Kan inte annat än hålla med där, Powe_R.
Så länge någon har råd att finansiera bilen han kör, vad spelar det då för roll för någon annan om den är från 1977 eller flång ny, eller om den är kontant betald eller ej?
Jag litar väl på att vuxna människor kan se själva om de har utrymme i budgeten för bilen de handlar eller ej, och gör de inte det, så är det ju deras huvudvärk.
Det finns nog ingen som köper sin privatbil för att tjäna pengar på innehavet, för det är en kostnad att ha bil oavsett vilken. Och köper man en dyrare bil så är det troligen för att man av en eller annan anledning vill ha den, och då skiter man nog i huruvida man åker så otroligt billigt i en 240 eller ej. Alla har råd att köpa en 240, så den som vill ha en köper nog en, och det är inget kriminellt att vilja ha en bil som kostar mer än en 240?
Men det här är ju iofs. Garaget, där vissa tycker det är suspekt om man är 30+, har fast jobb och har råd att köra en 10 år gammal S60. Undrar vad som är nyaste bilen som är OK att äga för att inte bli ifrågasatt här? Skall man gissa på BMW E36? Gärna med rostig huv, gulfilmade strålkastare och plåtfälgarna plastidippade i neonrosa eller spygrönt?
Och köper man en ny bil så är det nog väldigt sällan man bryr sig om huruvida den håller 30 år eller ej, då de flesta byter innan dess. Men jag vet inte jag det här snacket om att bilarna höll så bra på 80-talet och det kommer de inte dagens bilar att göra...
Vilka 80-talsbilar ser man ute i trafiken idag? Mest Volvo, BMW, Mercedes,VW/Audi, någon Saab osv... Bilar som faktiskt hade en god grundkvalitet och höll ihop relativt bra. Det såldes även en himla massa skrot vilka föll in i glömska redan då skrotpressarna tuggade i sig dem på löpande band på 90-talet. Eller hur ofta ser du en Ford Escort LX idag? En Talbot Horizon? Osv.