2974
Sök

Bygga motor till V40 T4 -99

208 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#1
Jag behöver tips från er proffs motor byggare.
Som tråd titeln säger så skall jag bygga mig en motor ifrån grunden (+300hk).  Så det kommer bli massvis med frågor i denna tråd. Ni som svarar (motivera svaret) kan väl hjälpa mig med att skriva fråge siffran först när ni svarar på någon av frågorna. Jag skall sedan sammanställa allt så det blir överskådligt.

FRÅGOR
1. Vilket motorblock är det bäst att bygga på (skall sitta i en V40 T4 från -99 *** min oranga) ?
2. Vilken topp är det bäst att bygga på ?
3. Lättat svänghjui (för/nackdelar) ?
4. Bränsle reducering (för/nackdelar) ?
5. Planad topp (för/nackdelar) ?
6. Vilka spridare är bäst ?
7. Hur långt orkar original turbon följa med ?
8. Original avgassysten 2,5" eller 3". Kan man mixa storleken (för/nackdelar) ?
9. Vilken kamaxel skulle kunna passa ?
10. Vilken koppling passar bäst till detta bygge ?

Fler frågor kommer i sinom tid

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

354 Inlägg
29 mars 2014
#2
Nu är det är väldigt stor skillnad på om du ska bygga stabil för turbouppgraderingen senare el om du nöjer dig med 301hk..
Mitt tips är bygg för 400hk
Å när vi vet budgeten å mer exakt mål så kommer svaren på dina punkter att besvaras av många!
Kul å lycka till!


208 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#3
rudarmy skrev:
Nu är det är väldigt stor skillnad på om du ska bygga stabil för turbouppgraderingen senare el om du nöjer dig med 301hk..
Mitt tips är bygg för 400hk
Å när vi vet budgeten å mer exakt mål så kommer svaren på dina punkter att besvaras av många!
Kul å lycka till!

Skall bygga stabil tålig motor (300hk) med möjlighet till vidare utveckling i senare skede.
Steg 3 ship finns redan.
Startbudgeten är satt till 15.000:- i första läget.
3" från turbon finns redan.
Bränsleoptimering finns.
T4ans underdel (fas 1) finns redan men vill veta om den är stryktåligare än 2,0 liters turbo underdel. Fas 1

Den viktigaste frågan att få svar på är vilket som är det bästa blocket att bygga på.
Senast redigerat av Volvo-V40-T4 (29 mars 2014)

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

309 Inlägg
30 mars 2014
#4
Volvo-V40-T4 skrev:
rudarmy skrev:
Nu är det är väldigt stor skillnad på om du ska bygga stabil för turbouppgraderingen senare el om du nöjer dig med 301hk..
Mitt tips är bygg för 400hk
Å när vi vet budgeten å mer exakt mål så kommer svaren på dina punkter att besvaras av många!
Kul å lycka till!

Skall bygga stabil tålig motor (300hk) med möjlighet till vidare utveckling i senare skede.
Steg 3 ship finns redan.
Startbudgeten är satt till 15.000:- i första läget.
3" från turbon finns redan.
Bränsleoptimering finns.
T4ans underdel (fas 1) finns redan men vill veta om den är stryktåligare än 2,0 liters turbo underdel. Fas 1

Den viktigaste frågan att få svar på är vilket som är det bästa blocket att bygga på.

Du behöver betydligt mer pengar om du ska "bygga en motor".

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097

Inlägg 8.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Sätt dig och googla runt i några dagar, finns otroligt mycket info om detta ämne.
Men som sagt, du behöver hitta ytterligare en nolla till din budget.
Eller nöja dig med ca 280hk, då kan du klara dig runt 20.000-30.000:-
Senast redigerat av maaw (30 mars 2014)

4 670 Inlägg
30 mars 2014
#5
15000kr räcker inte speciellt långt med att bygga en stabil motor. Tyvärr!


klabbarpan
3 041 Inlägg
30 mars 2014
#6
1: t4 motorn från år 00 är att föredra då denna har den bättre vevhusventen. 98-99 dfunkar med men bör du fräsas upp.

Bara en tidsfråga innan torpis hittar hit och reder ut allt smile


208 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#7
maaw skrev:
Volvo-V40-T4 skrev:
rudarmy skrev:
Nu är det är väldigt stor skillnad på om du ska bygga stabil för turbouppgraderingen senare el om du nöjer dig med 301hk..
Mitt tips är bygg för 400hk
Å när vi vet budgeten å mer exakt mål så kommer svaren på dina punkter att besvaras av många!
Kul å lycka till!

