Tjena, har en Volkswagen Golf mk2 1.3 bensin från 1989 med ett litet problem. När man kört bilen ordentligt varm så börjar ofta oljelampan att blinka samtidigt som ett irriterande ljud börjar tjuta. Detta händer om man t.ex kört i 80 knyck och sedan ska sakta ner till en korsning. Sedan försvinner blinkandet och ljudet när man gasar på, typ efter 3000 rpm. Oljan är bytt och nivån ser bra ut.
Vad skall jag göra/byta? Kan det hjälpa o byta oljefilter till o börja med?
Man tackar på förhand!
Senast redigerat av MeduzaRacing (28 januari 2014)
Hur länge var det sedan oljan och filtret byttes? Dålig olja och tätt filter kan ge dåligt oljetryck Mät trycket så du vet om du har tryck eller inte. Inte bra och köra en bil med dåligt oljetryck kan även vara givaren som spökar men då borde den varna hela tiden tycker jag.
Troligen en defekt givare, kolla om det tränger fram olja via kabelanslutningen..
Du kan ha 2 st givare, högtryck och en lågtryck
Okej, borde väl beställa nya båda två på samma gång, kan väl inte va dyrt
mb_pucken skrev:
Hur länge var det sedan oljan och filtret byttes? Dålig olja och tätt filter kan ge dåligt oljetryck Mät trycket så du vet om du har tryck eller inte. Inte bra och köra en bil med dåligt oljetryck kan även vara givaren som spökar men då borde den varna hela tiden tycker jag.
När filtret senaste byttes, det vettefan. Men oljan har bytts cirka 60 mil sen
Senast redigerat av MeduzaRacing (28 januari 2014)
Bilen som i hemlighet viskar gasa var inte en pu**y Ne skämt och sido hade liknande problem men det var att min tomgång var för låg så bilen skakar och man ser hur nålar åker lite upp och ner,
Bilen som i hemlighet viskar gasa var inte en pu**y Ne skämt och sido hade liknande problem men det var att min tomgång var för låg så bilen skakar och man ser hur nålar åker lite upp och ner,
vet inte om det är liknande bekymmer för dig ?
Hahah jo jag har tänkt också att bilen vill att jag ska gasa o köra vildare Angående tomgången så är den faktiskt lite väl hög istället för låg
Troligen en defekt givare, kolla om det tränger fram olja via kabelanslutningen..
Du kan ha 2 st givare, högtryck och en lågtryck
Okej, borde väl beställa nya båda två på samma gång, kan väl inte va dyrt
mb_pucken skrev:
Hur länge var det sedan oljan och filtret byttes? Dålig olja och tätt filter kan ge dåligt oljetryck Mät trycket så du vet om du har tryck eller inte. Inte bra och köra en bil med dåligt oljetryck kan även vara givaren som spökar men då borde den varna hela tiden tycker jag.
När filtret senaste byttes, det vettefan. Men oljan har bytts cirka 60 mil sen
Då tycker jag du ska börja med att byta filter. Det är minst lika viktigt att byta som oljan, om inte ännu viktigare. Skulle nästan bytt olja igen då den kan gått med ett tätt filter och vara orenad. Kostar ju inte många kronor för ett bra filter
i oljetråget sitter oljepumpen, på oljepumpen sitter pickupen som har en sil, alla vag motorer före 03 är kända för att vara känsliga för kocks, slaggen i botten på tråget täpper helt enkelt till silen och vid lägre varvtal orkar inte pumpen suga upp oljan, när du gasar på igen så kommer oljan förbi kockset och du får oljetryck igen! ganska enkelt att fixa men rätt tidsödande med tanke på att du måste riva ner HELA tråget och rengöra det och plocka ner pickupen och helst byta silen (går även att rengöra om man är lite snål), efter du har gjort detta så byter du filter och fyller på ny olja!
Troligen en defekt givare, kolla om det tränger fram olja via kabelanslutningen..
Du kan ha 2 st givare, högtryck och en lågtryck
Okej, borde väl beställa nya båda två på samma gång, kan väl inte va dyrt
mb_pucken skrev:
Hur länge var det sedan oljan och filtret byttes? Dålig olja och tätt filter kan ge dåligt oljetryck Mät trycket så du vet om du har tryck eller inte. Inte bra och köra en bil med dåligt oljetryck kan även vara givaren som spökar men då borde den varna hela tiden tycker jag.
När filtret senaste byttes, det vettefan. Men oljan har bytts cirka 60 mil sen
Då tycker jag du ska börja med att byta filter. Det är minst lika viktigt att byta som oljan, om inte ännu viktigare. Skulle nästan bytt olja igen då den kan gått med ett tätt filter och vara orenad. Kostar ju inte många kronor för ett bra filter
okej ska byta filtret och oljan.
Toivanen_ skrev:
i oljetråget sitter oljepumpen, på oljepumpen sitter pickupen som har en sil, alla vag motorer före 03 är kända för att vara känsliga för kocks, slaggen i botten på tråget täpper helt enkelt till silen och vid lägre varvtal orkar inte pumpen suga upp oljan, när du gasar på igen så kommer oljan förbi kockset och du får oljetryck igen! ganska enkelt att fixa men rätt tidsödande med tanke på att du måste riva ner HELA tråget och rengöra det och plocka ner pickupen och helst byta silen (går även att rengöra om man är lite snål), efter du har gjort detta så byter du filter och fyller på ny olja!
Tack för svaret, fast fattar noll Funderar på att först byta oljan igen samt oljefilter och dom här givarna om jag hittar dom någonstans. Inget kan ju bli sämre?
oljan skapar avlagringar som täpper för hålet där oljan åker upp i motorn genom oljepumpen, när du byter olja kommer en del ut, det ser ut som en svart sörja som lägger sig i botten av kärlet du tömmer olja i, det brukar bli fullt av det i oljetråget och då tappar du oljetrycket vid låga varv inget kan absolut bli sämre i ditt läge! blir det inte bättre så är det bara att riva ner tråget så kommer du klart och tydligt se vad jag menar! kom ihåg att köpa ny oljetrågspackning innan bara för dom brukar inte hålla när man plockar ner!
oljan skapar avlagringar som täpper för hålet där oljan åker upp i motorn genom oljepumpen, när du byter olja kommer en del ut, det ser ut som en svart sörja som lägger sig i botten av kärlet du tömmer olja i, det brukar bli fullt av det i oljetråget och då tappar du oljetrycket vid låga varv inget kan absolut bli sämre i ditt läge! blir det inte bättre så är det bara att riva ner tråget så kommer du klart och tydligt se vad jag menar! kom ihåg att köpa ny oljetrågspackning innan bara för dom brukar inte hålla när man plockar ner!