framför bensinaren, till att börja med är en 320d e9x typ 1000kr BILLIGARE i årsskatt än din ovan nämna 525, att den sen drar drygt hälften så mycket soppa samt kostar mindre i service... valet är inte svårt smile Även om vi pratar om den billigare passaten eller bmwn så hade jag valt dieseln, 2-3tusen dyrare om året i skatt men halva förbrukningen... krävs inte många hundra mil innan det är intjänat.
Sen anser jag även att en dieselmotor slår en bensinmotor alla dagar i veckan i en bruksbil, så mycket trevligare att köra.

74 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#14
baltis skrev:
audi-A_4 skrev:
baltis skrev:
Skulle rekommendera 320d e46, billigare men med mer miltal fast låt dom inte skrämma dig så länge skicket verkar bra och servicar e utförda. Vill du ha lite större bil skulle jag rekommendera en vw passat med samma tillägg som till e46an.

Fast om JAG var du skulle jag lägga till 20k och köpa en e9x eller e6x kaross!

Just 50k är en ganska dålig prisklass enligt mig... sitter själv och tittar efter ny bruksbil och jag kommer köpa någon av dom 4 olika modellerna jag nämnt ovan. Så antingen blir det i 30k klassen eller i 80k klassen.

Känns ju lite drygt och behöva lägga ut 90 k för en 320 eller 525 D som har 19000 mil på sig.
Hade du valt Diesel varianten framför bensinaren eller?

Bry dig inte om milen, titta mer på årsmodellen och service historik. En bil slits 10ggr mer att köras en mil i stadstrafik än 10 mil på landsväg.... om inte mer än 10ggr mer till och med.

Hade självklart valt en diesel framför bensinaren, till att börja med är en 320d e9x typ 1000kr BILLIGARE i årsskatt än din ovan nämna 525, att den sen drar drygt hälften så mycket soppa samt kostar mindre i service... valet är inte svårt smile Även om vi pratar om den billigare passaten eller bmwn så hade jag valt dieseln, 2-3tusen dyrare om året i skatt men halva förbrukningen... krävs inte många hundra mil innan det är intjänat.
Sen anser jag även att en dieselmotor slår en bensinmotor alla dagar i veckan i en bruksbil, så mycket trevligare att köra.

Vart går gränsen för antal mil? Hur mycket kan en bil ha åkt innan det blir för mycket? Jag vet att det är olika från bil till bil men rent generellt.
Vidare undrar jag vad du tycker om Volvo, Audi A6/A4 och Saab som alternativ till bmw och passaten.
Senast redigerat av audi-A_4 (22 januari 2014)

1 948 Inlägg
22 januari 2014
#15
audi-A_4 skrev:
baltis skrev:
audi-A_4 skrev:

Känns ju lite drygt och behöva lägga ut 90 k för en 320 eller 525 D som har 19000 mil på sig.
Hade du valt Diesel varianten framför bensinaren eller?

Bry dig inte om milen, titta mer på årsmodellen och service historik. En bil slits 10ggr mer att köras en mil i stadstrafik än 10 mil på landsväg.... om inte mer än 10ggr mer till och med.

Hade självklart valt en diesel framför bensinaren, till att börja med är en 320d e9x typ 1000kr BILLIGARE i årsskatt än din ovan nämna 525, att den sen drar drygt hälften så mycket soppa samt kostar mindre i service... valet är inte svårt smile Även om vi pratar om den billigare passaten eller bmwn så hade jag valt dieseln, 2-3tusen dyrare om året i skatt men halva förbrukningen... krävs inte många hundra mil innan det är intjänat.
Sen anser jag även att en dieselmotor slår en bensinmotor alla dagar i veckan i en bruksbil, så mycket trevligare att köra.

Vart går gränsen för antal mil? Hur mycket kan en bil ha åkt innan det blir för mycket? Jag vet att det är olika från bil till bil men rent generellt.
Vidare undrar jag vad du tycker om Volvo, Audi A6/A4 och Saab som alternativ till bmw och passaten.

volvon sitter man väääldigt bra i, dock anser jag dom vara tråkiga att köra samt drar väldigt mycket soppa. Audi är bara en dyrare och tråkigare vw för 20% mer pengar, alltså idioti att köpa. Saab är helt okej, dock anser jag att körpositionen är förjävlig i dom, skulle vilja ha ratten 1dm närmare... drar en del soppa också, om vi nu inte pratar nyare 9-3or med 1,9ttid motor.

