3414
Sök

Golf Mk2 Oljelampa blinkar vid körning på låga varv

101 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena, har en Volkswagen Golf mk2 1.3 bensin från 1989 med ett litet problem. När man kört bilen ordentligt varm så börjar ofta oljelampan att blinka samtidigt som ett irriterande ljud börjar tjuta. Detta händer om man t.ex kört i 80 knyck och sedan ska sakta ner till en korsning.
Sedan försvinner blinkandet och ljudet när man gasar på, typ efter 3000 rpm. Oljan är bytt och nivån ser bra ut.

Vad skall jag göra/byta? Kan det hjälpa o byta oljefilter till o börja med?

Man tackar på förhand! smile
Senast redigerat av MeduzaRacing (28 januari 2014)


95 Inlägg
28 januari 2014
#2
Kollat oljetrycket?

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.

1 313 Inlägg
28 januari 2014
#3
Troligen en defekt givare, kolla om det tränger fram olja via kabelanslutningen..

Du kan ha 2 st givare, högtryck och en lågtryck
Senast redigerat av Volvofarfar (28 januari 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

5 119 Inlägg
28 januari 2014
#4
Hur länge var det sedan oljan och filtret byttes? Dålig olja och tätt filter kan ge dåligt oljetryck smile
Mät trycket så du vet om du har tryck eller inte. Inte bra och köra en bil med dåligt oljetryck smile kan även vara givaren som spökar men då borde den  varna hela tiden tycker jag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

101 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#5
Weckis skrev:
Kollat oljetrycket?

Nej, hur går man tillväga?

Volvofarfar skrev:
Troligen en defekt givare, kolla om det tränger fram olja via kabelanslutningen..

Du kan ha 2 st givare, högtryck och en lågtryck

Okej, borde väl beställa nya båda två på samma gång, kan väl inte va dyrt tongue

mb_pucken skrev:
Hur länge var det sedan oljan och filtret byttes? Dålig olja och tätt filter kan ge dåligt oljetryck smile
Mät trycket så du vet om du har tryck eller inte. Inte bra och köra en bil med dåligt oljetryck smile kan även vara givaren som spökar men då borde den  varna hela tiden tycker jag.

När filtret senaste byttes, det vettefan. Men oljan har bytts cirka 60 mil sen
Senast redigerat av MeduzaRacing (28 januari 2014)


Bike
28 januari 2014
#6
Bilen som i hemlighet viskar gasa var inte en pu**y
Ne skämt och sido hade liknande problem men det var att min tomgång var för låg så bilen skakar och man ser hur nålar åker lite upp och ner,

vet inte om det är liknande bekymmer för dig ?

101 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#7
Bike skrev:
Bilen som i hemlighet viskar gasa var inte en pu**y
Ne skämt och sido hade liknande problem men det var att min tomgång var för låg så bilen skakar och man ser hur nålar åker lite upp och ner,

vet inte om det är liknande bekymmer för dig ?

Hahah jo jag har tänkt också att bilen vill att jag ska gasa o köra vildare lol  Angående tomgången så är den faktiskt lite väl hög istället för låg


5 119 Inlägg
28 januari 2014
#8
MeduzaRacing skrev:
Weckis skrev:
Kollat oljetrycket?

Nej, hur går man tillväga?

Volvofarfar skrev:
Troligen en defekt givare, kolla om det tränger fram olja via kabelanslutningen..

Du kan ha 2 st givare, högtryck och en lågtryck

Okej, borde väl beställa nya båda två på samma gång, kan väl inte va dyrt tongue

mb_pucken skrev:
Hur länge var det sedan oljan och filtret byttes? Dålig olja och tätt filter kan ge dåligt oljetryck smile
Mät trycket så du vet om du har tryck eller inte. Inte bra och köra en bil med dåligt oljetryck smile kan även vara givaren som spökar men då borde den  varna hela tiden tycker jag.

