Jag tror framtiden ligger emot högpresterande Etanolmotorer i hybrid med Elmotor.
Säg en etanolmotor med turbo och ett komp på 14:1, leanburn teknik på låglast och en återgång till fullständig förgasning (förångning av etanolen) innan den förbränns i cylindern.
Jag tror inte det är omöjligt att närma sig 0,3-0,5 l/mil etanol på landsväg med den tekniken, stadskörning på eldrift, elassisterad acceleration och regenerativ broms.
Så skulle jag jobbat om jag ville bygga miljömotor. Sen lägger man till en BRA katalycator som tar hand om Nox gaser som kommer bildas i.o.m. Leanburn (lamda > 1,2)
Etanolen i sig går att tillverka ren. (Säger inte att det görs idag).
Med vänlig hälsning, Z
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...