Skall bygga stabil tålig motor (300hk) med möjlighet till vidare utveckling i senare skede.
Steg 3 ship finns redan.
Startbudgeten är satt till 15.000:- i första läget.
3" från turbon finns redan.
Bränsleoptimering finns.
T4ans underdel (fas 1) finns redan men vill veta om den är stryktåligare än 2,0 liters turbo underdel. Fas 1

Den viktigaste frågan att få svar på är vilket som är det bästa blocket att bygga på.

Du behöver betydligt mer pengar om du ska "bygga en motor".

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097

Inlägg 8.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Sätt dig och googla runt i några dagar, finns otroligt mycket info om detta ämne.
Men som sagt, du behöver hitta ytterligare en nolla till din budget.
Eller nöja dig med ca 280hk, då kan du klara dig runt 20.000-30.000:-

200.000 för att bygga en motor på 300hk.
Skall inte bygga en Torpis motor.

Jag har block/topp och massa andra saker.
Jag ville veta vilken underdel som är bäst att bygga på.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

4 670 Inlägg
30 mars 2014
#8
Nu vet jag inte vad just din motor tål i org utförande men låt oss säga

Smidda kolvar?
Smidda stakar?
Acl racelager?
Arp bultar?
Stålpackning?
Kamaxlar

Sen lägger vi till motorarbete som toppdecka, kontrollera toppen + ev plana den, kontrollera vev o polera den. Ballansera motorn med nya grejjerna. O när man ändå renoverar så pass är de ju lika bra o byta vattenpump, kanske oljepump?  Sen koppling, avgassystem, bränslesystem, turbo, kanske annat grenrör?

Som sagt ingen aning om vart org delar tar stopp men stabil motor för mig är en välbyggt motor som tål mer än vad man plockar ur!

Men här förstår du varför folk skriver summorna dom gör! Är org sprut mappningsbart till dom effekterna o får en stabil mapp? Eller måste man/bör byta till eftermarknadssprut? När man börjar punga ner pengar på en motor o allt där omkring är en ordentlig mappning för mig rätt viktig. Dels få den inställd efter just min bil och inte ett universialchip. Men det är jag det smile
Senast redigerat av Japs-Micke (30 mars 2014)


208 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#9
Japs-Micke skrev:
Nu vet jag inte vad just din motor tål i org utförande men låt oss säga

Smidda kolvar?
Smidda stakar?
Acl racelager?
Arp bultar?
Stålpackning?
Kamaxlar

Sen lägger vi till motorarbete som toppdecka, kontrollera toppen + ev plana den, kontrollera vev o polera den. Ballansera motorn med nya grejjerna. O när man ändå renoverar så pass är de ju lika bra o byta vattenpump, kanske oljepump?  Sen koppling, avgassystem, bränslesystem, turbo, kanske annat grenrör?

Som sagt ingen aning om vart org delar tar stopp men stabil motor för mig är en välbyggt motor som tål mer än vad man plockar ur!

Men här förstår du varför folk skriver summorna dom gör! Är org sprut mappningsbart till dom effekterna o får en stabil mapp? Eller måste man/bör byta till eftermarknadssprut?

Tack Micke för en utförlig beskrivning.
Hade väl inte tänkt mig allt detta i första läget iaf.
Portning/planing/bättre ventilation och ev vassare kam i första läget och givetvis nya lager/ringar, vattenpump/oljepump.
Men frågan kvarstår fortfarande .... vilken underdel skall jag bygga på och vilken topp skall jag satsa på.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

4 670 Inlägg
30 mars 2014
#10
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=57698

Trots att denna tråd är så pass gammal så förstår du nog att stabil motor till din kommer kosta pengar.
Senast redigerat av Japs-Micke (30 mars 2014)


309 Inlägg
30 mars 2014
#11
Volvo-V40-T4 skrev:
maaw skrev:
Volvo-V40-T4 skrev:

Skall bygga stabil tålig motor (300hk) med möjlighet till vidare utveckling i senare skede.
Steg 3 ship finns redan.
Startbudgeten är satt till 15.000:- i första läget.
3" från turbon finns redan.
Bränsleoptimering finns.
T4ans underdel (fas 1) finns redan men vill veta om den är stryktåligare än 2,0 liters turbo underdel. Fas 1

Den viktigaste frågan att få svar på är vilket som är det bästa blocket att bygga på.

Du behöver betydligt mer pengar om du ska "bygga en motor".

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097

Inlägg 8.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Sätt dig och googla runt i några dagar, finns otroligt mycket info om detta ämne.
Men som sagt, du behöver hitta ytterligare en nolla till din budget.
Eller nöja dig med ca 280hk, då kan du klara dig runt 20.000-30.000:-

200.000 för att bygga en motor på 300hk.
Skall inte bygga en Torpis motor.