När filtret senaste byttes, det vettefan. Men oljan har bytts cirka 60 mil sen

Då tycker jag du ska börja med att byta filter. Det är minst lika viktigt att byta som oljan, om inte ännu viktigare. Skulle nästan bytt olja igen då den kan gått med ett tätt filter och vara orenad.
Kostar ju inte många kronor för ett bra filter

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

35 Inlägg
28 januari 2014
#9
i oljetråget sitter oljepumpen, på oljepumpen sitter pickupen som har en sil, alla vag motorer före 03 är kända för att vara känsliga för kocks, slaggen i botten på tråget täpper helt enkelt till silen och vid lägre varvtal orkar inte pumpen suga upp oljan, när du gasar på igen så kommer oljan förbi kockset och du får oljetryck igen! smile
ganska enkelt att fixa men rätt tidsödande med tanke på att du måste riva ner HELA tråget och rengöra det och plocka ner pickupen och helst byta silen (går även att rengöra om man är lite snål), efter du har gjort detta så byter du filter och fyller på ny olja!
Senast redigerat av Toivanen_ (28 januari 2014)


101 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#10
mb_pucken skrev:
MeduzaRacing skrev:
Weckis skrev:
Kollat oljetrycket?

Nej, hur går man tillväga?

Volvofarfar skrev:
Troligen en defekt givare, kolla om det tränger fram olja via kabelanslutningen..

Du kan ha 2 st givare, högtryck och en lågtryck

Okej, borde väl beställa nya båda två på samma gång, kan väl inte va dyrt tongue

mb_pucken skrev:
Hur länge var det sedan oljan och filtret byttes? Dålig olja och tätt filter kan ge dåligt oljetryck smile
Mät trycket så du vet om du har tryck eller inte. Inte bra och köra en bil med dåligt oljetryck smile kan även vara givaren som spökar men då borde den  varna hela tiden tycker jag.

När filtret senaste byttes, det vettefan. Men oljan har bytts cirka 60 mil sen

Då tycker jag du ska börja med att byta filter. Det är minst lika viktigt att byta som oljan, om inte ännu viktigare. Skulle nästan bytt olja igen då den kan gått med ett tätt filter och vara orenad.
Kostar ju inte många kronor för ett bra filter

okej smile ska byta filtret och oljan.
Toivanen_ skrev:
i oljetråget sitter oljepumpen, på oljepumpen sitter pickupen som har en sil, alla vag motorer före 03 är kända för att vara känsliga för kocks, slaggen i botten på tråget täpper helt enkelt till silen och vid lägre varvtal orkar inte pumpen suga upp oljan, när du gasar på igen så kommer oljan förbi kockset och du får oljetryck igen! smile
ganska enkelt att fixa men rätt tidsödande med tanke på att du måste riva ner HELA tråget och rengöra det och plocka ner pickupen och helst byta silen (går även att rengöra om man är lite snål), efter du har gjort detta så byter du filter och fyller på ny olja!

Tack för svaret, fast fattar noll roll Funderar på att först byta oljan igen samt oljefilter och dom här givarna om jag hittar dom någonstans. Inget kan ju bli sämre? big_smile


35 Inlägg
28 januari 2014
#11
oljan skapar avlagringar som täpper för hålet där oljan åker upp i motorn genom oljepumpen, när du byter olja kommer en del ut, det ser ut som en svart sörja som lägger sig i botten av kärlet du tömmer olja i, det brukar bli fullt av det i oljetråget och då tappar du oljetrycket vid låga varv smile inget kan absolut bli sämre i ditt läge! blir det inte bättre så är det bara att riva ner tråget så kommer du klart och tydligt se vad jag menar! kom ihåg att köpa ny oljetrågspackning innan bara för dom brukar inte hålla när man plockar ner! smile


101 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#12
Toivanen_ skrev:
oljan skapar avlagringar som täpper för hålet där oljan åker upp i motorn genom oljepumpen, när du byter olja kommer en del ut, det ser ut som en svart sörja som lägger sig i botten av kärlet du tömmer olja i, det brukar bli fullt av det i oljetråget och då tappar du oljetrycket vid låga varv smile inget kan absolut bli sämre i ditt läge! blir det inte bättre så är det bara att riva ner tråget så kommer du klart och tydligt se vad jag menar! kom ihåg att köpa ny oljetrågspackning innan bara för dom brukar inte hålla när man plockar ner! smile

Dåså wink man kan ju hoppas de blir bättre smile


35 Inlägg
28 januari 2014
#13
eller alltså om du skiter i att göra något är det klart det kan bli sämre, men inget kan bli sämre av att du byter olja och filter t.ex smile



Sök