2632
Sök

"Motorövervakning" via en iPhone/iPad (äldre bil)...?

49 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Hej alla!
Jag har en halvgammal (1973) Cadillac Eldorado med deras 500" (8,2 liters V8a) där man bara har en radda varningslampor för lågt oljetryck och hög motortemp, etc. Till sommaren funderar vi på att åka en längre sväng ned på kontinenten och det vore trevligt att kunna ha lite mer koll på exempelvis motor/vattentemperaturen.

Jag har försökt söka runt lite men hittar inget lämpligt, finns det någon lösning där man sätter exempelvis en eller ett par givare på gjutjärnsmotorn här som sen endera via sladd eller via Bluetooth (helst) skickar information till en iPhone eller iPad - i alla fall för motortemperaturen men kanske också för oljetrycket?

Jag har hittat sådana lösningar för modernare bilar där det finns "datauttag" att koppla in sig på, men det finns ju inget sånt på en sån här vagn med gjutjärnsteknologi överallt :-)

Cheers!
/Rikard

PS Man kan ju alltid montera en fast vattentempmätare och en oljetrycksmätare men jag skulle vilja undvika det, i alla fall undvika att montera dom synligt - passar inte riktigt designmässigt på en sån här vagn tycker jag wink

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
5 mars 2014
Du måste ju ha givare någonstans för att då signaler oavsett om det är till en telefon wink hade ju varit bra smidigt annars! Annars får man väl vara lite ful och sätta ett gäng mätare i handsfacket? har ju ingen aning om hur din ser ut inuti men känns som det är en ide ifall det är möjligt.. annars finns det ju mätarkluster men det passar ju inte heller..

~Andy~

1 163 Inlägg
5 mars 2014
Satt och letade efter en lösning till dig och hittade faktiskt en men billigt är det inte! haha

http://www.maxxtuning.se/maxxecu/mdash/  Det är ju hela styrsystemet som gäller.. tongue

~Andy~

49 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Jo, det behövs några givare på motorn - men vanliga sådana är ju ganska billiga. Själva sändarenheten lär ju kosta en slant, dock den där MaxxECU var rätt kostsam, typ 13.900:- plus att den "bara" fungerade på Androidenheter. Men annars var det en intressant lösning även om den kunde vansinnigt mycket mer än vad jag var intresserad av - men tack för tipset! En enklare sådan för typ en tusenlapp kunde jag nog tänka mig att skaffa...

Jag ska se om jag kan hitta en enklare lösning, och för iPhone/iPad (iOS). Annars får det väl bli att gömma ett par vanliga mätare i handskfacket :-)

Cheerio!
/Rikard

1 163 Inlägg
6 mars 2014
rikard454 skrev:
Jo, det behövs några givare på motorn - men vanliga sådana är ju ganska billiga. Själva sändarenheten lär ju kosta en slant, dock den där MaxxECU var rätt kostsam, typ 13.900:- plus att den "bara" fungerade på Androidenheter. Men annars var det en intressant lösning även om den kunde vansinnigt mycket mer än vad jag var intresserad av - men tack för tipset! En enklare sådan för typ en tusenlapp kunde jag nog tänka mig att skaffa...

Jag ska se om jag kan hitta en enklare lösning, och för iPhone/iPad (iOS). Annars får det väl bli att gömma ett par vanliga mätare i handskfacket :-)

Cheerio!
/Rikard

haha absolut satt och letade massa på ebay osv så kom jag på att maxxecu hade det.. skadar ju aldrig att länka.. jag hade nog skickat ett mail och frågat dem ifall de kan göra en box med endast 'sändaren' 13.900 är ju ett helt komplett styrsystem för motorn smile

~Andy~

Sök