2880
Sök

Vilket trimm till BMW f10 520i ? ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 april 2014
#21
PITSTOP skrev:
Så du menar att hartge, AC Shnitzer etc är oseriösa?

Exakt, det är enkelt att gömma sig bakom fina namn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 april 2014
#22
torpis skrev:
PITSTOP skrev:
Så du menar att hartge, AC Shnitzer etc är oseriösa?

Exakt, det är enkelt att gömma sig bakom fina namn.

Ok så nu är två utav världens största och äldsta tuners oseriösa? hmm men du är medveten om att ALLA erbjuder effektboxar till de bilarna. Så alla är oseriösa? big_smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
20 april 2014
#23
Värt att tänka på som sagt innan att om man har icke godkänt trim blir det lätt förbrukad garanti, räcker med en uppkoppling på BMW verkstad med trimmet installerat så finns det sparat hos BMW AG.

När man skaffar BMW performance package ingår det ofta lite hårdvara ihop med ny programvara för att få ut önskad effekt, finns ofta mycket effekt på bara programvara men ibland kan det vara för bra för att vara sant.

- Time Attack -

20 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#24
PITSTOP vad tycker du jag ska göra då? ... V-tech verkar ändå veta vad dom sysslar med av vad man hört..

Du orkar möjligtvist inte nämna vad som skiljer dem åt ?? hade varit bussigt big_smile

Nizmo performance packaget finns inte på 520i bara dieseln och det är knappast bra effekt lika bra köpa nya fälgar isåfall hehe tongue

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
20 april 2014
#25
Nä det är mycket möjligt, var mest bara en tanke angående trim i allmänhet till nyare BMW.

- Time Attack -

20 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#26
Så ditt råd är att avstå helt ? eller vänta på att ngn ska bryta sig igenom ECU systemet eller vad det kallas?

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 april 2014
#27
Tribuns skrev:
Så ditt råd är att avstå helt ? eller vänta på att ngn ska bryta sig igenom ECU systemet eller vad det kallas?

Kommer inte att hända, de första bilarna med den nya styrsystemet började rulla för 4år sen och ingen har lyckats så nu blir det fokus på att optimera på andra sätt.
Effektboxarna blir bättre och bättre. Absolut, programmering är det absolut bästa inget snack om saken men när det inte går så går det inte. Sen att kalla ALLA företag som jobbar med effektbox för oseriösa när det är det ENDA alternativet kanske inte är så smart.

Vtech kanske kan svara på frågorna om vad det är för likheter och skillnader då det är de som utlovar samma slutsiffror som en optimerad 528i. (Kommer även ihåg att det var de som lovade att 523i och 528i var samma sak och att man kunde få 270hk ur båda, men det gick ingen vidare)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2014
#28
PITSTOP skrev:
Ok så nu är två utav världens största och äldsta tuners oseriösa? hmm

Ja...  går man in på AC schnitzers hemsida så kan man läsa följande:

Engine tuning and performance upgrades have a long tradition at AC Schnitzer. To be on the safe side however, we prefer not to extract the maximum possible power but instead ensure greater robustness, which means a longer life of the engine. Many of our performance upgrades are therefore designed for an increase in torque rather than an increase in horsepower. Because torque is what you feel when for example you're "pressed back in the seat" on pulling away.

Redan där borde man dra öronen åt sig. Är man rädd om grejorna så vill man hålla nere vridmomentet.  Sen hänvisa till att det är vridmomentet man är ute efter är ju också tokfel. Vridmoment är en slaggprodukt, hästkrafterna är det som gör verkan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

20 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#29
Jo men alla tror att 523 o 528(3,0) har turbo men att 520i är sugmotor det är bara för BMW rört om i grytan.
samma som med nya 525d det är återigen en 2,0....

957 Inlägg
20 april 2014
#30
Vete fan du hur säkert det är   Jag hörde från en som  chippade  sin 535D  att han fick helvets mkt  vrid och hästar  i den men  den rasade motorn efter  mer än ett år  för att den var  så att de har plockat  allt effekt som går ut den motorn.  Jag tycker det låter jävligt mycket om jag ska vara ärlig.  Jag har chippat min fick 40hp60nm och  jag kändes skillnaden och skulle inte välla ha mer  typ för du känner  typ lie  vibb med nr laddet kommer


20 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#31
Får man frågat vilken du chippat??

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2014
#32
Transporter89 skrev:
Vete fan du hur säkert det är   Jag hörde från en som  chippade  sin 535D  att han fick helvets mkt  vrid och hästar  i den men  den rasade motorn efter  mer än ett år  för att den var  så att de har plockat  allt effekt som går ut den motorn.  Jag tycker det låter jävligt mycket om jag ska vara ärlig.  Jag har chippat min fick 40hp60nm och  jag kändes skillnaden och skulle inte välla ha mer  typ för du känner  typ lie  vibb med nr laddet kommer

Man måste givetvis hålla sig inom motorn gränser, det är det man betalar för hos de erkända firmorna. Sen kan allt rasa, den hade kanske gjort det även i original...  en 535 kan ju ge 400hk om vi ska tro på Vtech

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

309 Inlägg
20 april 2014
#33
Tribuns skrev:
Då det ännu inte finns chipp via obd uttaget , så är box ett annat alternativ.

Har pratat med V-tech , och tydligen ska det gå då 528i 245 hk är samma motor

Orginal : 184 hk / 270 nm

V-tech : 290hk / 420hk


Vad säger ni , för ? nackdelar? modernare boxar borde vara mer utvecklade och förhoppningsvist har man gjort
mer än att bara ändra riltrycket??

Nackdel:
Känns ganska onödigt att experimentera med.. Köp en 528/530 istället. Trimma en 520 känns lite…roll

20 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#34
Hoppas du inte menar 528i 3,0an för man får 12-15 hk från den och en 2,0 turbo med chipp o steg 2 kan gå ganska bra smile lite som at säga chippa en 535 köp m5

20 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#35
Ja torpis vrf inte min kompis 335i fick från 306 till 386 av en hemmachippare som börjar växa här i skåne den går sjukt bra

957 Inlägg
20 april 2014
#36
Tribuns skrev:
Får man frågat vilken du chippat??

Jag gjorde det hos   GDM Performans   Den funkar kanon bra faktiskt utan några som helst problem


20 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#37
Ja gdm börjar bli grov hehe , men vilken din honda eller? men din polares 535 eller vem de var vilken modell samt vart chippa han sin

957 Inlägg
20 april 2014
#38
Tribuns skrev:
Ja gdm börjar bli grov hehe , men vilken din honda eller? men din polares 535 eller vem de var vilken modell samt vart chippa han sin

Ja de börjar bli stora känns det som.   Japp det var min honda  Dieslen smile  Ang  den Bmw    vete ej va han heter det var en från garaget här jag  snackade med för länge sen  och företaget som gjort det  det  vill jag ej nämna  (gillar inte smutskastafolk).


20 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#39
Men använde han sig av box?? och var det en f10 modell??

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 april 2014
#40
Tribuns skrev:
Men använde han sig av box?? och var det en f10 modell??

Om det är samma bil som jag tror så var det en BMW 535d LCI dvs ej f10

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....


Sök