Allt är ju relativt när det kommer till mig, en motor kan lika gärna gå 10k mil som 60k mil... handlar om hur den servas och körs. Visst kan man tycka att en bil som gått hälften så mycket som en annan borde vara dubbelt så fräsch... men nee.... angående slitdelar på bilen så brukar 12 eller 20 k mil inte spela någon roll - skulle vara stötdämpare och fjädrar isånnafall, men det känner du när du provkör om dom börjar ta slut. Bromsar, leder, bussningar är sånt som oftast ändå inte håller mer än 10k mil....

Personligen kommer jag nog köpa en bil som gått runt 20k mil. Räknar med att ha den 5 år och under dom åren köra 10k mil. Tittar jag på bilar som e 7-8år gamla idag så kostar en 20k bil ungefär 30k mindre än en som gått 10k, om 5 år när det är dags att sälja så kommer skillnaden inte vara 30k längre... 10-15 på sin höjd, alltså anser jag mig spara pengar på att köpa en som gått längre (kommer nog dessutom låna en del så sparar in på räntan också...)

74 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#16
baltis skrev:
audi-A_4 skrev:
baltis skrev:

Bry dig inte om milen, titta mer på årsmodellen och service historik. En bil slits 10ggr mer att köras en mil i stadstrafik än 10 mil på landsväg.... om inte mer än 10ggr mer till och med.

Hade självklart valt en diesel framför bensinaren, till att börja med är en 320d e9x typ 1000kr BILLIGARE i årsskatt än din ovan nämna 525, att den sen drar drygt hälften så mycket soppa samt kostar mindre i service... valet är inte svårt smile Även om vi pratar om den billigare passaten eller bmwn så hade jag valt dieseln, 2-3tusen dyrare om året i skatt men halva förbrukningen... krävs inte många hundra mil innan det är intjänat.
Sen anser jag även att en dieselmotor slår en bensinmotor alla dagar i veckan i en bruksbil, så mycket trevligare att köra.

Vart går gränsen för antal mil? Hur mycket kan en bil ha åkt innan det blir för mycket? Jag vet att det är olika från bil till bil men rent generellt.
Vidare undrar jag vad du tycker om Volvo, Audi A6/A4 och Saab som alternativ till bmw och passaten.

volvon sitter man väääldigt bra i, dock anser jag dom vara tråkiga att köra samt drar väldigt mycket soppa. Audi är bara en dyrare och tråkigare vw för 20% mer pengar, alltså idioti att köpa. Saab är helt okej, dock anser jag att körpositionen är förjävlig i dom, skulle vilja ha ratten 1dm närmare... drar en del soppa också, om vi nu inte pratar nyare 9-3or med 1,9ttid motor.

Allt är ju relativt när det kommer till mig, en motor kan lika gärna gå 10k mil som 60k mil... handlar om hur den servas och körs. Visst kan man tycka att en bil som gått hälften så mycket som en annan borde vara dubbelt så fräsch... men nee.... angående slitdelar på bilen så brukar 12 eller 20 k mil inte spela någon roll - skulle vara stötdämpare och fjädrar isånnafall, men det känner du när du provkör om dom börjar ta slut. Bromsar, leder, bussningar är sånt som oftast ändå inte håller mer än 10k mil....

Personligen kommer jag nog köpa en bil som gått runt 20k mil. Räknar med att ha den 5 år och under dom åren köra 10k mil. Tittar jag på bilar som e 7-8år gamla idag så kostar en 20k bil ungefär 30k mindre än en som gått 10k, om 5 år när det är dags att sälja så kommer skillnaden inte vara 30k längre... 10-15 på sin höjd, alltså anser jag mig spara pengar på att köpa en som gått längre (kommer nog dessutom låna en del så sparar in på räntan också...)

Jag har alltid diggat Audi A6. Om du skulle välja mellan en Passat 2,0 TDI och A6 2,0 TDI som har åkt 17 K mil och kostar ungefär 70 K vardera, vad hade du valt isåfall?

91 Inlägg
22 januari 2014
#17
audi-A_4 skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525_M_Sport__Fin_Fargkombination_51710407.htm?ca=11&w=3

Det är den jag har kollat på och kikar man på lite nyare bmw 3 och 5 serie som inte har åkt över 15000 mil så får man ju pröjsa 90-120 k.