Jag har block/topp och massa andra saker.
Jag ville veta vilken underdel som är bäst att bygga på.

När du skriver att du ska bygga en motor ifrån grunden så antar jag att den ska vara helt jäkla nyrenoverad till 100%.
Då passar man väl även gärna på att stoppa i rätt grejer direkt.
200.000;- för 300hk vet jag inte vad du fick ifrån.. inte ens sagt. Jag sa ca 280hk alltså typ 300hk kan du få för ca 20-30k beroende på.
Att du har block och topp betyder inte mycket ur ekonomiskt perspektiv.

Vilket block du ska använda samt en jäkla massa bra information finns i länkarna.

208 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#12
rudarmy skrev:
Nu är det är väldigt stor skillnad på om du ska bygga stabil för turbouppgraderingen senare el om du nöjer dig med 301hk..
Mitt tips är bygg för 400hk
Å när vi vet budgeten å mer exakt mål så kommer svaren på dina punkter att besvaras av många!
Kul å lycka till!

Eftersom jag inte vill ha mer än MAX 300hk så borde jag klara mig på ca 50.000:-
Fortfarande är inte första frågan besvarad ........  :-(
VILKEN botten och topp skall jag satsa på ???

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

4 670 Inlägg
31 mars 2014
#13
Volvo-V40-T4 skrev:
rudarmy skrev:
Nu är det är väldigt stor skillnad på om du ska bygga stabil för turbouppgraderingen senare el om du nöjer dig med 301hk..
Mitt tips är bygg för 400hk
Å när vi vet budgeten å mer exakt mål så kommer svaren på dina punkter att besvaras av många!
Kul å lycka till!

Eftersom jag inte vill ha mer än MAX 300hk så borde jag klara mig på ca 50.000:-
Fortfarande är inte första frågan besvarad ........  :-(
VILKEN botten och topp skall jag satsa på ???

Har du ens kikat i länkarna? Står klart o tydligt vilken botten som är bäst att bygga på


4 670 Inlägg
31 mars 2014
#14
Allmänt bra att veta om 2.0t samt T4

Torpis sammanfattar lite tumregler och vanliga frågor kring motorerna i S40/V40 98-04


Grundinfo om motorerna

T4 98-99 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.5:1)  tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk)  14T turbo med #5 avgashus

T4 -00 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.5:1)  tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk)  14T turbo med #5 avgashus. 00-> har bättre vevhusventilation samt mekansika tryckare i toppen vilket är till fördel när man trimmar upp till -300hk.

t4 01-03 har 83mm borrning, dessa bör man ej köra över 260hk i längden då cylindrarna spricker med tiden. (http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg) Motorn tål även den ca 300hk om man vågar chansa med de tunna fodren. 14T turbo med #5 avgashus

2.0t  98-99 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk.  (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus

2.0t -00 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk.  (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus. 00-> har bättre vevhusventilation samt mekansika tryckare i toppen vilket är till fördel när man trimmar upp till -260hk.

2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt.  mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk. (http://www1.garaget.org/gallery/archive … zhnn17.jpg) 12T turbo med #5 avgashus

T4 98 är kända för att ha dålig styrbox och allmänt varierande kvalitet. T4 -98 steg 3 går ofta lika med T4 -03 original.

Laddtryck

Bilarna har elektronisk reglering av laddtrycket via en magnetventil som sitter monterad på luftburken. T4 laddar 0.8-0.9bar med grundladd på 0.5bar (ungefär halva laddtrycket) 2.0t laddar 0.4-0.6bar, följdaktligen grundladd på 0.25bar.  Grundladd eller GLT kontrolleras genom att elkontakten på magnetventilen kopplas bort och bilen provkörs med en kaibrerad tryckmätare. Stämmer inte grundladdet så är något fel. Det kan vara tryckklockan, luftläckage, trasig turbo etc. Lämna in bilen på felsökning. Ofta är det så att Fas2-bilar laddar lite mer medans Fas1 laddar lite mindre.  Endast Fas2 reglerar spikning med sänkt laddtryck.

Intercooler

Original intercooler eller laddluftkylare klarar sig bra upp till T4 Steg 3, dvs 260hk ungefär, efter det vinner man mycket på att uppgradera till en intercooler modell kraftigare. Det finns uppgraderingskit att köpa för både frontmatad variant och en modell som ersätter en original intercooler på originalplatsen.

