3420
Sök

Ford mondeo MKIII -2003 med stora laddproblem PROBLEMET LÖST!

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#1
hej.
Har som rubriken låter en Ford mondeo -03 2.0 bensinare som laddar dåligt.
Mäter jag direkt på generatorn så får jag ut 15,5v på tomgång utan belastning.
Slår jag på mkt strömförbrukare så generatorn får jobba så sjunker det direkt till 11.0v men rusar jag motorn till ca 1200r/pm så laddar den 15,5volt.

Laddningslampan och motorstyrningslampan tänds och släcks under färd och mätarna i bilen lever sitt egna liv samt att alla Displayer bara visar ----

Generatorn är ny sen i juni 2013 då den gamla hade slutat ladda helt, men är det generatorn igen eller är det styrenheten som är något tjall med?
Tacksam för snabba svar.
Senast redigerat av lennyboy (8 februari 2014)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
8 februari 2014
#2
Har du otur så kan dioden på din nya generator vara korstsluten.
Generatorn dog i Saaben, köpte en ny just för att slippa framtida bekymmer...
Cirka 1.5 år senare så börjar batterilampa lysa svagt, mäter volt enligt konstens
alla regler, får fina 13V, körde så i cirka 3 veckor, men tillslut lämnade jag in
bilen, visade sig vara dioden på generatorn som gett upp...

Kan vara som du skriver databoxen som flippat ur....

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 februari 2014
#3
lennyboy skrev:
hej.
Har som rubriken låter en Ford mondeo -03 2.0 bensinare som laddar dåligt.
Mäter jag direkt på generatorn så får jag ut 15,5v på tomgång utan belastning.
Slår jag på mkt strömförbrukare så generatorn får jobba så sjunker det direkt till 11.0v men rusar jag motorn till ca 1200r/pm så laddar den 15,5volt.

Laddningslampan och motorstyrningslampan tänds och släcks under färd och mätarna i bilen lever sitt egna liv samt att alla Displayer bara visar ----

Generatorn är ny sen i juni 2013 då den gamla hade slutat ladda helt, men är det generatorn igen eller är det styrenheten som är något tjall med?
Tacksam för snabba svar.

Känns ju så. Har du bra kontakt med batteriet och alla ledningar är friska? Bilen känns inte trött i startmotorn?
Att den tidvis laddar 15,5 är inte bra. Det är för mycket. Nyare bilar kan ladda detta efter start men det ska sjunka snabbt. Är batteriet friskt/nybytt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#4
precis.
Nej batteriet är piggt o glatt (men frågan är hur länge med tanke på den höga spänningen) Den skall väl ligga på ca 13,8-14,2v
Batteriet är nytt i nov 2012 (har även testat att köra med annat batteri nu men med samma resultat.)
Spänningen ligger konstant på 15,5v så länge motorn varvar lite oavsett med allt påslaget eller ej, är mest på tomgång den ej laddar ordentligt.

Ja har kollat alla ledningar o allt ser bra ut.

Vill även tillägga att om bilen går på tomgång och jag slår på typ alla förbrukare så sjunker motorvarvet ca 300rp/m och så hörs det att motorn går betydligt tyngre, ungefär som när ac-kompressorn slår till och jobbar hårt...
Senast redigerat av lennyboy (8 februari 2014)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 februari 2014
#5
lennyboy skrev:
precis.
Nej batteriet är piggt o glatt (men frågan är hur länge med tanke på den höga spänningen) Den skall väl ligga på ca 13,8-14,2v
Batteriet är nytt i nov 2012 (har även testat att köra med annat batteri nu men med samma resultat.)
Spänningen ligger konstant på 15,5v så länge motorn varvar lite oavsett med allt påslaget eller ej, är mest på tomgång den ej laddar ordentligt.

Ja har kollat alla ledningar o allt ser bra ut.

Vill även tillägga att om bilen går på tomgång och jag slår på typ alla förbrukare så sjunker motorvarvet ca 300rp/m och så hörs det att motorn går betydligt tyngre, ungefär som när ac-kompressorn slår till och jobbar hårt...

Jag hade som första åtgärd tagit bort jordkablar och pluskablar från/till generator och borstat dessa friskt med en stålborste. Även anslutningarna. Detta är gratis så bra att börja med.

