3501
Sök

Volvo V70 knarrar

86 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
Tjena!

I fredags köpte jag mig en ny bil V( v70 -10 )

När jag provkörde den så var den hur tyst som helst och fin att köra. När jag kommit hem med den så vill ju morsan provköra, och då hör jag hur det börjar att knarra i bilen. Jag la inte så mycket vikt på det, för ljudet försvann när jag körde igen. Sen när min flickvän provade den så började den knarra igen. Och nu försvinner det inte som det gjorde sist.

Knarret låter precis som om det är någon som slår emot något. Eller att två saker gnider mot varandra. Ungefär lite som läder och plast. Någon som förstår hur jag menar?

Jag kan inte riktigt lokalisera var ljudet kommer ifrån, mer än att det är på högra sidan. Jag vill säga höger fram, men morsan säger att det är bak.

Finns det någon här som kan tro sig veta vart knarret kommer ifrån? Någon som kanske har haft detsamma?

//Thommy

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10

95 Inlägg
21 april 2014
Knarr från bagageluckan? Väldigt vanligt och tror det är insidan, undersidan av låset som behöver smörjas?

86 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
Sotam skrev:
Knarr från bagageluckan? Väldigt vanligt och tror det är insidan, undersidan av låset som behöver smörjas?

Nja, de knarrar när jag kör på ojämnheter som tex farthinder och liknande. Har svårt att tro att de e bagageluckan?

Admin på VOLVOSofSWEDEN

Evildan
22 april 2014
Fjompa skrev:
Sotam skrev:

Nja, de knarrar när jag kör på ojämnheter som tex farthinder och liknande. Har svårt att tro att de e bagageluckan?

När du kör över ojämnheter vrider sig karossen lite och då kan det ge upphov till knarr exempelvis från bagageluckan.
Öppna luckan och kör, är det tyst är det inte den.

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
22 april 2014
Det är inte bromsbelägg som ligger i möjligtvis? hmm

Det Går!!!

86 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
Tinx2 skrev:

Hur menar du då? Att den alltid ligger enot skivan?

Admin på VOLVOSofSWEDEN

6 632 Inlägg
22 april 2014
Kan behöva en ny stötdämpare, försök lokalisera ljudet.

Edit: Såg nu att bilen var sänkt 60mm ..bara fjädrar som är bytta då?
Senast redigerat av Malheus (22 april 2014)

De/Dem

En Medlem
405 Inlägg
22 april 2014
En grej som jag har råkat ut för är att gummibussningarna till krängningshämnarna blir torra när värmen börjar komma. Då börjar det knarrar ungefär lite som TS beskrev att det gör. Jag skulle inte tro att något i upphängningen är sönder dock eftersom bilen är relativt ny. (kan såklart ha fel)

Jag löste det genom att köpa en burk silikonspray på Biltema och spraya bussningarna full med smörjmedel. Skulle inte rekommendera något petroleumbaserat typ 5-56 då de kan mjuka upp bussningarna som även de är gjorda av petroleum. (troligtvis)

Vill man göra det riktigt så kan man förstås ta loss bussningarna och smörja dem invändigt med silikonfett, men det är relativt enkelt gjort att bara spraya lite granna på bussningarna så ljudet iaf ger sig.

http://www.simonk695.plus.com/Images/P1020876a.JPG
Senast redigerat av -matte (22 april 2014)

4 586 Inlägg
22 april 2014
Inte helt omöjligt att det är detta stag som låter

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/medium/2000027576
Senast redigerat av jocke_gronberg (22 april 2014)

297 Inlägg
22 april 2014

6 632 Inlägg
22 april 2014
Det har gått åt mer stötdämpare än bussningar i bakvagn eller k-stag.

De/Dem

86 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
Kan behöva en ny stötdämpare, försök lokalisera ljudet.

Edit: Såg nu att bilen var sänkt 60mm ..bara fjädrar som är bytta då?

Svar ja, det är bara fjädrarna som är bytta. Av förra ägaren då :-)

Admin på VOLVOSofSWEDEN

86 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
-matte skrev:
En grej som jag har råkat ut för är att gummibussningarna till krängningshämnarna blir torra när värmen börjar komma. Då börjar det knarrar ungefär lite som TS beskrev att det gör. Jag skulle inte tro att något i upphängningen är sönder dock eftersom bilen är relativt ny. (kan såklart ha fel)

Jag löste det genom att köpa en burk silikonspray på Biltema och spraya bussningarna full med smörjmedel. Skulle inte rekommendera något petroleumbaserat typ 5-56 då de kan mjuka upp bussningarna som även de är gjorda av petroleum. (troligtvis)

Vill man göra det riktigt så kan man förstås ta loss bussningarna och smörja dem invändigt med silikonfett, men det är relativt enkelt gjort att bara spraya lite granna på bussningarna så ljudet iaf ger sig.

http://www.simonk695.plus.com/Images/P1020876a.JPG

Okej, tack! Ska prova det :-) Får dock ligga på marken hemma då den är för låg för lyften på OK :-(

Admin på VOLVOSofSWEDEN

86 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
Sorry för tripple post nu, men kom på en till ''ledtråd''. Det var nämligen så att imorse när jag åkte till jobbet så lät det ingenting.

Temperaturen ute var ju inte speciellt varm. Så det måste väl då vara något som expanderar vid värme?

Admin på VOLVOSofSWEDEN

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
22 april 2014
Att inte oket åker tillbaka riktigt, det knarrar men det var bara en tanke wink
Fjompa skrev:
Tinx2 skrev:

Hur menar du då? Att den alltid ligger enot skivan?

Det Går!!!

86 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
Jag har nu spelat in ljudet med hjälp av telefonen. jag lade den på instrumentbrädan och lät den spela in när jag körde långsamt på guppig väg. Det som låter som att någon blåser i micken, är knarret / gnisslet.

https://www.youtube.com/watch?v=J7CCQNw … e=youtu.be

Admin på VOLVOSofSWEDEN

A.Sörman
1 299 Inlägg
25 april 2014
Det är inte fjädern å fjädersättet som bråkar då?

45 Inlägg
25 april 2014
Låter precis som bakluckorna gör. man fettar in låset med silikonfett, runt låsnäsan och i låset. Fungerar inte detta får man fetta in lite till samt justera in bakluckan (dvs så att låsnäsan hamnar längre in, och spänner åt bakluckan mer)

Mvh

Evildan
25 april 2014
Har du provat ännu att köra med luckan öppen?

86 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
Men det låter i höger fram. När jag öppnar huven och gungar hårt på bilen så knakar det. och lätet kommer därifrån. Så bakluckan vill jag utesluta :-)

Admin på VOLVOSofSWEDEN

Sök