Ciao Gorg:are!
Här kommer en "liten" update sedan sist...
Jag har i veckan fortsatt med att byta ut glödlamporna mot de nya jag köpte. Tyvärr upptäckte jag att de nya strålkastarna inte hade samma lampuppsättning som original (suck). Borde ju ha förstått det men, men... Så om någon vill, har jag nu helt nya oanvända ICE Blue Xenon (6500K) lampor i H7 och H6W till inköpspris givetvis.
OBS! Dessa är inte tillverkade av OSRAM. Köpte dessa istället, då OSRAMs var 3 gånger så dyra, tyckte jag inte att det var värt det.
Till alla som har 156:or och "Devil-eyes-lampor", så finns det inget parkeringsljus (H6W), pga LED-randen (DRL) och sedan är halvljuset utbytt mot H1 från H7 också. Vilket i och för sig är praktiskt, då halv-/helljus och dimljus har samma lamptyp.
Jag har nu även ett par originalstrålkastare till salu om någon är intresserad? Dock försökte jag fräscha upp de på samma sätt som jag gjort med dimljusen, men resultatet blev inte direkt bättre, snarare sämre på den ena lampan tyvärr.
Tror att det behövs bättre grejer för att få de fina igen och jag kommer kanske pröva med Meguiars Headlight Resoration Kit istället. Det är 5 gånger så dyrt som Turtle Wax och borde vara bättre, eller? Om någon har erfarenhet av strålkastarrenovering eller de kit som finns får ni gärna dela med er till mig.
Nu i helgen gick jag loss på typ allt kan man säga.
Började med att ta bort SP3-kjolarna, som även de är till salu och jag lyckades få bort de helt och hållet (utom 2 clips i framkant), men de fyller ingen större funktion utan sitter bra med de övriga clipsen och 6 skruvar samt tejp att fästa med.
Den ena kjolen har en skada i framkant (går nog att glasfiberlaga om man vill) sedan lackering och de är som nya igen. Passade även på att byta ut stötfångarfästena fram som var rejält åtgångna av rost. Då fästena inte var original passade de inte 100%-igt, men en skruv mer eller mindre gör ingen skillnad.
Avslutningsvis gav jag mig på kylaren tillsammans med min pappa. Jag hade inte klarat hälften utav vad vi åstadkom utan hans hjälp. Så stort tack pappa!
Dock gick det hela inte så bra som vi hoppats på. För det första måste man ta bort fronten på bilen (inga konstigheter), sedan skruva ner fläkten (svårt och trångt som vanligt) vi drog den ner då det var enklast, och till sist skruva ner AC:n/kylaren. AC:n hänger nämligen på kylaren så den måste också lossas men kan sedan stå nedanför var den hängde. Kylaren tog vi sedan uppåt, tror kanske det hade gått även nedåt (vet inte). När den gamla kylaren väl var ur såg jag att den var blågrön på hela baksida och lamellerna var mer lik blöt pappersmassa än aluminium. Så den var nog aldrig bytt tidigare... med andra ord var det på tiden.
För att få tillbaks allting gör man nu detta i omvänd ordning. Någonting som är viktigt att tänka på är att det finns en 90-graderskrök i nederkant som är fäst mot kylaren och till en slang i andra änden. Den har även ett clips som drar åt kröken in mot kylaren som INTE får demoleras. Då går det inte att få skiten tätt igen. Clipsen har som 2 st upphöjnader, en på vardera sida, som ska tryckas ihop för att klämman så småningom ska lossna. Det var iaf vad min mek sa, när vi bogserat dit bilen igår kväll. Vi prövade även med buntband som till en början verkade hålla tätt men, nae... Så jag hoppas att detta kan vara till hjälp för någon annan som tänkt byta kylare på en 156:a. Kan dock skilja lite motorerna åt. Tror nämligen att TS-motorerna bara har en fläkt som är mindre och mer hanterbar samt att det även finns lite mer utrymma att få ut/in grejerna på? Men det kanske är precis lika j*vla trångt som på 2.5 V6:an? Om man hade haft 8 händer och bläckfiskarmar kanske det hade gått lättare med... men nu ska jag inte var sådan.
Så idag är bilen alltså på service och i min meks händer. På vägen dit, under bogseringen, så tog även batteriet slut, då jag inte kört så mycket efter avställningen ännu. Det kändes faktiskt lite skamset att komma dit med ett "vrak". För just då var det vad hon var, och det är mitt fel.
Men, förhoppningsvis ska Alice vara klar tills på fredag och då blir det åka av, kanske rent av en liten lakris också.
Mycket text och lite bilder (inga)... tråkigt jag vet, men det ska jag kompensera upp med desto fler bilder efter servicen, jag lovar.
Daniel