Lite märkligt att motorvarv sjunker så mycket. Bilen bör kompensera för ökad belastning på tomgång och öka denna rätt snart. Har inget bra svar på det fenomenet.

Innan du polerar upp kablar/anslutningar så lossa på minuspol på batteri. Självklart kan ske men säger bara för säkerhets skull...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#6
Har testat o göra rent alla anslutningar men utan resultat sad

Ja detta med att varvet på motorn sjunker så mkt oroar mig. Har läst att denna modell har ett så kallat "smart laddningssystem" och det sköts via styrboxen. Kan man på något vis ta reda på om det är boxen som strejkar?

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

En Medlem
405 Inlägg
8 februari 2014
#7
Precis som du säger så sitter det ingen regulator i generator utan allt sköts via styrboxen istället för att spara bränsle.
Jag skulle tro att det bästa du kan göra är att koppla upp en dator mot bilen och se om du har några felkoder, för att om du vet säkert att generatorn inte är fysiskt trasig så är det svårt att göra något.

Och som smurfen sa så kolla allt kablage från generatorn, dvs kolla allt en extra gång, känn och lyft på jordpunkter mm. 

Sedan så ska motorvarvet inte sjunka om du kopplar på ac, elbelastningar eller något annat då insprutningsystemet kompenserar för detta och gör övergången osynlig. (nåja den håller samma varv iaf)

När du säger att generatorn är ny, menar du då att den är fabriksny eller tagen från en begagnad bil "ny"?

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#8
-matte skrev:
Precis som du säger så sitter det ingen regulator i generator utan allt sköts via styrboxen istället för att spara bränsle.
Jag skulle tro att det bästa du kan göra är att koppla upp en dator mot bilen och se om du har några felkoder, för att om du vet säkert att generatorn inte är fysiskt trasig så är det svårt att göra något.

Och som smurfen sa så kolla allt kablage från generatorn, dvs kolla allt en extra gång, känn och lyft på jordpunkter mm. 

Sedan så ska motorvarvet inte sjunka om du kopplar på ac, elbelastningar eller något annat då insprutningsystemet kompenserar för detta och gör övergången osynlig. (nåja den håller samma varv iaf)

När du säger att generatorn är ny, menar du då att den är fabriksny eller tagen från en begagnad bil "ny"?

Det är en helt ny original Ford generator köpt på Forema i norrköping i juni förra året smile

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#9
Kolla över allt kablage, dra extra plus och jord etc.

Hade en Focus i början av året som jag "aldrig" fick till det med, nya generatorn var deffekt så den överladdade första sekundrarna sen underladdade. smile
Senast redigerat av Malheus (8 februari 2014)

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#10
Har nu testat och dra lite kablar kors o tvärs men tyvärr lyckas jag inte få något bättre resultat...

Tror ni det finns felkoder trots att motorlampan o generatorlampan ej lyser konstant? dom tänds o släcks lite när det verkar passa han själv...

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#11
Den har lagrat en felkod som kommer säga "Fel i laddningssystem"

Byt generator igen, om kabeln mellan PCM och Generator är OK

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#12
Hur vet jag att det är generatorn som är trasig då? den laddar ju trots allt, även fast han laddar som han själv vill tongue

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#13
För laddningsregulatorn verkar deffekt, du har "smart-charge" system i bilen som känner av motorbelastning/varv/batteri tillstånd och ska justera generatorn laddning.

Kopplar du ur den lilla kontakten på sidan ska bilen få ett fast laddningsvärde på ca 13.80 V

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#14
vilken kontakt då?

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#15
Den med 3 kablar, borde synas uppifrån

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#16
sitter den på generatorn alltså?

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#17
Ja~

De/Dem

En Medlem
405 Inlägg
8 februari 2014
#18
Antar att det är denna med tre kontaktbleck som syftas.

http://www.wsmspares.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/2012-12-04_08.45.22.jpg

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#19
nu fattar jag:P

Så om jag tar ur kontakten skall den ladda 13,8v som den normalt bör göra o då är generatorn skrot? big_smile

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#20
Stämmer. smile

De/Dem


Sök