3374
Sök

Har folk blivit rika eller har de tagit lån vid bilköp?

Tekniker
221 Inlägg
17 april 2014
#141
Modj skrev:
_XenoX_ skrev:
Med tanke på vad en fin kostar JA!. Menar du att V70 skulle vara en bättre bil på något sätt?
Vad har 240n gjort er?? Fattar verkligen inte era issues!

Haha! Humor!
Hur gammal är du igentligen och vilken verkstad jobbar du på eftersom du säger dig ha så stor kunskap om hur dåliga nyare bilar är?

Tillräckligt!


414 Inlägg
18 april 2014
#142
Det bästa är när folk som rullar runt i 5000:- häckar ser ner på folk som tar lån på sina bilar (Som då ibland har lagt 15 deras bilar i kontantinsats och betalar 1.5 deras bil i avbetalning per månad) och tycker att dessa kredit människor inte egentligen har råd med bilen...

Är ingen förespråkare av lån, och tycker att man bör casha om man har pengarna och inte behöver dem inom en snar framtid till någon annan investering. Vidare kan man ALLTID lösa ett billån om man nu skulle hamna på pottan som vissa säger.

Regel.nr 1: Amortera av bilen i minst samma tempo eller högre tempo än vad den faller i pris
Regel.nr 2. Lägg en hyfsad kontantinsats från början.

Finns dom som tar blankolån för kontantinsatsen, sedan bilen på 10år. Sådana är en risk och har kanske egentligen inte råd med bilen. Men en person som kanske köper en bil för säg 300k, slantar upp 150' direkt, sedan resterande på 3år, då skulle jag säga att man utan tvekan har råd med bilen.

Sen när ni snackar om ekonomin i nyare vs äldre bilar så visst. Ibland kan man tjäna på nytt, men oftast så äter värdeminskningen upp en stor del av kakan. MEN Är inte din levnadsstandard värd pengar?

Jag körde tidigare en A8 4.2q 04 som brukis, nu kör jag runt i en 530d f10 -11 som brukis, A8'an låg på 1.7L milen medans F10an ligger på ca 0.85L Bränslekostnaden har sjunkit rejält, men värdeminskningen är ju verkligen brutal på BMW'n jämfört med Audi'n. Så i slutändan så har ju BMW'n en högre månadskostnad. Men den ger mig det jag vill ha och även om den kostar mer så är den värd varenda krona för min levnadsstandard.

Lite samma sak (men ändå inte) Ja alla vet nog att man bor billigare i en sketen liten rutten hyresrätt i norrland, men har man utan problem råd med en fet strandvilla i någon Stockholmsförort, ska man ändå välja hyresrätten i norrland pga att det är billigare att bo där?
-Nej skulle inte tro det. Lite samma sak är det med bilar, vill någon ha en nyare bil så måste det väl inte alltid behöva gå att "räkna hem" Men när det väl gör det, då är det verkligen en "no brainer" i övrigt tycker väl väldigt många att det är värt mellanskillnaden i månaden för att köra en fin bil istället för en häck. Annars skulle vi inte se så mycket nya bilar


5 111 Inlägg
18 april 2014
#143
Kan inte annat än hålla med där, Powe_R.

Så länge någon har råd att finansiera bilen han kör, vad spelar det då för roll för någon annan om den är från 1977 eller flång ny, eller om den är kontant betald eller ej?

Jag litar väl på att vuxna människor kan se själva om de har utrymme i budgeten för bilen de handlar eller ej, och gör de inte det, så är det ju deras huvudvärk.

Det finns nog ingen som köper sin privatbil för att tjäna pengar på innehavet, för det är en kostnad att ha bil oavsett vilken. Och köper man en dyrare bil så är det troligen för att man av en eller annan anledning vill ha den, och då skiter man nog i huruvida man åker så otroligt billigt i en 240 eller ej. Alla har råd att köpa en 240, så den som vill ha en köper nog en, och det är inget kriminellt att vilja ha en bil som kostar mer än en 240?