Vid uppgradering till större turbo än 14T så är en uppgraderad intercooler ett måste, insugsluftens temperatur sticker iväg och motorstyrningen reagerar med att dra ner effekten.


Allmänt bra att veta gällande effekt över 300hk

Skall man trimma vidare över 300hk så behöver man byta vevstakar. Väljer man -00 så har det blocket uppfräst vevhusventilation  (http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/stamps.jpg)  , väljer man 98-99 får man fräsa denna själv. 98-99 har kolvar med längre avstånd från kolvtopp till första ringen vilket är att föredra. Sannolikt har även 98-99 tunnare kolvringar vilket är lämpligt om man vill varva över 7000rpm. (vet ej om 00->har tunna ringarna) Original kolvar har körts upp till 463hk/550Nm mig veterligen.

Med andra ord, T4 -00 är bästa modellen i "original" eller oöppnad, medans man bör välja en 98-99 om man siktar på upp till 500hk och inte vill investera i smidda kolvar.

Kan även tillägga att T4 98-00 har 1855cc = 1.9liter   2.0t 98-04+T4 01-03 har 1947cc mao 1.9liter

Ytterlgiare tillägg, skall man över 300hk så renoverar man ändå hela motorn, i samband med detta är kostnaden för ett nytt block av rätt årsm(98-99) försummbar... mao över 300hk så spelar det ingen roll vad det står för emblem på bakluckan, man stoppar ändå i rätt motor.

En liten lathund som stämmer hyffsat bra http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097

Växellådorna, M56

Växellådan är mycket stark, även med många mil på nacken så håller de riktigt bra. Samma växellåda sitter i 850/V70, håller bra även där och då i en tyngre bil. Uppgraderar man växellådan med en diffrentialbroms så håller den upp till 800hk/750Nm. Utan diffbroms så kan diffrentialen skära om man gör en "enhjulsburn". Det rullar ett dussintal S40 i Sverige med 4-500hk och upp till 600Nm, dessa bilar används dagligen och det är sällsynt att växellådor går sönder utan att man misshandlat dem, exempelvis växla utan att koppla ur (vid kopplingshaveri).

2.0t har en växellåda med högre utväxling än T4, denna växellåda används av de allra flesta som trimmar seriöst. Motorn har ett brett register och man vinner på att inte växla så ofta helt enkelt.

Över 500hk så är det inte dumt att köpa sviktstålsdrivaxlar från exempelvis Dione i Uppsala. Kraftig koppling ger våldsamma ryck som kan rensa dreven, sviktstålsaxlarna eliminerar detta och lådan håller.


Styrsystemet

Volvo X40 använder ett styrsystem från Siemens, det är ett udda val och inte många klarar av att hantera spruten fullt ut. Det är exempelvis lätt att höja laddtryck och bränsle samt justera tändning, men det är snudd på omöjligt för oss dödliga att hitta accpump eller förstå hur de olika mapparna korrelerar till varandra. Styrsystemet har lite egenheter för sig, byter man tex till ett snäpp större turbo utan att mappa om så blir det så varmt att motorn smälter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924

Jompa har testat och sammanfattat kring styrsystemets oförmåga att hantera pystrim.
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866


Lättryck till fulltryck/2.0t till T4 -Har du läst hela inlägget så förstår du att detta enbart gäller för 2.0t 98-00

I och med att du läst ovanstående så vet du nu att det skiljer en hel del mellan olika motorer, men det finns också likheter. Dessa likheter kan man utnyttja till sin fördel.

Exempelvis kan man kombinera en 2.0t 98-00 med turbo samt mjukvara från en T4(turbon passar bolt on medans mjukvaran kräver en van chippare för att fixa), total kostnad 6000kr och vips har man 235hk. ...nej man kan inte använda styrbox från en T4 eftersom styrbox är ingift med imobilizer och nyckel. Du behöver alltså styrbox, immobilizer, nyckel och följdaktligen tändningslås och gärna dörrlås från SAMMA bil.

Väljer man dessutom sportavgassystem så har man effekt motsvarande en T4 steg 3, dvs 260hk, total kostnad ungefär 10000kr. Man skall dock vara medveten om att 2.0t blocken med 83mm borr inte är några under beträffande hållfasthet. Det är inte ovanligt att dem spricker i cylinderväggarna (se exempelbild ovan). Min egen 2.0t med 15000mil på mätaren höll ca 2000mil med 286hk. Jag har stött på en 2.0t med 14T turbo och ca 1.1bar laddtryck(~240hk) som sprack vid ca 10000mil

Har man tur så håller kopplingen annars tillkommer byte till T5:ans koppling.

Info från Torpis



Sök