2738
Sök

Laddtryck

34 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#1
Hej alla! skulle behöva lite hjälp! Min kära volvo 855 T5 laddar 0.4-0.5 och har fått höra att dom ska ladda 0.6-0.7, tror ni det är nått fel eller behöver jag inte oroa mig? den går upp o ned mellan 0.4 o 0.5 när jag gasar fullt, mätaren typ svajar upp o ned eller hur man ska förklara!


Forummoderator
26 351 Inlägg
14 april 2014
#2
Några felkoder?
Har du bytt magnetventilen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 679 Inlägg
14 april 2014
#3
Om du pluggar ur magnetventilen, blir det nån skillnad? smile


34 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#4
hur gör jag det? tongue


1 679 Inlägg
14 april 2014
#5
killerbunny skrev:
hur gör jag det? tongue

Finns ett kontaktstycke på den som bara kopplar bort, borde sitta på sidan av luftburken om du har den kvar, svart sak som det går tre slangar ifrån smile
Kopplar du ur den och den beter sig likadant så borde det vara mv:n som bråkar med dig smile


34 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165220/165220-10268e2a436e223cfa145d997416b1af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165220/165220-a342dd39a1f71888274ef608b3cb2e33.jpg

Är det den på första bilden? eller kan du ringa in vart den bör sitta på andra bilden? smile


4 822 Inlägg
14 april 2014
#7
den som är i mitten på första bilden är ju tomgångsmotorn wink

magnetventilen (TCV) borde vara någonstanns i närheten av luftfiltret, är en rund eller fyrkantig (beroende på årsmodell) plast grej som det går 3st slangar samt 1 kabel till.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

34 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#8
Christian S skrev:
den som är i mitten på första bilden är ju tomgångsmotorn wink

magnetventilen (TCV) borde vara någonstanns i närheten av luftfiltret, är en rund eller fyrkantig (beroende på årsmodell) plast grej som det går 3st slangar samt 1 kabel till.

Har fått höra att turbon kan ta stryk som fan av att man kopplar ifrån den, stämmer det? tongue
Senast redigerat av killerbunny (14 april 2014)


Forummoderator
26 351 Inlägg
14 april 2014
#9
killerbunny skrev:
Christian S skrev:
den som är i mitten på första bilden är ju tomgångsmotorn wink

magnetventilen (TCV) borde vara någonstanns i närheten av luftfiltret, är en rund eller fyrkantig (beroende på årsmodell) plast grej som det går 3st slangar samt 1 kabel till.

Har fått höra att turbon kan ta stryk som fan av att man kopplar ifrån den, stämmer det? tongue

Man kan ju gasa lite försiktigt också..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 822 Inlägg
14 april 2014
#10
om man tar bort kontakten till tcv:n så går den på grundladdtrycket alltså förspänningstrycket på wastegateklockan, glt på en 850 turbo/T5 har jag för mig ligger på ca 0,4 sen pyser tcv:n upp laddtrycket med hjälp av programvaran i ecu:n till ca 0,6 vilket dom ju laddar orginal.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

34 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#11
Christian S skrev:
om man tar bort kontakten till tcv:n så går den på grundladdtrycket alltså förspänningstrycket på wastegateklockan, glt på en 850 turbo/T5 har jag för mig ligger på ca 0,4 sen pyser tcv:n upp laddtrycket med hjälp av programvaran i ecu:n till ca 0,6 vilket dom ju laddar orginal.

Nu känner jag mig lite smått tappad efter detta svar, förstod ca 20% av ditt svar wink



Sök