Men det här är ju iofs. Garaget, där vissa tycker det är suspekt om man är 30+, har fast jobb och har råd att köra en 10 år gammal S60. Undrar vad som är nyaste bilen som är OK att äga för att inte bli ifrågasatt här? Skall man gissa på BMW E36? Gärna med rostig huv, gulfilmade strålkastare och plåtfälgarna plastidippade i neonrosa eller spygrönt? roll

Och köper man en ny bil så är det nog väldigt sällan man bryr sig om huruvida den håller 30 år eller ej, då de flesta byter innan dess. Men jag vet inte jag det här snacket om att bilarna höll så bra på 80-talet och det kommer de inte dagens bilar att göra...

Vilka 80-talsbilar ser man ute i trafiken idag? Mest Volvo, BMW, Mercedes,VW/Audi, någon Saab osv... Bilar som faktiskt hade en god grundkvalitet och höll ihop relativt bra. Det såldes även en himla massa skrot vilka föll in i glömska redan då skrotpressarna tuggade i sig dem på löpande band på 90-talet. Eller hur ofta ser du en Ford Escort LX idag? En Talbot Horizon? Osv.


140 Inlägg
18 april 2014
#144
_XenoX_ skrev:
Modj skrev:
_XenoX_ skrev:
Med tanke på vad en fin kostar JA!. Menar du att V70 skulle vara en bättre bil på något sätt?
Vad har 240n gjort er?? Fattar verkligen inte era issues!

Haha! Humor!
Hur gammal är du igentligen och vilken verkstad jobbar du på eftersom du säger dig ha så stor kunskap om hur dåliga nyare bilar är?

Tillräckligt!

Nej,, det är jag tveksam till. Hur gammal är du igentligen?


4 586 Inlägg
18 april 2014
#145
Billån är helt okej men ofta tar dom lånen som inte har råd att ens spara en större summa kontant

Värre är väl alla som tar räntefria avbetalningar på tv,radio,hemmabio,kyl/frys,dammsugare

Kan kan köpa allt annat kontant så kan man unna sig en fin bil.


Tekniker
221 Inlägg
18 april 2014
#146
Modj skrev:
_XenoX_ skrev:
Modj skrev:

Haha! Humor!
Hur gammal är du igentligen och vilken verkstad jobbar du på eftersom du säger dig ha så stor kunskap om hur dåliga nyare bilar är?

Tillräckligt!

Nej,, det är jag tveksam till. Hur gammal är du igentligen?

15..


Tekniker
221 Inlägg
18 april 2014
#147
_XenoX_ skrev:
Modj skrev:
_XenoX_ skrev:

Tillräckligt!

Nej,, det är jag tveksam till. Hur gammal är du igentligen?

15..

Nä.. Jag tycker de inte är relevant. Förresten, varör ifrågarsätter du mig just?


140 Inlägg
18 april 2014
#148
_XenoX_ skrev:
_XenoX_ skrev:
Modj skrev:

Nej,, det är jag tveksam till. Hur gammal är du igentligen?

15..

Nä.. Jag tycker de inte är relevant. Förresten, varör ifrågarsätter du mig just?

Jag ifrågasätter väl inte dig? Undrade bara hur gammal du var eftersom du verkar tycka att Volvo 240 är det bästa som byggs genom tiderna och du säger att du jobbar på en bilverkstad.


Tekniker
221 Inlägg
18 april 2014
#149
Modj skrev:
_XenoX_ skrev:
_XenoX_ skrev:

15..

Nä.. Jag tycker de inte är relevant. Förresten, varör ifrågarsätter du mig just?

Jag ifrågasätter väl inte dig? Undrade bara hur gammal du var eftersom du verkar tycka att Volvo 240 är det bästa som byggs genom tiderna och du säger att du jobbar på en bilverkstad.

Bästa som byggts är väl att ta i. Men deras tänk och sätt att bygga är helt rätt. Tycker fler borde följt det konceptet.

Som jag sa så jobbade jag på verkstad som tog in allt! Tex från cyklar till skördetröskor. Det kom in golfar saabar Hyundai Toyota Volvos Audis. Ja dom flesta vanliga märken. Under åren så har jag lyckats få min uppfattning.

