3247
Sök

Laddtryck genom lmm?

5 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#1
De e såhär att jag ska bygga turbomotor till min volvo 245a, men vill behålla original styrsystem till o börja med!
Så min fråga är, kan man sätta luftmassemätaren efter turbon? Alltså på trycksidan? Eller den kanske får flipp då? Eller den måste sitta på sug sidan?
Väldigt tacksam för svar o tips!
MVH Johan


Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
3 februari 2014
#2
Luftmassemätaren mäter mängden luft som passerar in i systemet, och bör med fördel placeras strax efter luftfiltret. Mellan turbon och gasspjället blir det väldigt varierande luftflöde eftersom att luften studsar tillbaka när den når ett stängt spjäll, jag har däremot ingen aning om själva LMMen tar stryk av att sitta där.

Varför skulle du hellre vilja ha den efter turbon?

5 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#3
Ja jo de e ju sant. Skulle vilja de för att jag kommer köra med såpass stor turbo så de blir som en strypning då smile


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
4 februari 2014
#4
det blir en strypning vart då än väljer att sätta den, men den kommer ha problem att mäta just av anledningen som tju2an skrev: efter turbon existerar inte samma jämna luftflöde som i början av systemet.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 februari 2014
#5
Säger till dig som till alla andra som envisas med gamla originalsystem. Köp ett sprut för 1500kr och slipp väldigt mycket huvudbry.  Megasquirt är sprutens bottenskrap men fortfarande extremt mycket bättre och enklare än gamla lh eller motronic saker.  http://www.diyautotune.com/catalog/mega … p-108.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 februari 2014
#6
Den här frågan har kommit upp ett X antal gånger nu, och det funkar kalas att köra där. I förra tråden var det flera stycken som kört så i flera år utan problem. Men  optimalt är det inte.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök