3579
Sök

Bilnasare med privatreggade bilar

12 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#1
Vad beror det på att många blocketannonser har bilnasare (Jalles Bil & Däck, Autorisma mfl) som annonsörer, men bilarna registrerade på privatpersoner?

Jag tycker detta luktar skumt. Är det en bilhandlare jag köper bilen av eller är det en privatperson? Priserna brukar ligga på privatpersonnivå, men eftersom en handlare är inblandad, och han skall tjäna sina pengar, så torde sannolikheten för mätarskruvning, bortkomna serviceböcker o dyl vara väsentligt högre än om man köper av en "svensson" direkt.

Är ute efter en Avensis (skämmigt, jag vet, men jag är familjefar!) och då verkar det finnas två huvudsakliga varianter:

1. Toyotahandlaren, med juste servicebok och ordning på papperen. Visst kostar det kanske 10-15.000 kr mer än från en privatperson, men risken att torska på ett vrak torde vara väsentligt lägre, plus att de ger någon form av garanti mot riktigt allvarliga fel.
2. Privatpersoner som haft bilen länge och har alla papper i ordning. Här KAN iofs motorn rasa imorgon, men det händer i princip aldrig om servicen är skött, och priset är som sagt lägre.

Varför skulle man välja att köpa av en nasare med privatreggade bilar? Är jag paranoid?

Forummoderator
18 011 Inlägg
1 april 2014
#2
Handlare tar ofta in försäljningsuppdrag. Alltså en person som de oftast känner ska sälja sin bil och den får stå hos handlaren. Då köper du bilen av en privatperson även om affären har gått igenom en handlare och denna är skyldig att lämna garanti så brukar de inte göra detta.

En Avensis köps med fördel av en gubbe med keps som vårdat den som ett barn i ett antal år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
Handlare tar ofta in försäljningsuppdrag. Alltså en person som de oftast känner ska sälja sin bil och den får stå hos handlaren. Då köper du bilen av en privatperson även om affären har gått igenom en handlare och denna är skyldig att lämna garanti så brukar de inte göra detta.

En Avensis köps med fördel av en gubbe med keps som vårdat den som ett barn i ett antal år.

OK, det låter ju inte såå ruffligt, men jag försöker nog med en kepsgubbe framför nasarfirmorna i så fall. smile

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 april 2014
#4
Snubb skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Handlare tar ofta in försäljningsuppdrag. Alltså en person som de oftast känner ska sälja sin bil och den får stå hos handlaren. Då köper du bilen av en privatperson även om affären har gått igenom en handlare och denna är skyldig att lämna garanti så brukar de inte göra detta.

En Avensis köps med fördel av en gubbe med keps som vårdat den som ett barn i ett antal år.

OK, det låter ju inte såå ruffligt, men jag försöker nog med en kepsgubbe framför nasarfirmorna i så fall. smile

Vissa mindre nogräknade handlare sätter detta i system och köper in bilar de skriver på släkt och vänner och säljer den som "privat" förmedling. Så slipper de skatta... Så det kan vara mycket tveksamt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 135 Inlägg
2 april 2014
#5
nog mer av skattetekniska skäl och även för att slippa ta ansvar för fel fordonet har.

så tolkar jag det iallfall.  köper man en bil på det sättet så ska det vara billigare än privat köp typ

Kör fort så hinner inget hända...

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
3 april 2014
#6
Kan man om man vill vara noga, få kontakta privatpersonen och fråga frågor som bara den riktiga ägaren av bilen kan? Isåfall vet man iallafall att det är grönt på den fronten.


100 Inlägg
3 april 2014
#7
Finns ju firmor som enbart har i uppdrag att försöka få din bil såld, dom lägger ut annonser o raggar kunder ect medans du åker runt i din bil som vanligt undertiden. Så ar dom en procent om bilen blir såld genom deras annnser.


Sök