En given prem efter att ha sträckläst tråden. Kul att ni har med beskrivning av HUR och inte bara ATT ni gör saker. Bevisar att det inte är så j*vla komplicerat om man bara delar upp det i delmoment och jobbar logiskt.
Grattis till en bra tråd och en kul bil att jobba på.
UPDATE
Nya kamaxeln och 8 nya lyftare har anlänt Dags att installera.
Vi måste plocka justerskruvarna från de gamla lyftarna eftersom att de inte ingick med de nya.
280° kamaxel
I med lyftarna.
Monterar på överfallen.
Vrider runt på kamaxeln för att kunna mäta ventilspelen med ett bladmått.
Det ska vara 0,25 på avgas och 0,20 på insug. 3st var rätt vid första mätningen. Det är bara att montera ner allt igen och ändra på justerskruvarna.
Nu monterar vi på kamaxelsmörjröret.
Vi bytte till en ny plastvinkel på smörjröret som ofta är en vanlig felkälla.
Vi fixade också grenröret. Det grenröret som hörde till denna topp är sämre än den som sitter på vår andra topp. Men den har en bult som har gått av som vi måste fixa först.
Vi tog en borr för att borra igenom.
Men den var för svag så vi tog fram denna andra världskriget borren. Den borra igenom på 2 sekunder.
Fixar ny gänga.
Så fixat
Nya grenrörspackningar.
Nu monterar vi på insuget och en ny kamrem.
Ny termostat.
Generator på.
Lite elsladdar...
Nästan allt är färgkodat så går inte att sätta fel
Vem är det du kör detta projekt med, är någon polare eller brorsa? Tänkte eftersom du du alltid skriver "vi", kanske missat något..
Haha då har du lyckats ta dig igenom över 500 bilder Om du vill se ännu fler bilder så kan du ögna igenom alla album som hör till projektet. Det finns 5 stycken!
Kul med folk som tar sej an lite mer udda gamla bilar, snarare än dom hett eftertraktade modellerna. Grymt kul att kika igenom denna tråden, och så pedagogiskt som du visar och beskriver så skulle du säkert göra dej bra inom läraryrket. inte för att jag vet vad du gör annars, men ändå liksom.
Hoppas få se en uppstart snart. Kanske göra en video före och efter motorrenovering/trimning, så man får höra skillnaden i sång och gång. Keep up the good work!
Älskar denna tråd, grymt förklarat och kul med bilderna
Kul att du gillar
Rein-O skrev:
Kul med folk som tar sej an lite mer udda gamla bilar, snarare än dom hett eftertraktade modellerna. Grymt kul att kika igenom denna tråden, och så pedagogiskt som du visar och beskriver så skulle du säkert göra dej bra inom läraryrket. inte för att jag vet vad du gör annars, men ändå liksom.
Hoppas få se en uppstart snart. Kanske göra en video före och efter motorrenovering/trimning, så man får höra skillnaden i sång och gång. Keep up the good work!
Vi körde knappt bilen innan vi påbörjade renoveringen för att bromsarna fungerande inte (förutom handbromsen) så det här är enda klippet vi har från den i drift.
Har jobbat som hydraulkonstruktör och har ett generellt tips gällande montering av slangar:
Om man har problem med gummislangar som inte vill sitta, eller som inte vill bli täta. Ta lite däckmonteringspasta på nippeln/slanginsticket (försök att inte få på kopplingens insida). Den gör monteringen lättare och kommer sedan att halvt härda (=ökad friktion i förbandet), vilket skapar ett tätt förband som inte glider. Pastan skapar ingen vidhäftning så det går fortfarande att demontera slangen när klämman har lossats.
Detta funkar på både plast- och metall-nipplar och är väldigt tacksamt om man har hårda slangar som inte vill forma sig efter nippelgeometrin.
En annan sak att tänka på är att förstärkta slangar som den på bilden (med stål, kevlar eller liknande) blir kortare vid trycksättning. lite överlängd är bra så den inte och rycker eller drar i förbandet. Gäller för både invändig och utvändig förstärkning. Stålomspunnen bromsslang är ett typiskt exempel på slang där du vill ga lite överlängd.
Ni kanske redan vet om detta men för andra som följer tråden, och själva tänker bygga om, kan detta vara bra vetskap att ha med i bakfickan.
PS: hoppas det var ok att jag slängde in detta i er tråd.
Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!