Utrustningen på 525an har fått mig ganska intresserad av den, behöver en bil som jag kan var uppkopplad till och som helst har gps liksom.

Jag skulle leta vidare, bilen som du har tittat på känns fel. Bilen har haft 9 ägare och bara gått 12300 mil på 13 år. Du får inte stirra dej blind på utrustningen..

74 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#18
janli skrev:
audi-A_4 skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525_M_Sport__Fin_Fargkombination_51710407.htm?ca=11&w=3

Det är den jag har kollat på och kikar man på lite nyare bmw 3 och 5 serie som inte har åkt över 15000 mil så får man ju pröjsa 90-120 k.

Utrustningen på 525an har fått mig ganska intresserad av den, behöver en bil som jag kan var uppkopplad till och som helst har gps liksom.

Jag skulle leta vidare, bilen som du har tittat på känns fel. Bilen har haft 9 ägare och bara gått 12300 mil på 13 år. Du får inte stirra dej blind på utrustningen..

Vad skulle du rekommendera för bil om jag har en budget på 70 k? Vad ska man tänka på?

74 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#19
audi-A_4 skrev:
baltis skrev:
audi-A_4 skrev:

Vart går gränsen för antal mil? Hur mycket kan en bil ha åkt innan det blir för mycket? Jag vet att det är olika från bil till bil men rent generellt.
Vidare undrar jag vad du tycker om Volvo, Audi A6/A4 och Saab som alternativ till bmw och passaten.

volvon sitter man väääldigt bra i, dock anser jag dom vara tråkiga att köra samt drar väldigt mycket soppa. Audi är bara en dyrare och tråkigare vw för 20% mer pengar, alltså idioti att köpa. Saab är helt okej, dock anser jag att körpositionen är förjävlig i dom, skulle vilja ha ratten 1dm närmare... drar en del soppa också, om vi nu inte pratar nyare 9-3or med 1,9ttid motor.

Allt är ju relativt när det kommer till mig, en motor kan lika gärna gå 10k mil som 60k mil... handlar om hur den servas och körs. Visst kan man tycka att en bil som gått hälften så mycket som en annan borde vara dubbelt så fräsch... men nee.... angående slitdelar på bilen så brukar 12 eller 20 k mil inte spela någon roll - skulle vara stötdämpare och fjädrar isånnafall, men det känner du när du provkör om dom börjar ta slut. Bromsar, leder, bussningar är sånt som oftast ändå inte håller mer än 10k mil....

Personligen kommer jag nog köpa en bil som gått runt 20k mil. Räknar med att ha den 5 år och under dom åren köra 10k mil. Tittar jag på bilar som e 7-8år gamla idag så kostar en 20k bil ungefär 30k mindre än en som gått 10k, om 5 år när det är dags att sälja så kommer skillnaden inte vara 30k längre... 10-15 på sin höjd, alltså anser jag mig spara pengar på att köpa en som gått längre (kommer nog dessutom låna en del så sparar in på räntan också...)

Jag har alltid diggat Audi A6. Om du skulle välja mellan en Passat 2,0 TDI och A6 2,0 TDI som har åkt 17 K mil och kostar ungefär 70 K vardera, vad hade du valt isåfall?

Vad tycker du om Mercedes diesel varianten? Nån E270 cdi alt E200. Hur mycket Diesel kan dessa bilar dra per mil?

91 Inlägg
22 januari 2014
#20
audi-A_4 skrev:
janli skrev:
audi-A_4 skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525_M_Sport__Fin_Fargkombination_51710407.htm?ca=11&w=3

Det är den jag har kollat på och kikar man på lite nyare bmw 3 och 5 serie som inte har åkt över 15000 mil så får man ju pröjsa 90-120 k.

Utrustningen på 525an har fått mig ganska intresserad av den, behöver en bil som jag kan var uppkopplad till och som helst har gps liksom.

Jag skulle leta vidare, bilen som du har tittat på känns fel. Bilen har haft 9 ägare och bara gått 12300 mil på 13 år. Du får inte stirra dej blind på utrustningen..

Vad skulle du rekommendera för bil om jag har en budget på 70 k? Vad ska man tänka på?

Du har fått bra förslag, BMW, AUDI VOLVO mm, men glöm inte att titta på bilens historik. En genomsnittsbil rullar ca. 1500mil/år, kolla antal ägare, ta reda på tidigare ägare och ring dom.


Sök