2684
Sök

Polarn ska köpa en bmw 318i e36 1992 som har gått 40000mil något att ha.

367 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#1
Ja tänkte så att efter som det är så täta intervaller på kamrems bytena så borde den ju av välskött om den har gått 40000mil. Rätta mig om jag tror fel han vill ha 4000kr för bilen så är ju inga jätte summor.


1 562 Inlägg
2 mars 2014
#2
Det här kan ingen svara på, bara för att kamremmen är bytt på rätt intervall behöver ju inte resten av bilen vara välskött. Dock måste den väl funkat okej, när de kört så pass långt med den. 4000 är väl som sagt ingen jättesumma, och en sån här bil kan ingen lämna några garantier på, troligen därför säljaren satt det priset plus att han nog vill bli av med den. Man brukar få det man betalar för, och för 4000 bör man väl inte förvänta sig så mycket när det gäller en bil. Skulle den gå sönder, borde det i alla fall gå att sälja delar ur den och gå plus minus noll smile
Senast redigerat av mange_240 (2 mars 2014)

367 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#3
mange_240 skrev:
Det här kan ingen svara på, bara för att kamremmen är bytt på rätt intervall behöver ju inte resten av bilen vara välskött. Dock måste den väl funkat okej, när de kört så pass långt med den. 4000 är väl som sagt ingen jättesumma, och en sån här bil kan ingen lämna några garantier på, troligen därför säljaren satt det priset plus att han nog vill bli av med den. Man brukar få det man betalar för, och för 4000 bör man väl inte förvänta sig så mycket när det gäller en bil. Skulle den gå sönder, borde det i alla fall gå att sälja delar ur den och gå plus minus noll smile

Ja jag förstår vad du menar men jag tänkte att eftersom motorn är så känslig och har gått 40000mil så borde ju motorn ha varit någorlunda välservad iallafall fall. karossen är fin och rost fri han säljer den för att det har kommit barn i familjen då är den för liten.


1 562 Inlägg
2 mars 2014
#4
Provkör och kolla så den inte ryker, och att oljan är bytt i ordning.

367 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#5
Ja får göra så.


Das vas das das
179 Inlägg
2 mars 2014
#6
Om det inte motorn är bytt till Ex: en M43 så är det inget och ha.
Ut klipp från autopower

M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.   

M43 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1994 - M43 motorn ersätter M40 motorn och har en kedjedriven kamaxel. M43 motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten.

Mvh danne

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

367 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#7
Passar motorn från en m43 då


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 mars 2014
#8
M40 är inte hopplös och med 40.000mil på mätaren lär den ha vårdats väl, 4.000:- för en E36 som är frisk i karossen är ett bra pris oavsett vilken motor som sitter under huven och en M40 som fungerar väl slits inte ut på ett ögonblick. Om motorn går okej och utan ett öronbedövande slammer är det inte orimligt att motorn har åtminstone 10.000mil ytterligare att ge eller så byter man ut den mot en nyare maskin om så önskas.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 436 Inlägg
3 mars 2014
#9
För fyra lök är det ju bara att köpa och köra så länge det funkar. Ingen bil i den prisklassen är garanterad att hålla.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 mars 2014
#10
4 000kr är billigt, om det är fräsch i övrigt
sköt servicen så kommer den hålla några tusen mil till i alla fall



Sök