3425
Sök

Volvo 740?

1 362 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#1
hej har funderingar på att köpa en volvo 740, och göra i ordning tills körkortet;)

men har lite funderingar:

1. är de lättare att montera 960 front på en 740 90-92 än de tidigare?

2. vanliga fel på dom, förutom hängande innertak och tankmätaren?

3.vanliga rostställen?

4. annat att tänka på när de gäller 740?


Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
3 mars 2014
#2
turbo98 skrev:
hej har funderingar på att köpa en volvo 740, och göra i ordning tills körkortet;)

men har lite funderingar:

1. är de lättare att montera 960 front på en 740 90-92 än de tidigare?

2. vanliga fel på dom, förutom hängande innertak och tankmätaren?

3.vanliga rostställen?

4. annat att tänka på när de gäller 740?

Hörnerna vid a-stolpen är inte likadana.
Vanliga fel enligt mig är vevaxelgivare som pajar haft två som jag bytt på.
Rost är i golvet på förar och passagerarsidan, batterilådorna och några balkar under.
740 är skottsäkra bilar:)


1 362 Inlägg
Bondmeckare
246 Inlägg
3 mars 2014
#4
Hjulhusen har en tendens att rosta också då innerskärmar i plast och galvanisering inte var standard på alla modeller. Lika lätt att byta till 960-front på alla, kör på 940-hiv, 960-skärmar med omsvetsade hörn bara smile

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

1 362 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#5
ok får kolla om man hittar nån vill helst ha en 90-92


Bondmeckare
246 Inlägg
3 mars 2014
#6
91 & 92 har 940 huv så där slipper du en kostnad. Dock har de regina system, och det är väl inte de bästa enligt mig

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

6 738 Inlägg
3 mars 2014
#8
90-92 brukar klara sej jävligt bra från rost. annars är de vanligaste ställen golvet bägge sidor vid domkraftsfästet, balken som draget sitter skruvad i, balken som håller länkarmsinfästningarna fram brukar det ofta rosta runt och där hjulhusen sitter ihop med batterihyllorna. det är dem vanligaste ställena smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
3 mars 2014
#9
Bamzefan skrev:
91 & 92 har 940 huv så där slipper du en kostnad. Dock har de regina system, och det är väl inte de bästa enligt mig

Nej den har ej 940 huv är bredare i mitten än 940 huven för att passa hockyklubborna och grillen


Bondmeckare
246 Inlägg
3 mars 2014
#10
Kolla min gamla 740 92:a, nästan 40k mil och knappt någon rost, fin bakom lister och allt smile

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

6 738 Inlägg
3 mars 2014
#11
turbo98 skrev:
vad är regina?

regina är insprutsystemet som sitter monterade i årsmodell 91-92 och dessa system tycker jätte gärna om att jävlas. 90 Har du ett gammalt heligt Bosch system som inte krånglar ofta tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 362 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#12
huv kan jag skaffa för 200-300kr så de e en skit sak;) vill bara ha så lite rost som möjligt;)


1 362 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#13
om men 91-92 e vell inte jättevanliga vad jag sett, är mest -90 masn ser o de är ju helt perfekt för mig;)


6 738 Inlägg
3 mars 2014
#14
91 har jag inte sett många av men 92 tycker jag det finns gott om wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

914 Inlägg
3 mars 2014
#16
740 1990 har en egen unik huv 740 91 och 92 har samma huv som 940.
90:ans huv har bredare näbb.Hockeyklubbor och grill skiljer sig på 90 och91-92.

1 362 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#17
kollade blocket, verkar lite svårt o få tag i en 740 -90 som inte är allt för långt från värmland


5 111 Inlägg
3 mars 2014
#18
Kan det ju knappast vara...

Men varför inte en 940?

Ska du montera 960-front så ser det ju för jävligt ut med 740-bak, och 940 har heller inte Regina-skrotet.

Eller så en 960 på en gång. wink


1 162 Inlägg
3 mars 2014
#20
Bamzefan skrev:
91 & 92 har 940 huv så där slipper du en kostnad. Dock har de regina system, och det är väl inte de bästa enligt mig

Det är inte många 90-92 som har regina insprutning

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.


Sök