4261
Sök

Volvo 944 -91' Hastighetsmätaren har gett upp...

10 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#1
Halloj!

Som sagt har jag en 944 -91' som hastighetsmätaren har gett upp på,
Dock så fungerar tripp-mätaren (+allt annat)
Nån som vet vad det kan vara? Om de är själva mätaren eller om de kan vara givaren?

Tack på förhand!
Mvh

871 Inlägg
19 mars 2014
#2
80% av gångerna är det mätarhuset (jääätte vanligt på 91-92!)

Men annars brukar de vara kablarna i kontakten på bakaxeln! smile

Edit: om trippen funkar får den ju signal från givaren.. alltså bara att jaga rätt på ett nytt mätarhus! smile
Senast redigerat av beckstroem (19 mars 2014)


10 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#3
Okaj, ska plocka ner å kolla de!
Men om de nu är mätaren. Brukar man kunna fixa det själv eller är det ett jävla pillgöra?

695 Inlägg
19 mars 2014
#4
Själva hastighetsmätaren kan du nog tyvärr inte fixa. Men du kan nog ta en fungerande hastighetsmätare från skroten och byta från skrotens miltal till ditt smile


10 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#5
Okej, anade detta.
Tack för svaren smile

10 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#6
Har ni några tips på hur man ska rätta till miltalen, hur ska man bära sig åt?
Har inte sett hur det ser ut bak på mätaren, kanske är uppenbart hur man gör... men jag slänger upp frågan här i alla fall, sålänge smile

695 Inlägg
20 mars 2014
#7
Sjobergaren skrev:
Har ni några tips på hur man ska rätta till miltalen, hur ska man bära sig åt?
Har inte sett hur det ser ut bak på mätaren, kanske är uppenbart hur man gör... men jag slänger upp frågan här i alla fall, sålänge smile

Tyvärr kan jag inte svaret. Men är du smart så testar du på en som är på skroten, så gör det inget om du tar sönder den smile


871 Inlägg
20 mars 2014
#8
Surric skrev:
Sjobergaren skrev:
Har ni några tips på hur man ska rätta till miltalen, hur ska man bära sig åt?
Har inte sett hur det ser ut bak på mätaren, kanske är uppenbart hur man gör... men jag slänger upp frågan här i alla fall, sålänge smile

Tyvärr kan jag inte svaret. Men är du smart så testar du på en som är på skroten, så gör det inget om du tar sönder den smile

Eftersom det mätarhuset han har nu är värdelöst, så är det ju lika bra han testar på det när han fått tag i ett nytt? :p


695 Inlägg
20 mars 2014
#9
beckstroem skrev:
Surric skrev:
Sjobergaren skrev:
Har ni några tips på hur man ska rätta till miltalen, hur ska man bära sig åt?
Har inte sett hur det ser ut bak på mätaren, kanske är uppenbart hur man gör... men jag slänger upp frågan här i alla fall, sålänge smile

Tyvärr kan jag inte svaret. Men är du smart så testar du på en som är på skroten, så gör det inget om du tar sönder den smile

Eftersom det mätarhuset han har nu är värdelöst, så är det ju lika bra han testar på det när han fått tag i ett nytt? :p

Ja jo sant smile


1 008 Inlägg
21 mars 2014
#10
Om du har lite lödvana, eller känner nånn som har går det att fixa rätt enkelt ,Det vanligaste felet brukar vara några spruckna lödningar eller utbyte av nånn elektrolytkondensator.. i mer sällsynta fall är det avbrott i spolen.


10 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#11
Ska se om jag kan fixa de själv då smile

10 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#12
Om inte, är alla 940:ins mätarhus lika dana och passar? (Tex en 96's mätarhus i min 91'?)
Med undantag då om de är turbo eller inte självklart.

871 Inlägg
10 april 2014
#13
Sjobergaren skrev:
Om inte, är alla 940:ins mätarhus lika dana och passar? (Tex en 96's mätarhus i min 91'?)
Med undantag då om de är turbo eller inte självklart.

Nej.


10 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#14
Okej nehe, vilka passar till vilka eller har alla årsmodeller varsitt "eget"?

2 266 Inlägg
10 april 2014
#15
Årsmodell91-92, 93-94, 95-98 är de uppdelat i instrumentväg på 940.

svetsdiff !!!

10 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#16
Okej, då vet jag! Tackar å bockar!
Någon som vet hur man ställer om miltalen? För min har gått 23xxx och därför tycker jag det är lite synd att de ska stå att den har gått skit långt. Eller hur har ni burit er åt med detta problemet?

10 april 2014
#17
Har du kollat tändstiftet?

150 Inlägg
24 april 2014
#18
Det ska gå o löda, min hastighetsmätare fungerade inte. Fanns en gubbe som drev en egen liten verksamhet här i närheten. Han lödde ihop någon på baksidan, efter det fungerade den som vanligt.. Kostade förvisso 1000 kr, men väl värt de i efterhand smile

Är man duktig på o löda och vet vart man ska hållas kan man göra det själv!


313 Inlägg
24 april 2014
#19
Man behöver inte ens vara duktig, bara noggrann och försiktig. Lika bra att gå över alla lödpunkter , annars pajar något annat snart, typ laddlampan och då laddar inte generatorn. <<<--- Egen erfarenhet wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 april 2014
#20
940Pandan skrev:
Det ska gå o löda, min hastighetsmätare fungerade inte. Fanns en gubbe som drev en egen liten verksamhet här i närheten. Han lödde ihop någon på baksidan, efter det fungerade den som vanligt.. Kostade förvisso 1000 kr, men väl värt de i efterhand smile

Är man duktig på o löda och vet vart man ska hållas kan man göra det själv!

fjugesta gubben va?   han annonserar på blocket rätt ofta och tror han kan ställa mätaren rätt om man vill ha samma mätarställning.


brukar som sagt vara några lödningar som är problemet oftast.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök