4104
Sök

745 Turbo Drifting/Gatbil projekt

Volvo 745 8v turbo mot 400hk. Kommentera och följ gärna bygget

129 721 Visningar
Projektet avslutat 28 juni 2017
Kalaspuff
27 februari 2014
#21
_Performance_ skrev:
EmilFredriksson skrev:
tvedberg skrev:

det är väl samma? trodde bara volvo gjorde bara 1 sorts diff bakaxlar? isf vad heter axeln? 1041?

Volvo gjorde 2 smile axeln är 1031 med dana lamelldiff, bakaxel.se säljer sådana för precis under 11.000kr! Var tillval på 7/900 serien tror jag smile så dom är inte vanliga smile 1041 är egentligen en 1031 bara att dom heter 1041 när dom fick en slungdiff smile

Lamell diff satt original på tex Televerks bilar osv tongue

Lamelldiffen sitter väl på 740 SE m.fl. ?

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
28 februari 2014
#22
Angående överladdningen! Tar du oljan från ett T-kosr från oljetrycksgivaren eller har du något annat sätt? Hur stor retur ska du köra med? smile
Premlagd!


223 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#23
lewwan skrev:
Angående överladdningen! Tar du oljan från ett T-kosr från oljetrycksgivaren eller har du något annat sätt? Hur stor retur ska du köra med? smile
Premlagd!

Japp hade tänkt ta oljan genom ett t kors till givaren! smile Oljereturen vet ja inte riktigt än, Blir väl ungefär lika stor som original skulle ja tro smile


223 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#24
Målade lite grejer igår så slänger upp ett par bilder på det, inte mycket o se egentligen men men smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-6683672d75e27d49eeaa69bcabd68e2b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-c595ebc334855a8bbca733e07a3dec26.jpg


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
28 februari 2014
#25
Okej låter bra det! smile


Turbo?
440 Inlägg
28 februari 2014
#26
Vart är 531 toppen som sitter orginal på fb då? smile
För de är ju i princip enda skillnaden mellan fb och f smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

223 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#27
Denniz_ skrev:
Vart är 531 toppen som sitter orginal på fb då? smile
För de är ju i princip enda skillnaden mellan fb och f smile

Den är såld wink Har 2 st 531 som kommer från B230ET som har turboventiler men den ena sitter i 940n och den andra i 740n smile


223 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#28
Var ute ikväll och stoppade i mina nya vevlager som kom idag, dom gamla var ju inte allt för fina kan jag säga roll
Imorgon blir det nog att borra oljeretur, skruva fast tråg och topp och fixa lite små grejer smile Ska försöka komma ihåg att ta mycket bilder också! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-89cc7e04c5e75a0707190220904b0de3.jpg


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
5 mars 2014
#29
Fick mitt lilla paket idag också! Blev velvager där med! wink Ta gärna mycket mycket kort på när du borrar osv! smile


223 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#30
lewwan skrev:
Fick mitt lilla paket idag också! Blev velvager där med! wink Ta gärna mycket mycket kort på när du borrar osv! smile

Alltid lika kul att få paket, finns ju dock roligare paket än vevlager big_smile
Borrningen blev inte klar, hade inte så stort borr som jag behövde, men jag lovar att slänga upp bilder när jag fått tag i borr big_smile


223 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#31
Fick lite skruvat idag men blev inte så mycket bilder... Det som gjordes var att laga ett "hål" i toppen med stål-epoxi, byta tätningar till röret som går mellan oljepump och blocket, monterat vattenrör med ny tätning, monterat remhjul, vattenpumpshjul, kamdrev, mellandrev och toppen smile Jag började borra hålet för oljereturen men hade inte tillräckligt stora borr för att fortsätta med det så bilder på det får vänta smile Här kommer dom bilderna som togs ! big_smile

Hålet som lagades med stål-epoxi. Glömde självklart ta bild på när det var lagat sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-7ccb653b31ce48896440963d29f37831.jpg

Bild på motorn med remhjul, vattenpumpshjul och mellanaxeldrevet monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-e099de041e0d56b8a52a1757f4e91552.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-b8137d35a119900c8d036fbde1a08170.jpg

Och en bild på när toppen kom på plats ! smile Hade även en A-kam liggandes så jag provar den först och ser hur det blir, blir jag missnöjd har jag en VX-kam i motorn som sitter i 745an nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-fe2c59cb7fbd89a1bbc2b2310f28d5dc.jpg


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
6 mars 2014
#32
hahah joo men fick även lite packningar och lite smått å gott som jag har väntat på! hur är det med A-kammen måste du köpa till något till toppen för att den ska passa eller passar den bara rakt på? smile Ser ju riktigt bra ut!


223 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#33
lewwan skrev:
hahah joo men fick även lite packningar och lite smått å gott som jag har väntat på! hur är det med A-kammen måste du köpa till något till toppen för att den ska passa eller passar den bara rakt på? smile Ser ju riktigt bra ut!

Japp, den passar rakt på, sitter på b230et original så det är bara lägga i den och mäta upp ventilspelet så det blir rätt smile jo den börjar ju se ut som en motor nu big_smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 mars 2014
#34
Kan säga att A-kammen är 10ggr bättre än vx tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

223 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#35
_Performance_ skrev:
Kan säga att A-kammen är 10ggr bättre än vx tongue

Jag hade ju A-kam i 740n först men tyckte den var så död på lite högre varv, kan ju vart för ha körde med så liten turbo också, blir något större agg till den här motorn hoppas jag på smile


223 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#36
Fixade oljereturen idag big_smile Igår hittade jag inga borr men idag hittade jag en skruvförsänkare som var 19mm som jag borrade ner en bra bit in i blocket smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-ef1f90c5b7d9f09f367620bd1ca9438d.jpg

En gammal rör bit som jag sedan kapade till och slipade bort färgen på smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-57125713fd38cff247a3ea0073fbb642.jpg

"Tätade" med stål-epoxi och satte en bult med lite brickor och en mutter på undersidan så den centrerades i hålet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-65d26bcc4c140218ac1deb7ff1923017.jpg

Och så blev det smile kanske inte det snyggaste men det lär funka helt utmärkt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-ec4fa329284551cd8da8130fb442fe5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-b905c2ef5625832e71a6f2c958c936eb.jpg

Kupolmuttrarna till ventilkåpan innan puts
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-16ad9b15191bb075eb613891c5eedfdf.jpg

Och efter big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-20bd3471ac21a6cd47f6ad33c1d1aefa.jpg


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
6 mars 2014
#37
Blev ju riktigt snyggt! Använde du dig av pelarborr eller en vanlig borrmaskin? smile


223 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#38
lewwan skrev:
Blev ju riktigt snyggt! Använde du dig av pelarborr eller en vanlig borrmaskin? smile

En helt vanlig borrmaskin körde jag med! smile


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
7 mars 2014
#39
Aha! gick det ner en 20mm borr i den yikes Min borrmaskin tog bara 12mm hmm


223 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#40
lewwan skrev:
Aha! gick det ner en 20mm borr i den yikes Min borrmaskin tog bara 12mm hmm

Jag Använde ju skruvförsänkare och borrade med smile dom ser ut typ som ett paraply kan man säga smile så skaftet oc smalt sen kommer det en pyramid längs ut smile googla om du inte förstår vad jag menar ( jag skulle inte förstå om någon förklarat såhär för mig)  big_smile



Sök