3031
Sök

Irriterande ljud vid svänging!

Four rings to rule them all
227 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej,

skulle precis beställa nya fälgar, och precis innan jag kom hem så började bilen låta i rondellen.. Speciellt vänstra sida tyckte jag låter mer än höger. Insåg för 4-5 dagar sedan att det i princip inte fanns någon Servoolja kvar allts i behållaren, så jag fyllde på den nyss och antog att ljudet kommer att försvinna.. Men det gjorde det inte. Vad tror ni kan vara felet?
MVH

21 Inlägg
31 mars 2014
#2
Det ska väll vara ett slutet system?? Borde kolla först kanske var det läcker någonstans. Det kan inte vara något hjullager annars som ljudet kommer ifrån? Ägaren som köpte min blåa fick byta när bilen gått 6000mil, då var det slut på ena sidan, vet inte vilken sida bara.

Four rings to rule them all
227 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#3
Knudsen skrev:
Det ska väll vara ett slutet system?? Borde kolla först kanske var det läcker någonstans. Det kan inte vara något hjullager annars som ljudet kommer ifrån? Ägaren som köpte min blåa fick byta när bilen gått 6000mil, då var det slut på ena sidan, vet inte vilken sida bara.

Verkar inte läcka någonstans. Nivån är densamma som vid påfyllnad. Det är mycket möjligt...

Märkte dock nu att det låter i framvagnen vid olika tillfället. Prövade o rulla i liten nedförsbacke i tomgång och tvärbromsa, även då lät det. Testade även att stanna helt och rulla igång försiktigt i ettans växel och även då lät det som gnisslande ljud.

Trodde att det var fjädrarna eftersom de är bytta (bilen är sänkt) så jag stannade till o gungade loss bilen men hörde inga missljud..

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#4
Vart på besiktning men besktningshubben kunde inte finna något fel.. Påpekade även att jag hörde ett missljud men det enda han kunde tänka sig som lät var "broms skyddet" som typ kan böja sig eller till o med rosta. Så han föreslog att jag skulle kolla upp det.

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#5
Monterade precis på nya fälgarna, kontrollerade samtidigt att broms skyddet inte var böjt eller dylikt, men det var det inte. Så körde jag en sväng, ca 15 minuter och kände på bromsarna och skivorna och dem var glödheta, körde inte hårt, några hårda inbromsningar gjorde jag.. kände även någon konstig lukt..

Stannade i en nedförsbacke i friläge och lät bilen rulla och gjorde ett par hårda inbrosmingar, hör något vinande ljud från både fram och bakdel.. ??

Bilen var på besiktning för ett par dagar sedan. 3,0 fram är det kvar på beläggen och bak 2,8.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 april 2014
#6
BMW-318 skrev:
Monterade precis på nya fälgarna, kontrollerade samtidigt att broms skyddet inte var böjt eller dylikt, men det var det inte. Så körde jag en sväng, ca 15 minuter och kände på bromsarna och skivorna och dem var glödheta, körde inte hårt, några hårda inbromsningar gjorde jag.. kände även någon konstig lukt..

Stannade i en nedförsbacke i friläge och lät bilen rulla och gjorde ett par hårda inbrosmingar, hör något vinande ljud från både fram och bakdel.. ??

Bilen var på besiktning för ett par dagar sedan. 3,0 fram är det kvar på beläggen och bak 2,8.

Say what?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

72 Inlägg
7 april 2014
#7
Vid de tjockleken du anger är det väl dags att byta?

Avstängd
10 388 Inlägg
7 april 2014
#8
volvo-s40v40 skrev:
Vid de tjockleken du anger är det väl dags att byta?

Ja, och några exakta mätningar på beläggens tjocklek gör då inte besiktningen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

128 Inlägg
7 april 2014
#9
Bromsoks kolvarna rör sig antagligen inte fritt så beläggen ligger an mot skivorna.

Fråga någon om hjälp att motionera okkolvarna fram och tillbaka samtidigt som ni smörjer dom så blir det bra.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#10
volvo-s40v40 skrev:
Vid de tjockleken du anger är det väl dags att byta?