Om nu åldern är så viktig så är jag precis 30.


Evildan
18 april 2014
#150
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
_XenoX_ skrev:
Lite förskönande siffror (iom Diesel vs "miljöbil") men skillnad är de ju. Men vad kostar en kamremsbyte med nya rullar plus arbete? En drivknut? eller främre hjullager? Kompisen hade en mercedes 300 AMG ed och 2 spindelleder skulle kosta 12,000kr i och med att länkarmrana "ingick" (Originaldelar)

Detta är ju slitdelar som byts nån gång  på båda bilarna. Vad skulle det kosta?


VOLVO 240

(Baserat på 2000mil)

Skatt: 1742:-
Bensin: 20880:- (E85)
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 3250:-

Totalt 26872

Lite kul att jämföra faktiskt

Det är skitkul att räkna bilägande.

Varken Prius eller MB har kamrem utan bägge har kedja, fast jag begriper givetvis vad du menar.
Några fördelar till med denna omtvistade Prius, den har ingen separat startmotor eller generator då detta sköts utav elmotorerna, visst kan även en 68hk startmotor bli grinig någon gång men mig veterligen har det aldrig hänt så länge ingen har varit och fipplat med bilen hemma i vedboden.

Fast visst har du en Point när det gäller delar då det finns vissa saker till Priusen som inte finns på piratmarknaden, bromsar och vanliga slitdelar finns det uppsjöer av både i fysiska butiker såsom billigt online.

Värdeminskningen har någon nämnt, givetvis sjunker en "nyare" bil mer i värde än en som i princip bara blir dyrare för var år som exempelvis dessa välskötta 240 som börjar klättra i pris.

Vi tänker oss att Priusen jag äger tappar runt 5000kr detta år i försäljningspris vilket då läggs till min tidigare uträkning, då blev det 5522,20kr/år gentemot att åka en -02 S60 170hk, och då är inte värdeminskningen på S60 inräknad, den tappar förmodligen runt 3000-4000kr detta år.

På tre år tappar förmodligen Priusen runt 20000kr och S60 tappar nog runt 10000kr, ändock blir det billigare för mig att under tre år åka och äga den nyare dyrare bilen med runt 21566,60kr.

Skulle Priusen bara tappa 5k per år? Nej det är knappast troligt.

Inte?
Titta på länken:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=pr … &md=th
Prius -08 med maximala 13999mil, tror du fortfarande att den inte är säljbar privat för 75000kr?
Senast redigerat av Evildan (18 april 2014)

Forummoderator
17 998 Inlägg
18 april 2014
#151
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:

Det är skitkul att räkna bilägande.

Varken Prius eller MB har kamrem utan bägge har kedja, fast jag begriper givetvis vad du menar.
Några fördelar till med denna omtvistade Prius, den har ingen separat startmotor eller generator då detta sköts utav elmotorerna, visst kan även en 68hk startmotor bli grinig någon gång men mig veterligen har det aldrig hänt så länge ingen har varit och fipplat med bilen hemma i vedboden.

Fast visst har du en Point när det gäller delar då det finns vissa saker till Priusen som inte finns på piratmarknaden, bromsar och vanliga slitdelar finns det uppsjöer av både i fysiska butiker såsom billigt online.

Värdeminskningen har någon nämnt, givetvis sjunker en "nyare" bil mer i värde än en som i princip bara blir dyrare för var år som exempelvis dessa välskötta 240 som börjar klättra i pris.

Vi tänker oss att Priusen jag äger tappar runt 5000kr detta år i försäljningspris vilket då läggs till min tidigare uträkning, då blev det 5522,20kr/år gentemot att åka en -02 S60 170hk, och då är inte värdeminskningen på S60 inräknad, den tappar förmodligen runt 3000-4000kr detta år.

På tre år tappar förmodligen Priusen runt 20000kr och S60 tappar nog runt 10000kr, ändock blir det billigare för mig att under tre år åka och äga den nyare dyrare bilen med runt 21566,60kr.

Skulle Priusen bara tappa 5k per år? Nej det är knappast troligt.

