3036
Sök

Volvo 745 1987 elproblem

Escalade
45 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#1
Nu har jag köpt mig en 745 som vinter bil så man inte kör sönder audin smile

och nu vet ja inte vad det är med den
ibland så funkar halvljusen och ibland inte och batteriet tar slut fort som fan.
och när lysena inte funkar så funkar hela instrument panelen fast då lyser alla varnings lampor. och när lyserna funkar då lyser bara halva instrument belysningen och alla varnings lampor och skit lyser då.

vette fan vad det kan vara så kanske nån kan det här. smile
jag är ju bara van vid audi tongue

Tacksam för svar

/Loffe

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
22 november 2006
#2
Grattis! Hehe. *skojar*
Det låter som ett typiskt jordfel, antagligen någonstans bakom instrumentbrädan.
>Försöka kolla upp jordanslutningar om det går att komma åt (våld, vilja & vasselin)..
Lycka till o hoppas de löser sig..


21 761 Inlägg
22 november 2006
#3
Kolla även jordkablarna från batteriet. Tycker som GT90, verkar vara jordfel.
Kolla även om generatorn laddar ordentligt, är det problem med batterijorden så laddar den inte som den ska.

Egen företagare
201 Inlägg
22 november 2006
#4
740 brukar ha problem i elcentralen vid ljusrelä,brända anslutningar+def glödtrådsvaktsrelä+dito anslutningar,har även haft in 740 med dålig kontakt i elkontaktstycke vid höger a stolpe,matning till ljusreläet

Escalade
45 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
#5
Nu har jag kollat och fixat, alla kablar till generatorn var avbrända så de var ju inte så konstigt att den inte laddade tongue
Men det jag har nu är att alla lampor i bilen slocknar och tänds ibland och sen är det som att motorn misständer kring 3 4 tusen varv och uppåt och ibland går den bra, vet inte alls vad det kan vara, hörde att det kan vara katalysatorn som är trasig men jag vet inte ni kanske kan det bättre smile

Tack för dom tipsen jag fått nu iaf smile

21 761 Inlägg
27 november 2006
#6
Om alla lampor slocknar och tänds ibland så är det fortfarande något strul med någon/några kablar, kan ju vara tillfälliga kortslutningar om du har otur. Det skulle ju även förklara att generatorkablarna var avbrända.

Har du kollat de övriga kablarna vid batteriet och startmotorn?

Escalade
45 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
#7
Har kollat från batteriet till start motorn och från den till generatorn och allt är helt. men har inte kollat några övriga kablar. ska ta och titta. det är som så svårt och kolla fram felet när det bara händer ibland fan kan ju vara vad som helst tongue

Bilmekaniker
84 Inlägg
27 november 2006
#8
du har inte ditt batteri löst typ så att det slår imot o kortsluter, eller någon grov bumpa sladd till slutsteg mm.. Ngt som emellanåt kommer imot jord.. ?

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

Escalade
45 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
#9
batteriet sitter fast och något ljud har ja inte orkat sätta i än. ska pröva idag och ta bort katten och se om jag får den och kanske gå bättre iaf.

3 Inlägg
28 november 2006
#10
Garanterat Ett stor el fel ! Jag har själv råkat ut för detta på min 745! Men de va såpass gammal så jag skrotade den!

Hell_

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
28 november 2006
#11
Jo ett elfel är det ju garanterat, "drar" bilen någon ström över tex natten?

Kolla upp alla komponenter som spökar och en okulärbesiktning av kablar, leta efter sammanband om tex instrument belysningen lyser vid heljus eller halv ljus eller utan ljus mm. Hittar man ett samanband som är permanent så kan man avgränsa sig lite och gå in å kolla lite noggrannare på just den "linjen".

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Escalade
45 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#12
Den drog ström när kablarna var avbrända till generatorn men nu funkar det fint drar inte nått under natten. och det här när lamporna blinkar händer väldigt sällan numera efter jag fixade kablarna till generatorn men det är skumt när det händer. Jag får ta en grundlig genomgång och kolla alla kablar.

Mitt största problem nu är att den som inte vill varva ur, det är som att den har en varvtals regulator fast håller man full gas ett litet tag så då varvar den ur fullt. Och ibland (väldigt sällan) går den kanon fint. knepigt.

tack för alla svar

Mvh. Loffe


Sök