Det är det väl inte ?? Ju mer tjocklek desto bättre? 3,0 vänster fram, 2,9 höger fram
2,8 vänster bak och höger bak.. Det är väl bra värden? Det sa besiktningsubben iallafall

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#11
bertell skrev:
Bromsoks kolvarna rör sig antagligen inte fritt så beläggen ligger an mot skivorna.

Fråga någon om hjälp att motionera okkolvarna fram och tillbaka samtidigt som ni smörjer dom så blir det bra.

Montera ner beläggen fram , smörja och sedan montera tillbaka?

Sir
935 Inlägg
7 april 2014
#12
BMW-318 skrev:
volvo-s40v40 skrev:
Vid de tjockleken du anger är det väl dags att byta?

Det är det väl inte ?? Ju mer tjocklek desto bättre? 3,0 vänster fram, 2,9 höger fram
2,8 vänster bak och höger bak.. Det är väl bra värden? Det sa besiktningsubben iallafall

Det är inte vad som är kvar. Då skulle det bara vara 3 mm enligt dig och då är det slut.

Det är bromsvärdena, hur bra dom tar man mäter enligt deras apparatur.
Det är bra bromsvärden men klossarna tjocklek är det inte.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#13
marcus80 skrev:
BMW-318 skrev:
volvo-s40v40 skrev:
Vid de tjockleken du anger är det väl dags att byta?

Det är det väl inte ?? Ju mer tjocklek desto bättre? 3,0 vänster fram, 2,9 höger fram
2,8 vänster bak och höger bak.. Det är väl bra värden? Det sa besiktningsubben iallafall

Det är inte vad som är kvar. Då skulle det bara vara 3 mm enligt dig och då är det slut.

Det är bromsvärdena, hur bra dom tar man mäter enligt deras apparatur.
Det är bra bromsvärden men klossarna tjocklek är det inte.

Oj, ursäkta mig.. Misstog lite på det hela. Klart det är bromsvärden. Tack!

128 Inlägg
7 april 2014
#14
Jag läste att dina skivor var heta fast du tagit det lugnt så tänkte att det är möjligt att dom ligger ann. Kan även orsaka gnissel när dom blir varma.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#15
bertell skrev:
Jag läste att dina skivor var heta fast du tagit det lugnt så tänkte att det är möjligt att dom ligger ann. Kan även orsaka gnissel när dom blir varma.

Har dock aldrig känt på dem tidigare vid "noramlkörning" så vetefan om de blir varma vanligtvis. Men denna gången var det inget vanligt gnissel ljud som man annars hör på vissa bilar. Utan det var ett mer starkare ljud, lite svårt att förklara. Klonkande ljud ungefär. Ska försöka få det på film imorgon smile
Tack för alla svar än så länge.

128 Inlägg
7 april 2014
#16
Hur långt har kärran gått?

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#17
bertell skrev:
Hur långt har kärran gått?

15k precis.

128 Inlägg
7 april 2014
#18
Det är möjligt att det kan vara någon bussning. Tex den stora som håller länkarmen. Om man inte släpper axelbulten när man sänker en bil och sedan spänner den efteråt så kan den med tiden dra loss sig så den börjar gnissla. Vi var med om det på en skoda fabia. När vi hissa upp bilen kunde vi ta tag i hjulet och dra det fram och tillbaka en bit till och med ca 1 cm glapp.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#19
bertell skrev:
Det är möjligt att det kan vara någon bussning. Tex den stora som håller länkarmen. Om man inte släpper axelbulten när man sänker en bil och sedan spänner den efteråt så kan den med tiden dra loss sig så den börjar gnissla. Vi var med om det på en skoda fabia. När vi hissa upp bilen kunde vi ta tag i hjulet och dra det fram och tillbaka en bit till och med ca 1 cm glapp.

Hmm.. bra där. Kan nästan tänka mig att det är något sånt. Så jag ska alltså lyfta upp bilen och försöka gunga hjulen fram o tillbaka o se ifall det är något glapp? Något mer jag kan göra under tiden den är uppe på liften för at felsöka?

Four rings to rule them all
227 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#20
Glömde påpeka att det känns som att ljudet kommer från alla 4 däck.. ? Dock är det svårt att vara helt säker på det när man sitter i bilen och försöka lyssna efter missljud.


Sök