3044
Sök

855 T5 - Turbon ryker & luktar bränt

4 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#1
Då var det dags för första inlägget här.
Jag och en polare rengjorde vevhusventilationen på min T5'a i helgen. Det var olja överallt och slangarna var antingen trasiga eller satt inte fast.. så vi rengjorde och bytte ut slangarna. Efter det att vi gjort detta så luktar det ibland bränt (lite krut-aktigt..), och gasar man på lite så turbon laddar så fylls hela bilen med vit/grå rök och luktar förbannat illa. Jag testade att ta bort slangen som går till insugsröret på turbon, och då går den som den gick förut (den satt inte fast innan vi rengjorde heller). Så antagligen så kommer det olja från vevhusventen trots att vi precis rengjort/bytt? Det verkar i alla fall ha något med den slangen att göra.
Är det någon som har någon idé vad felet kan vara? sad Vi gjorde för övrigt engine-flush och oljebyte i samma veva.

Tack på förhand.
Senast redigerat av tommyjansson (12 april 2018)


A.Sörman
1 299 Inlägg
7 april 2014
#2
Koppla alla slangarna igen. Det skadar inte mer än å köra med dom lösa är en sak som är säker. Läcker den olja någonstans kanske från oljelocket/returen från turbon det brukar lukta riktigt illa.


4 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#3
Drunk skrev:
Koppla alla slangarna igen. Det skadar inte mer än å köra med dom lösa är en sak som är säker. Läcker den olja någonstans kanske från oljelocket/returen från turbon det brukar lukta riktigt illa.

Går inte att vara i bilfan när det börjar ryka.. så den får vara ur tills i helgen när jag får chans att kolla på det.
Har fått ett tips att det kan vara stopp i tråget, som gör att det pressas upp olja i vevhuset, vilket låter rimligt, med tanke på att allt annat är rengjort. Ska försöka kolla på det i helgen!
Senast redigerat av tommyjansson (7 april 2014)


A.Sörman
1 299 Inlägg
7 april 2014
#4
Har du stopp så ska du nog inte köra för då skär den rätt snart. Om du har oljestickan lite upp lyft å låter bilen stå å gå ryker det då därifrån så är det fortfarande något som är dåligt med vevhusventen eller (stop) i tråget


4 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#5
Drunk skrev:
Har du stopp så ska du nog inte köra för då skär den rätt snart. Om du har oljestickan lite upp lyft å låter bilen stå å gå ryker det då därifrån så är det fortfarande något som är dåligt med vevhusventen eller (stop) i tråget

Jo, jag har gjort detta. Det måste vara stopp i tråget. Den får nog rullas bort till lokala bilmeken någon dag, så slipper jag ligga på grusuppfarten hela helgen och upplysa grannarna om mitt dåliga ordförråd.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 april 2014
#6
om bilen fylls med rök så är det något ni har missat, för ifall alla slangar är täta (stopp eller ej) så hamnar all olja i insuget igenom motorn och ut i avgassystemet...

så någon slang är lös någonstans... annars luktar det bara bakom bilen oavsett hur täpt det är...

btw, hade ni oljefällan borta? det är den vikitigaste att rengöra (stor svart burk på motorn under insuget)
Senast redigerat av Xoff (8 april 2014)



Sök