Inte?
Titta på länken:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=pr … &md=th
Prius -08 med maximala 13999mil, tror du fortfarande att den inte är säljbar privat för 75000kr?

Prius är dyra som guld. Givetvis kan jag sälja min med en bra förtjänst i nuläget. Men 3-5 år så blir det värdeminskning. Men inte alls i klassen "bränslebil". Tänkte den ska göra tjänst i 3 år till. Men ju fler hybrider som dyker upp: Mer medtävlande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 april 2014
#152
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:

Det är skitkul att räkna bilägande.

Varken Prius eller MB har kamrem utan bägge har kedja, fast jag begriper givetvis vad du menar.
Några fördelar till med denna omtvistade Prius, den har ingen separat startmotor eller generator då detta sköts utav elmotorerna, visst kan även en 68hk startmotor bli grinig någon gång men mig veterligen har det aldrig hänt så länge ingen har varit och fipplat med bilen hemma i vedboden.

Fast visst har du en Point när det gäller delar då det finns vissa saker till Priusen som inte finns på piratmarknaden, bromsar och vanliga slitdelar finns det uppsjöer av både i fysiska butiker såsom billigt online.

Värdeminskningen har någon nämnt, givetvis sjunker en "nyare" bil mer i värde än en som i princip bara blir dyrare för var år som exempelvis dessa välskötta 240 som börjar klättra i pris.

Vi tänker oss att Priusen jag äger tappar runt 5000kr detta år i försäljningspris vilket då läggs till min tidigare uträkning, då blev det 5522,20kr/år gentemot att åka en -02 S60 170hk, och då är inte värdeminskningen på S60 inräknad, den tappar förmodligen runt 3000-4000kr detta år.

På tre år tappar förmodligen Priusen runt 20000kr och S60 tappar nog runt 10000kr, ändock blir det billigare för mig att under tre år åka och äga den nyare dyrare bilen med runt 21566,60kr.

Skulle Priusen bara tappa 5k per år? Nej det är knappast troligt.

Inte?
Titta på länken:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=pr … &md=th
Prius -08 med maximala 13999mil, tror du fortfarande att den inte är säljbar privat för 75000kr?

Allt beror ju på vilket pris man betalde vid inköpet, alltså hur bra affär man gjort
Men om man köper nu för ett marknadspris och säljer den nästa år vid samma tid med kanske 2500 mil mera eller vad som kan vara normalt så är jag rätt säker på att man inte bara tappat 5k.

Autotech

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
18 april 2014
#153
Mack skrev:
R_fused skrev:
Jag sänkte min bruksbilskostnad med nästan 3000:- i månaden när jag sålde min v40 t4 2003 och köpte en ny skoda Fabia... Och då räknar jag in amorteringskostnaden för skodan på 3000:- i månaden. cashade 70k och lånade 70k som och räntan är ca 300 i månaden. De är fan värt för att veta att bilen startar på morgonen.
Har gärna och har själv en gammal bil men det är som hobbybil, som åka till jobbet bil finns de väldigt många fördelar med en ny...

Inget illa menat, men en ny Skoda Fabia vet man inte om dom startar varje morgon..
Men, jag förstår din poäng.

Har haft 4 Volvos innan och alla har krånglat mer eller mindre, man vänjer sig och ser småfel som nått man får räkna med. Så jag kan säga att sista halvåret sen jag köpte skodan är det första i mitt liv där jag inte behövt laga min bruksbil och hela tiden fundera över vad som ska gå sönder härnäst.


Forummoderator
26 339 Inlägg
18 april 2014
#154
R_fused skrev:
Mack skrev:
R_fused skrev:
Jag sänkte min bruksbilskostnad med nästan 3000:- i månaden när jag sålde min v40 t4 2003 och köpte en ny skoda Fabia... Och då räknar jag in amorteringskostnaden för skodan på 3000:- i månaden. cashade 70k och lånade 70k som och räntan är ca 300 i månaden. De är fan värt för att veta att bilen startar på morgonen.
Har gärna och har själv en gammal bil men det är som hobbybil, som åka till jobbet bil finns de väldigt många fördelar med en ny...

Inget illa menat, men en ny Skoda Fabia vet man inte om dom startar varje morgon..
Men, jag förstår din poäng.

Har haft 4 Volvos innan och alla har krånglat mer eller mindre, man vänjer sig och ser småfel som nått man får räkna med. Så jag kan säga att sista halvåret sen jag köpte skodan är det första i mitt liv där jag inte behövt laga min bruksbil och hela tiden fundera över vad som ska gå sönder härnäst.

Som sagt, jag förstår din poäng.
Resten lämnar jag sagt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
19 april 2014
#155
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:

Skulle Priusen bara tappa 5k per år? Nej det är knappast troligt.

Inte?
Titta på länken:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=pr … &md=th
Prius -08 med maximala 13999mil, tror du fortfarande att den inte är säljbar privat för 75000kr?

Allt beror ju på vilket pris man betalde vid inköpet, alltså hur bra affär man gjort
Men om man köper nu för ett marknadspris och säljer den nästa år vid samma tid med kanske 2500 mil mera eller vad som kan vara normalt så är jag rätt säker på att man inte bara tappat 5k.

Givetvis beror det på hur bra man är på att köpa/sälja bil avgörande, jag kan bara svara för min bilkalkyl och de cirka 1500mil jag kör.
Kör någon 2500mil har du givetvis en högre värdeminskning, däremot har ägaren till den bilen som rullar 2500mil/år sparat in en större slant på bränsle än vad jag gjort.

548 Inlägg
22 april 2014
#156
Vilka åsikter. wink Varför måste alla räkna pengar?
För mig har det ingen betydelse vad det kostar om jag har råd med det.

Tittar man på min Peugeot 406 från 1999.

Inköp 0:- (fick den av kund som ville att jag skulle köra den till skroten)
Reservdelar för att kunna besiktiga den inköpta på Returbilen. 1430:-
Nya Goodyear däck 2600:- (Monterade och balanserade själv.)
Försäkring har jag inte en aning om.
Skatten 2200:-
Bensinförbrukning ca 0.65 liter milen (gubbkörning)
Bilstereo ca 6000:-
Totalpris utan bränslekostnad, försäkring mm. ca 12 000:-

Om man istället tittar på min cheva -39a
Så ser man bränsleförbrukning 1.5 liter milen.
Helförsäkring. 1000:-
Skatt 65:-
Besiktning 0:-
Behov av lack. 25000:-
Behov av ljud 7000:-
Gangsterkeps, 3000:-
Extraljus, fishtails, navkapslar, snobbingar mm. 7000:-
Skivbroms fram 4500:-
Totalpris utan bränslekostnad. ca 50 000:-

Borde jag sälja bägge och köpa mig en 740 istället?
Senast redigerat av rosten1000 (22 april 2014)


21 Inlägg
22 april 2014
#157
Är det inte OK att låna pengar till bil, om det är minus summan man eventuellt kan sälja den förr? Värdeminskningen helt enkelt.

7 393 Inlägg
22 april 2014
#158
wessmen skrev:
Är det inte OK att låna pengar till bil, om det är minus summan man eventuellt kan sälja den förr? Värdeminskningen helt enkelt.

upp till var och en tycker jag wink


548 Inlägg
22 april 2014
#159
granadadr skrev:
wessmen skrev:
Är det inte OK att låna pengar till bil, om det är minus summan man eventuellt kan sälja den förr? Värdeminskningen helt enkelt.

upp till var och en tycker jag wink

Min åsikt också.

Jag åker runt i en skitbil för att jag har valt det att ha det så.
Har inte ett dugg med att man förlorar pengar på den eller ej.
Jag har dom mesta av mina pengar i fastigheter och i aktier för att jag tycker det är kul.

Skulle jag tycka att det var roligare med en ny bil så hade jag lånat pengar och köpt en.
Så enkelt är det.

Skulle aldrig sitta och harva runt i en volvo 240/740 för att det var "lönsamt"lol

Skulle alla tänka på det sättet så fick vi lägga ner ELMIA och alla bilträffar.



Sök